Rossz hír az autósoknak, majdnem új dízeleket is kitiltanának Budapestről

szmog szálló por budapest
Budapest, 2017. január 24. Szmog Budán 2017. január 24-én. A fővárosban 2017. január 22-én elrendelték a szmogriadó riasztási fokozatát, 23-án kis mértékben javult a levegő minősége, de a riasztási fokozatot fenntartják. A magas szállópor-koncentráció miatt elrendelt közlekedési korlátozás is érvényben van. Reggel 6-tól 22 óráig Budapest közigazgatási területén tilos azzal a gépjárművel közlekedni, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód: 0, 1, 2, 3 vagy 4, valamint amelynek a forgalmi engedélyében nincs környezetvédelmi osztályt jelölő kód. MTI Fotó: Mohai Balázs
Vágólapra másolva!
Az Euro 5-ös dízelüzemű gépjárművek forgalmát is korlátoznák szmogriadó esetén Budapesten - derült ki a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésére benyújtott, a szmogrendelet módosításáról szóló javaslatból.
Vágólapra másolva!

A Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzett - a Budapest.hu oldalon csütörtökön közzétett - előterjesztésben az olvasható, hogy

az eddigieken túl a 12-es, 13-as és 14-es környezetvédelmi osztályú - együttesen Euro 5-ös dízelüzemű - gépjárműveket is korlátozás alá vonnák.

A budapesti szmoghelyzet riasztási fokozata során a forgalomkorlátozás nem érintené az 5-ös környezetvédelmi osztályú (vegyes hibrid, csak gázüzemű, csak elektromos meghajtású) gépjárműveket, a 6-os (Euro 3 benzines), a 9-es (Euro 4 benzines), a 14-es benzines (Euro 5 benzines), valamint a 15-ös és 16-os osztályú járműveket, amelyek Euro 6-osok üzemanyagtól függetlenül.

A módosított rendelet október elsejével lépne hatályba.

A javaslat szerinti korlátozás eredményeképp a 2018-as adatok alapján

a Budapesten és 74 agglomerációs településen üzemben tartott gépjárművek 52 százaléka kerülne korlátozás alá

és a javasolt korlátozás a dízelüzemű gépjárművek szennyezőbb 88 százalékát érintené, ami az összes állományhoz képest 35 százalékot jelent.

A javaslathoz mellékelt előzetes hatásvizsgálatban arról írtak, hogy mivel a rendelet legutóbbi 2017-es módosítása óta a riasztási fokozatban korlátozott gépjárművek aránya jellemzően kisebbé vált, mint a gépjárműállomány fele, ezért további szennyezőbb osztályokat indokolt a korlátozás alá vonni.

A javaslatban emlékeztettek: a Fővárosi Közgyűlés 2017-ben arról döntött, hogy 2018. október 1-je után a fővárosi riasztási fokozat elrendelése esetén korlátozzák a 7-es és a 8-as környezetvédelmi osztályú - Euro 3-as dízelüzemű - gépjárművek forgalmát is. Továbbá az akkori határozatban rendelkeztek arról is, hogy a korlátozás 2019. október elsejével riasztási fokozat elrendelése esetén a 10-es és a 11-es környezetvédelmi osztályú - Euro 4-es dízelüzemű - gépjárművekre is vonatkozik.

A közgyűlés jövő szerdai ülésére benyújtott előterjesztésben kitértek arra is, hogy

2018 májusában az Európai Bizottság az Európai Unió Bíróságához fordult Magyarországgal szemben

a PM10 légszennyező anyag egészségügyi határértékeinek - többek között Budapest és környéke térségében - nem teljesülése miatt. A fővárosi önkormányzat vezetése azért is kezdeményezi saját hatáskörben a hatékonyabb intézkedések meghozatalát, hogy ez a körülmény a függőben lévő eljárás során is figyelembe vehető legyen - írták.