Megnyílt az első magyarországi Tesla-bemutatóterem

2019.04.25. 18:01

Mostantól a magyar ügyfelek is testközelből ismerkedhetnek meg az amerikai elektromos autókkal.

Budapesten a Lechner Ödön fasor 1. alatt nyílt meg a Tesla Universal bemutatóterme és átadópontja. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Polyák Attila - Origo

Már időszerű volt a márka megjelenése, mivel Magyarországon – köszönhetően az 1,5 milliós állami támogatásnak is – jóval a régiós átlag fölött futnak már elektromos autók az utakon. Közel 1300 db új villanyautót helyeztek forgalomba 2018-ban, ami a teljes piac közel 1 százaléka. Összehasonlításképp, Csehországban tavaly csak 703, a nagyobb Lengyelországban pedig csak 620 új villanyautót adtak el, és itt az elektromos autók piaci részesedése (0,26, ill. 0,1 %) is jóval a magyar alatt van.

Áprilistól már az európai piacokon is rendelhető a Model 3 Standard Plus változata, ami extrákkal együtt is beférhet az állami támogatási rendszer által szabott 20 millió forintos értékhatárbaFotó: Polyák Attila - Origo

Viszont ezekben az országokban a Teslák részesedése jóval nagyobb a teljes elektromos piacból, mint nálunk, ezért látott fantáziát a hazai forgalmazásban a magyar Tesla Universal. Az új Teslák eddig csak egyedi import keretében érkeztek be az országba, a vásárlóknak maguknak kellett megszervezni a hazaszállítást a hollandiai logisztikai bázisról, és a honosítást is maguknak kellett intézni.

Budapesten van az első bemutatóterem

A Teslával folytatott hosszas egyeztetéseket követően a magyar tulajdonú Universal Leasing Kft. saját beruházás keretében alakította ki bemutatótermét Budapesten. Itt a magyar ügyfelek is beülhetnek a Model S, Model X és Model 3 típusokba, és tesztvezetésre is van mód.

A Model S jóval nagyobb a Model 3-nálFotó: Polyák Attila - Origo

Korábban sok hagyományos magyar autókereskedő cég is megkörnyékezte már a Teslát, de a technológiaorientált amerikai cég egyikkel sem szerződött le, mert nem akarja hagyományos formában, normál autók mellett kínálni termékeit.

Lízing, nem értékesítés

Fontos tudni, hogy a Tesla Universal egy flottakezelő, tehát főként nem értékesít, hanem lízingel. Finanszírozási szolgáltatásokkal várják az ügyfeleket, segítséget nyújtanak a logisztikai teendőkben és elvégzik a honosításhoz és forgalomba helyezéshez kötődő feladatokat. Mindez természetesnek tűnhet egy hagyományos autómárka esetében, de a Tesla online értékesítési rendszerében nagy segítségnek számítanak e szolgáltatások.

A Model X jellegzetes, szárnyas hátsó ajtajaiFotó: Polyák Attila - Origo

2019-ben legalább 100 darab Tesla hazai értékesítésére számítanak, ami feltehetően nem irreális elképzelés, hiszen már a nyitást megelőzően közel 20 ügyfél rendelt autót náluk.

Szerviz még nincs, de lesz

A magyarországi Tesla márkaszerviz megnyitása még várat magára, de már előrehaladott tárgyalások folynak. Szervizt kizárólag a gyár nyithat, más autós cégeknek nem engedélyezik. Amíg a magyarországi nem nyílik meg (várhatóan egy éven belül) a túlterhelt bécsi szervizpont felkeresése a legjobb opció a teslásoknak.

A képen már látható kisebb SUV, a Model Y 2021 elején juthat el MagyarországraFotó: Polyák Attila - Origo
Milyen lízingkonstrukciók vannak?

Mivel a Tesla vásárlók döntő többsége finanszírozással vásárolja meg autóját, ezért előnyt jelenthet az Universal Leasing Kft. által nyújtott operatív lízing, melynél hozzávetőlegesen 2 milliárd forintos hitelkerettel tud gazdálkodni a Tesla Universal.

Hasonlóan népszerű lehet a 3 és 4% közötti THM-mel működő zárt végű pénzügyi lízing konstrukció, amit a hazai piacvezető gépjármű-finanszírozóval kötött, Tesla márkafinanszírozói megállapodás keretében kínál a Tesla Universal.

A vezető biztosítótársaságok segítségével a finanszírozáshoz kapcsolódó feltételeket is kedvezményes rendszerben alakították ki, így állítólag már irreális biztosítási összegek sem nehezítik a hazai Tesla vásárlást.

Ismét veszteséges a Tesla

Az autógyártó szerda este közölte, hogy az év első három hónapját 702 millió dollár veszteséggel zárta. Noha az árbevétel az egy évvel korábbi 3,4 milliárd dollárról 4,54 milliárd dollárra nőtt, a megelőző negyedévhez képest 37 százalékkal csökkent.

A Teslák leendő vásárlói között nagy számban cégek szerepelnek majd, számukra pedig jelentős adókedvezményeket és leírható költségeket is jelentenek a finanszírozási konstrukciókFotó: Polyák Attila - Origo

A Model 3 értékesítése egyelőre veszteséges volt, és a társaság csak az év közepe felé számít nyereségre. Ezt azzal magyarázzák, hogy a megrendelt gépkocsik kiszállítása a negyedév végén még folyamatban volt, és a bevételt csak a második negyedévben lehet elszámolni. Az első negyedévi kiszállítások legalább fele az utolsó tíz napban történt meg.

Eddig a gyártás döcögött, most a szállítás

Elon Musk, a társaság vezérigazgatója "az általa eddig megélt legnagyobb logisztikai problémának" nevezte a szállítási nehézségeket. Korábban a gyártás felfuttatásával voltak gondok, de ezek már úgy tűnik, megoldódtak. A Tesla egyelőre csak Kaliforniában gyártja legkeresettebb típusát, a Model 3-at.

A Tesla Model X belsejeFotó: Polyák Attila - Origo

A Tesla az idén 360-400 ezer kocsi értékesítésével számol, és ha ősszel megindul a termelés a kínai gyárban, ez a szám elérheti az 500 ezret. A Tesla márciusban törlesztette 900 millió dollár esedékes adósságát, és készpénzállománya három hónap alatt 3,7 milliárdról 2,2 milliárd dollárra apadt. Musk egy elemzői értekezleten beszélt egy tőkebevonásról, noha mindeddig azt hangoztatta, hogy a cégnek nincs szüksége erre.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK