Olyan benne ülni, mint egy párizsi szalonban - DS 3 Crossback menetpróba

2019.06.10. 19:57

Francia luxus izgalmas csomagolásban, akár elektromos hajtással is. Ezt nyújtja a DS új, kisméretű prémium szabadidő-autója, amelynek alig van igazi konkurense a piacon.

A DS 2023-ig tartó, hat új autóból álló offenzívájának ez a második modellje a DS 7 Crossback után. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Gulyás Péter

Mi sem mutatja jobban a szabadidő-autók térnyerését, hogy a gyártók ma már olyan, jól bejáratott típusneveket is adnak az ilyen modelleknek, amelyek korábban még egész más autókat jelöltek. Például a Mitsubishi Eclipse és a Ford Puma a 90-es években még egy kis sportkupét jelentett, ma már egy-egy kompakt SUV viseli ezt a nevet.

Több mint 2000 külső variáció létezik a sokféle szín, tetőszín és felni jóvoltábólFotó: Gulyás Péter

De a Citroënből öt éve kivált DS is hasonlóan járt el,  amikor az új, ötajtós kis városi terepjárójának ugyanúgy a DS 3 nevet adta, mint annak a Mini-ellenfélnek szánt sportos háromajtós kisautónak, amivel 10 éve elindult a márka, és aminek raliváltozatával Loeb az utolsó két világbajnoki címét szerezte.

A túlcicomázott DS-maszk erről sem hiányozhat. Akinek sok a csillogás, feketében is kérhetiFotó: Gulyás Péter

Igaz, a mostantól Magyarországon is rendelhető kisméretű prémium SUV teljes neve DS 3 Crossback, hogy a fejekben a zavart valamelyest csökkentsék, de ettől eltekintve tényleg ez a típus váltja az eredeti DS 3-ast, amiből az utolsó példányok a napokban készülnek el a franciaországi Poissy-ben. A két generáció között a formai kapcsolatot a B oszlopon lévő fordított cápauszony,  a jellegzetes DS-hűtőmaszk és az első lökhárítóban függőlegesen elhelyezett LED-es nappali fény jelenti, más hasonlóságot nemigen találni.

Összkerékhajtás nincs hozzá, de valószínűleg nem is igénylik a vevőkFotó: Gulyás Péter

Új alapokon

A DS 3 Crossback a PSA-csoport vadonatúj, kis és kompakt kocsik számára tervezett moduláris platformjára, a CMP-re épül, (ezt kapta meg már az új Peugeot 208 és az Opel Corsa is), ami nemcsak merevebb és sokoldalúbban használható, de 40 kilóval könnyebb is a réginél. Maga a kocsi 4,12 méter hosszú, 1,79 méter széles és 1,53 méter magas, vagyis igazodik a kis SUV-kategória sztenderd méreteihez,  a kerekek 17 vagy 18 colosak lehetnek.

A cápauszony ismerős lehet a régi DS 3-asról. Többek között miatta iszonyú kicsi a hátsó ablakFotó: Gulyás Péter

A magyarországi sajtóbemutatón kiderült, hogy a kis SUV belül tágasabb egy normál kisautónál, de szűkebb például a Vitaránál.  Négy átlagos magasságú felnőtt azért passzentosan elfér egymás mögött, hátra lehetőleg ne üljenek klausztrofóbiások, mert a magas övvonal és a cápauszony miatt az ablak nagyon kicsi. Igaz, legalább lehúzható, nem úgy, mint a régi DS 4-ben. Az első ülésekre könnyű a ki- és beszállás, mert magasabban vannak, mint egy átlagos kisautóban.

Különleges kilincsek

Igazi prémium megoldás, hogy a kilincsek csak akkor bújnak elő, amikor kell, egyébként belesimulnak az autó oldalfalába. Ha van kulcs nélküli rendszer, csak közel kell menni az autóhoz, és a négy kilincs automatikusan kiemelkedik.  Eltávolodáskor finoman visszahúzódnak, és a kocsi bezáródik. Amúgy a nyitás és az indítás a vezető okostelefonjával is történhet, ami azt is jelenti, hogy a kocsi használatának átengedése a kiválasztott személyek részére anélkül lehetséges, hogy oda kellene adni nekik a fizikai kulcsot.

A kilincseket villanymotorok tolják ki a karosszéria síkjábólFotó: Gulyás Péter

Belül is extravagáns megoldásokkal próbál kitűnni a DS 3 Crossback, az ülések például óraszíjszerűen varrt bőrhuzatot is kaphatnak, elektromos állítás, a masszázs-, valamint a fűtési funkciók is szerepelnek az extralistán. Az igényes anyagokkal (pl. Alcantara, steppelt Nappa bőr, akár antikolt hatással is) burkolt műszerfalon a DS-re jellemző rombusz motívum a meghatározó,  az összhatás jelentősen eltér a gyakorlatiasabb, funkcionálisabb német prémiumautókétól. Csak az alsóbb részeken találkozni olcsó, kemény műanyagokkal, ami egyáltalán nem zavaró.

