Az úgynevezett engine swap az autóipar egyik leghátborzongatóbb, leglogikátlanabb vadhajtása. Összeállításunkban áttekintjük az elmúlt évek tíz legemlékezetesebb szívátültetését, amelyektől egy hazai műszaki vizsgán lefagynának a biztosok – mégis, a szörnyszülöttek közül néhány rendszámmal részt vehet közúti forgalomban.

Dr. Frankenstein modern követőiként tekintenek azokra az elvetemült gépészekre, meg nem értett mérnökzsenikre és lelkes szerelőkre, akik nem átallnak összeházasítani egy olyan karosszériát és motort, amelyek nem egymásnak lettek teremtve. Ezek az „összeházasítások” néha olyannyira távol állnak egymástól, hogy még egyazon univerzumban is csak nagy jóindulattal férnek el.

Gyanús, hogy nem egy szokásos veterán Volvo, de a motorháztető leemelése után jön a döbbenet: ezzel kevesen kelnének versenyre. Még több fotó a galériában, kattintson a képre!Forrás: Wheelsage.org

Mások szerint ezek a mérnökök a mechanikus világ nemesítői, kifinomult géplények tenyésztői, akik a génállományok összekutyulásával új fajtákat hoznak létre, és előmozdítják az autóipar evolúcióját. Hogy valójában melyik tábornak van igaza, legfeljebb annyira könnyen megválaszolható kérdés, mint a tyúk vagy a tojás esete...

Még a vonószemre akasztott bádogvödröt sem felejtették le a ZIL-ről. Ezzel a felpiszkált billenccsel nem késne a sóderes szakiForrás: Wheelsage.org

Maradjunk annyiban, hogy munkásságuk 90 százalékban érdektelen, kilenc százalékban megdöbbentő eredményeket szül, a fennmaradó egy százalékot viszont akár sorozatgyártásban is örömmel viszontlátnánk. A Smarter Média összeállítása nem kizárólag az utóbbi egy százalékból szemezget, de ez nem von le az itt látható autók élvezeti értékéből semmit.

1. Plymouth pickup

A csillagmotor egyetlen észszerű felhasználási területe a repülőgépipar, felépítéséből adódóan minden más célra alkalmatlan. Talán pontosan ez tette érdekessé coloradói gépészek egy lelkes csapata számára a technikát.

Igazi műalkotás a csillagmotoros pickupForrás: Wheelsage.org

Fogtak egy Cessna 195-ös kisrepülőgépből származó 12,4 literes, 300 lóerős, héthengeres Jacobs R-755-A2 erőforrást, és beépítették egy 1939-es gyártású Plymouth kisteherautóba. Utóbbit kívül-belül a klasszikus repülőgépek stílusához igazították, és bár alkotásuk zaj- és emissziós terhelése messze meghalad minden észszerű és törvényszerű határt, zsenialitásához nem férhet kétség.

2. Fiat 500

Építése után hét évvel még mindig a világ egyik legőrültebb átépítésének számít az olasz Oemmedì Meccanica iskolateremtő munkája. A parányi ős-Cinquecentóba először egy hathengeres Porsche boxermotort, majd egy Ferrari V8-ast próbáltak bele, végül a Lamborghini Murcielago 6.2 V12-esénél állapodtak meg az alkotók.

Igazi szörnyszülött lett a 2 helyett 12 hengeres FiatForrás: Wheelsage.org

A 850 lóerős autónak gyakorlatilag egyetlen porcikája sem maradt eredeti. A túlszteroidozott testépítőket idéző, természetellenes arányokkal (az autó nyomtávja nagyobb, mint a tengelytávja!) rendelkező Fiat magával ragadó szörnyszülöttsége örökké tartó hírnevet hozott karosszéria-felújítással foglalkozó gazdáinak.

3. Lexus LFA

Amikor Imamura Joicsi az internetet böngészve ráakadt egy vízkáros, menthetetlen Lexus LFA-ra, rájött, hogy az istenkáromlás vádja nélkül válthatja valóra régi tervét. Amikor új motort keresett a totálkáros V10-es helyett, megmaradt a márkánál, ám az összes kézenfekvő opciót elvetve a TRD egyik alkotására esett a választása.

Az átdolgozott Lexus kevés kilométert tesz meg egyenesenForrás: Wheelsage.org

Az 5.8 literes, 690 lóerős motort eredetileg a NASCAR versenyszériához fejlesztették, így utcai használatra teljességgel alkalmatlan – szerencsére Imamura-szan driftversenyző, és esze ágában sem volt közúton használni alkotását.

Amerikából jöttem: itt bizony kőkemény versenytechnika kapott helyetForrás: Wheelsage.org

4. Mini

Az amerikai Cummins pontosan száz éve fejleszt dízelmotorokat, nem csupán az autóipar számára. A szakma ismeri a cég nevét, de nem árt, ha olykor az utca embere is szembesül vele, pontosan mivel is foglalkozik a vállalat. 2010-ben ezért egy különleges projektbe vágott bele a cég: egy klasszikus, eredeti Minibe építették be egyik slágerterméküket, a 78 literes QSK78 erőforrást.

Nem elírás történt: a 18 hengeres erőforrást 400 tonna teherbírású billencsekbe építik be, amelyek külszíni bányákban teljesítenek szolgálatot. A 3500 lóerős, 14 ezer Nm (!) nyomatékú motort 12 darab turbófeltöltő lélegezteti, a blokk saját tömege meghaladja a 10 tonnát.

Mr. Bean Minije mintha visszafogottabb lett volnaForrás: Wheelsage.org

Érthető módon a Mini tömpe orrában nem találtak helyet a motornak, ezért irgalmatlanul megnyújtották, és a hátsó tengely elé építették azt be. A munka látványos, de van egy apró funkcionális hiányossága: a Cummins-féle Mini nem járóképes. Látványnak azért nem utolsó.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!