Forradalmi újdonságok a kínai szalonról, van már olcsó villanyautó is

2019.04.18. 06:36

Sanghaj az új Detroit, tíz éve még nevettünk a kínai gyártókon, de ma már komolyan kell venni őket. A legtöbbről valószínűleg még nem is hallott, pedig lehet, hogy pár év múlva ezeknek a villanyautójában fog ülni. Összeszedtük a 10+1 legizgalmasabb újdonságot a most zajló Sanghaji Autószalonról, néhány közülük Európában is felbukkanhat, akár már jövőre.

A Mercedes villanyautójának és a Skoda terepkupéjának plakátja mellett egy ugyanakkora hirdetés egy nekünk ismeretlen kínai márka SUV-ját népszerűsíti a szalon bejáratánálForrás: Imaginechina/Gao yuwen - Imaginechina/Gao Yuwen

Sok európainak a kínai autókról a 2000-es évek elején gyártott, nullacsillagos törésteszteket produkáló rondaságok, vagy a karakteres formájú európai kocsik gyenge minőségű másolatai jutnak eszébe. Pedig a világ legnépesebb országának autóipara olyan mértékben fejlődik, hogy sok tekintetben már az európai előtt jár, például a fedélzeti ember-gép kapcsolat, az önvezető technológia és az elektromos hajtásrendszerek területén.

A legtöbb kiállító márkáról mi, magyarok még csak nem is hallottunkForrás: Imaginechina/Ji haixin - Imaginechina/Ji Haixin

De az idei Sanghaji Autószalon lenyűgöző újdonságait figyelve az is szembeötlő, hogy már a dizájn terén is a saját útjukat járják a kínai gyártók, persze ehhez az is kellett, hogy a neves európai márkák legjobb formatervezői közül sokan döntsenek úgy, hogy elfogadják a kínai állásajánlatokat, amelyek általában a magas pozíció mellett a korábbinál nagyobb művészi szabadsággal is jártak.

Még a Honda is kifejlesztett egy villany SUV-ot a kínai piac számára, ez az X-NVForrás: The Yomiuri Shimbun/Yomiuri/Jun Yasukawa

Nem véletlenül válogattam csak elektromos autókat ebbe a cikkbe, ez az a terület ugyanis, amelynél a kínai autóipar világelsősége már megkérdőjelezhetetlen. Tavaly a teljes, 23,7 milliós kínai újautó-piac eladásainak a 4 százalékát tették ki a plugin hibrid és a tisztán elektromos villanyautók (EV-k), ami közel 1 millió autót, a globális EV-értékesítés felét jelenti.

Töretlen a fejlődés, az új cél Európa

Kínában a hálózatról tölthető autók értékesítésének bővülése elképesztő, idén márciusban az eladások meghaladták a 126 ezer darabot, ami 84 százalékos növekedés tavalyhoz képest. A teljes 2019-es évre az elemzők már 1,6 milliós EV-piacot prognosztizálnak, 2025-re pedig már több mint 5 milliósat, pedig az ilyen autókra járó támogatásokat hamarosan megfelezi és megszigorítja a kínai állam, 2020-ra pedig teljesen ki is fogja vezetni.

A hibridspecialista Toyota is bemutatott végre egy villanyautót, a CH-R új változatátForrás: The Yomiuri Shimbun/Yomiuri/Jun Yasukawa

Kínában jelenleg közel 600 cég gyárt ilyen-olyan elektromos autót. Persze a kis helyi startupok túlélését megnehezítheti, hogy lassan a régi nagy nyugati gyártók is felébrednek álmukból, és kezdik egyre-másra bemutatni a jó minőségű, konnektoros hibrid és tisztán elektromos modelljeiket, és a Tesla is egyre nagyobb darabszámokat produkál a legolcsóbb autója, a Model 3 globális sikerének köszönhetően.

Zsúfoltság az első sajtónaponForrás: Imaginechina/Ji haixin - Imaginechina/Ji Haixin

A tőkeerős kínai gyártók azonban már úgy érzik, elég erősek és érettek ahhoz, hogy más földrészeken is szerencsét próbáljanak, az idei Sanghaji Autószalonon több márkánál konkrét dátumok is elhangzottak arra vonatkozóan, hogy mikor kezdik meg az európai vagy az amerikai értékesítést. Már csak emiatt is érdekes végignézni a Sanghaji Autószalon 10 legizgalmasabb elektromos autóját, hiszen több közülük hamarosan nálunk is kapható lesz.

 

1. Nio ET Preview

Forrás: Imaginechina/Liu ying - Imaginechina/Liu Ying

Az elektromos autók nürburgringi rekordját az EP9-essel felállító és tartó Nio Sanghajban bemutatott egy elegáns négyajtós kupé tanulmányt, amelyből 2021-re lesz szériaautó. Az 5,1 méter hosszú Tesla Model S kihívó a megszokott lítium-ion helyett nagy energiasűrűségű, 84 kilowattórás nikkel-kobalt-mangán akkuval rendelkezik, amivel 510 kilométeres hatótávra (NEDC szerint mérve) képes. Mind a két tengelynél van egy-egy villanymotor, a rendszer összteljesítménye 295 lóerő.

Forrás: Nio

A gondosan kidolgozott, elegáns formatervet Németországban készítették annak a Kris Tomassonnak az irányításával, aki a BMW i dizájncsapatát hagyta ott a Nióért. Amúgy a márka nemcsak villanyautó gyártással, hanem mobilitási szolgáltatásokkal is foglalkozik, a kínai főutak mellett akkucserepontokat üzemeltetnek, ahol 3 perc alatt cserélik feltöltöttre a lemerült autóakkukat. Van mobil töltési szolgáltatásuk is, egy kisteherautóval kimennek a helyszínre, és ott töltik fel az ügyfél autóját, amíg az vásárol vagy dolgozik.

 

2. Xpeng P7

Forrás: Imaginechina/dycj - Imaginechina/Dycj

Az öt éve alapított Xpeng (korábbi nevén Xiaopeng Automobile) második szériaautója a képeken látható P7, amit a gyártója intelligens elektromos kupéként jellemez. Európai szemmel is kifejezetten tetszetős formatervet kapott a négyajtós kocsi, még az olyan finomságok sem hiányoznak róla, mint a keret nélküli ablakok, a süllyesztett kilincsek, vagy a „magas homlokú" panoráma szélvédő. Egy töltéssel 600 (!) kilométert tud megtenni a P7 a NEDC szabvány szerint mérve, ami méretes, kb. 100 kWh kapacitású akkut feltételez.

Forrás: Xpang

Mindkét tengelyt egy-egy elektromotor hajtja meg, a P7 gyorsulása 4 másodperc 0-100 km/órára. A gyártó szerint ez a legfejlettebb Kínában kapható autó a felhasználói interface-t tekintve, a fedélzeti rendszert érintéssel, hanggal, és akár arcmimikával is lehet vezérelni, a belső kamera ugyanis felismeri a vezető érzelmeit.

Forrás: Xpeng

A 3-as szintű vezetéstámogató rendszerek az Nvidia bivalyerős Xavier chipjét használják. Bizonyos helyzetekben a Xpeng teljesen önállóan tud menni, a vezetőnek nem kell az utat figyelni. Az Xpeng elektromos architektúrája a Snapdragon legújabb, 820A chipje köré épül.

 

3. Geometry A

Forrás: Geely

Kína legnagyobb autógyártója, a Volvót, a Lotust, a Smartot és a Protont is birtokló Geely a Lynk & Co. után egy újabb autómárkát alapított, a Geometryt. Az új brand kizárólag elérhető árú elektromos autókat fog gyártani főleg a kínai piacra, az első modelljük az egyszerű A nevet kapta. Kétfajta akkucsomaggal kerül hamarosan forgalomba a négyajtós családi kocsi: az 51,9 kilowattórással 420, a 61,9 kilowattórással 500 km a hatótávolsága a NEDC szerint.

Forrás: Geely

Előbbi 8,5, utóbbi 9,3 millió forintnak megfelelő jüanba kerül az állami támogatások nélkül. A 163 lóerős villanymotorral 8,8 másodpercig tart a százas sprint, a Volvónak hála a kocsi alapból tartalmaz minden vezetéstámogató rendszert a sávtartótól az adaptív tempomaton át a gyalogosfelismerős vészfékasszisztensig.

Forrás: Geely

A sanghaji dizájnstúdióban készített, hűtőmaszk nélküli formatervnél a lehető legjobb légellenállásra törekedtek, végül kifejezetten jó, 0,24-es alaktényezőt értek el a mérnökök, ami csak 0,1-el rosszabb a Tesla Model 3-asénál. Már a bemutató előtt 27 ezer előrendelést vettek fel a kocsira, melyek egyharmada nem Kínából érkezett. A Geometry 2025-ig további 9 új modellt mutat be.

 

4. Aiways U5

Forrás: Imaginechina/Gao yuwen - Imaginechina/Gao Yuwen

Az Aiways egyike azon kínai gyártóknak, amelyek már hivatalosan is bejelentették, hogy be fognak lépni az európai piacra. A Sanghajban bemutatott U5 elektromos szabadidő-autó jó alapot adhat a terjeszkedéshez, mivel 4,68 méteres hosszával a nálunk igen népszerű közepes SUV kategóriába illik bele, vagyis nagyjából akkora, mint egy Volkswagen Tiguan. Érdekesség, hogy nincs kulcs az autóhoz, biometrikus azonosítással (ujjlenyomat, ill. arcfelismerés) lehet bejutni és indítani.

Forrás: Imaginechina/Gao yuwen - Imaginechina/Gao Yuwen

Még idén elkezdik gyártani az U5-öt Kínában, és 2020-ban indulhat meg az európai forgalmazása, online köthető lízingszerződések formájában. A tervek szerint a havi lízingdíj kb. 400 euróra, azaz 130 ezer forintra jön majd ki. Idén csak 2000 előszériás példány elkészítését tervezik, a fő cél az, hogy a jövőre induló, évi 50 ezer darabosra tervezett sorozatgyártásnál már olyan minőséget érjenek el, ami a finnyás európai vevőknek is megfelelő.

Forrás: Aiways

Az U5 elöl hajtó, 190 lóerős villanymotorját egy 65 kilowattórás lítium-ion akkumulátor látja el energiával, a kocsi egy töltéssel 460 kilométert tud megtenni (NEDC). Ha ez nem lenne elég, a csomagtartóban kialakított rekeszbe egy kiegészítő akkumulátort is be lehet tenni percek alatt, amivel további 100 kilométerrel növelhető a hatótáv. Ilyen akkukat a tervek szerint a benzinkutakon bérelhetnek majd az U5-használók.

 

5. Karma Revero GT

Karma Revero GTForrás: Karma Automotive

Emlékeznek még a Fisker Karmára? A BMW Z8 és az Aston Martin DB9 tervezője, Henrik Fisker által rajzolt, hatótávnövelős elektromos hajtáslánccal rendelkező négyajtós luxuskupét mindössze egy évig gyártották Finnországban (2011-2012), mert az akkumulátor beszállítója csődbe ment. Aztán a gyártási jogok a kínai Wanxianghoz kerültek, amely 2016-ban újra elkezdte gyártani a kocsit az amerikai piac számára Karma Revero néven, de már Kaliforniában.

Karma Revero GTForrás: Karma Automotive

Az idei Sanghaji autószalonon a Karma Automotive a típus frissített változatát mutatta be Revero GT néven, feljavított dizájnnal és hajtáslánccal. A legfontosabb változás, hogy a korábbi kétliteres, négyhengeres GM turbómotort a BMW i8-ból ismert, hatékonyabb és erősebb 1,5 literes, háromhengeres turbóra cserélték.

A Revero GT villanymotorjainak összteljesítménye 535 lóerő, a gyorsulása 0-100 km/órára 4,5 másodperc. A kocsi a 28 kilowattórás akkuval 130 kilométert tud megtenni elektromos módban, de utána is mehet tovább, mert onnantól kezdve a benzinmotor termeli az áramot. A Revero GT 2020-tól Európában és a Közel-Keleten, 2021-től Kínában is kapható lesz, kb. 30 millió forintnak megfelelő áron.

Karma Pininfarina GTForrás: Karma Automotive

Sanghajban egy Pininfarina által tervezett meseszép kupé, a Karma Pininfarina GT is bemutatkozott. A kétajtós a Karma GT technikáját használja, de a megjelenése erősen eltérő, köszönhetően az olasz dizájnstúdió áldásos tevékenységének. Ha igény mutatkozik rá, ez a modell is gyártásba kerülhet, de nem Amerikában, hanem Olaszországban.

Karma SC1 VisionForrás: Karma Automotive

Sanghajban egy harmadik Karma is debütált, az SC1 Vision. Ez a szintén Pininfarina által tervezett sportkocsi már tisztán elektromos hajtású, de a másik kettőtől eltérően még messze van a sorozatgyártástól.

A cikk folytatódik a második oldalon még több új kínai villanyautóval.

Előző
  • 1
  • 2
Következő