Ilyen gusztusosan kárpitozott ülés kisautóban még nem volt. Masszírozni is tudFotó: Gulyás Péter

Digitális műszerfal minden változatban van, a középkonzol tetején lévő érintőképernyő felszereltségtől függően 7 vagy 10,3 colos lehet, sajnos a klímát is ezen keresztül kell beállítani, és erre lehet tükrözni az okostelefon képernyőjét is. A csúcsváltozatban még vezeték nélküli töltő és színes head up display is van,  utóbbi nem a szélvédőre, hanem egy kihajló plexire vetíti a menetadatokat.

5+1 féle motorral

Az 1,2-es, háromhengeres turbós PureTech benzinest 100, 130 és 155 lóerővel, az 1,5 literes, négyhengeres BlueHDi dízelt 100 és 130 lóerővel lehet választani. Csak a 100 lóerős motorokhoz jár kézi váltó, az erősebbekhez már széria a nyolcfokozatú automata, de a négy tárcsafék mindhez alapfelszerelés.

Extravagáns a műszerfal, de elsőre nem egyértelmű a kezelése. Az anyagok kiemelkedően jók szinte mindenüttFotó: Gulyás Péter

A hazai bemutatón a 100 lóerős benzinessel tudtam menni egy rövid kört. Bár a vezetési élmény jelentősen elmarad a gokartosan közvetlen régi DS 3-asétól,  azért a kis SUV-ok között a Crossback is viszonylag agilisnak érződik, mivel közvetlen a kormánya, és a combos nyomaték (205 Nm) miatt alacsony fordulatszámról is jól gyorsít. Viszont a magas építés miatt kanyarban nagyobb az oldaldőlés, mint a régiben, és a hatfokozatú váltó is pontatlanabb, hosszabb úton jár.

Kényelemre hangolták, ennek megfelelően halk és finoman rugózik, de nem a vezetési élmény miatt fogják szeretniFotó: Katona Mátyás

Igazából a 100 lóerős alapmotor bőven elég az 1170 kilós kocsiba, a gyorsulás kevesebb mint 11 másodperc 100 km/órára, a végsebesség 189 km/óra. Ugyanezek az értékek a 130 lóerősnél 9,2 másodperc és 192 km/óra, a 155 lóerősnél 8,2 másodperc és 208 km/óra. A WLTP szerint az átlagfogyasztás a 100 lóerős benzinesnél 5,4-6,1 liter között változik a tömegtől függően, ami kb. csak egy literrel magasabb, mint a szintén 100 lóerős dízelé.

A csomagtartó nagy a kategória átlagához képest, 352 literes. Ennyi lesz az elektromosban isFotó: Gulyás Péter

Árak

A DS 3 Crossback értékesítése már elkezdődött, az alapmodell 7,19 millió forintba kerül,  ami egy Vitara 4 milliós indulójához képest magas ár, de nagyjából ennyibe kerül a hasonló méretű Audi Q2 is, és a franciák több extrát adnak alapáron, hiszen az aktív sávtartóért, a nyolc hangszórós hifiért, a 17 colos könnyűfém felnikért, a tempomatért és a hangszigetelt szélvédőért sem kell külön fizetni.

A csúcsváltozaton a hátsó lámpa LED-es, de az alatta lévő rács nem igaziFotó: Gulyás Péter

A 155 lóerős, 10,84 millióba kerülő csúcsváltozatban pedig olyan nagyautós extrák is vannak, mint a LED Mátrix fényszóró, a HUD, a holttér-figyelő vagy a Nappa bőrkárpitozás.

Elektromos hajtással novembertől

Év vége felé érkezik majd a zöld rendszámra igényt tartó DS 3 Crossback E-Tense, amit kívülről alig lehet majd megkülönböztetni a hagyományos változatoktól. Egy 136 lóerős villanymotor mozgatja majd meglehetősen fürgén, legalábbis a 8,7 másodperces 0-100-as gyorsulási adatból erre következtetünk.

Az E-Tense-nek az 50 kilowattórás lítium-ion akkumulátor a WLTP szerint 320 kilométeres hatótávot biztosít, villámtöltővel 80 százalékra fél óra alatt lehet feltölteni az akkut. Mivel azt az üzemanyagtartály helyére, a hátsó ülések alá építik be, az utastér ugyanakkora az elektromosban is, mint a benzinesben vagy a dízelben, és a csomagtér sem kisebb. Az ára várhatóan 13 millió forint körül lesz.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK