Egy konvoj, ami körül megállt az idő - Mercedes-Benz Classic Csillagtúra (2019)

2019.05.30. 21:09

Nagyszerű időben, gyönyörű tájakon zajlott a tizenegyedik Csillagtúra, a klasszikus Mercedesek 1/100-as futama. Beszámolónk a háromnapos kaland mozzanatait eleveníti fel, néhány igazi autókülönlegességgel.

Tizenhat évvel ezelőtt, 2003-ban indította útjára a Mercedes-Benz magyarországi vezérképviselete a Csillagtúrát, az ország egyik leghangulatosabb autós programját. Azóta minden második évben összegyűlik egy seregnyi öreg és mai Merci, hogy legénységeik megmutathassák, ők a legfelkészültebbek és legügyesebbek. Az ügyesség azért fontos, mivel ez az autós túra nemcsak egy kellemes kirándulás, hanem egy igazán sok figyelmet követő időtartó verseny is.

Gyönyörű autócsodák sorakoznak az egyik 1/100-as különpróbára várva. Galériához kattintson a képre!Forrás: Várkonyi Gábor
Századra mérik
Az átlagsebesség megtartására épülő túrán a versenyzők különféle hosszabb-rövidebb etapokat teljesítettek, ezek között pedig nem kevesebb, mint 17 ügyességi pálya várta az autók legénységét. Ezeken megadott idő alatt kellett végighaladni úgy, hogy a mérés századmásodperces pontossággal zajlott - egy századmásodpercnyi eltérésért is pontlevonás járt! A futamon az eredményes részvétel záloga az üzembiztos autó, a pontos kilométeróra és időmérő eszköz volt, azonban navigációs rendszert (GPS) nem használhattak a résztvevők.

Az idei Csillagtúra május 17. és 18. között zajlott, szerencsére az idő nem tréfálta meg a résztvevőket, mindkét napon szikrázó napsütésben gurulhattak a gépcsodák. Utóbbi kifejezés egyáltalán nem túlzó, hiszen aki végignézett a mezőnyön, táthatta a száját a nem mindennapi különlegességek láttán. A versenyre három olyan autó is benevezett, amelyet 1954-ben, vagyis 65 évvel ezelőtt gyártottak.

A profik mechanikus stopperrel oldják meg a feladatokat, de digitális eszközzel sem egyszerű századmásodperces pontossággal befutniForrás: Várkonyi Gábor

Madonna egykori autója és egy "Ezüstnyíl"

Közülük a legizgalmasabb egy 300 SL Coupé sportmodell volt, de a fenséges 300b limuzin vagy a hangulatos 180 D „Ponton" is sokakat ámulatba ejtett. A youngtimerek között az R129-es roadster 2002-es Silver Arrow kiadása aratta a legnagyobb közönségsikert. Ezt az SL modellt csak kis példányszámban gyártották, és elsősorban az Egyesült Államokban értékesítették. Nagyszerűen mutatott rajta a sokféle különleges kiegészítő, mint a 18 colos kerék, az AMG csomag, a speciális ezüstszín, a kétszínű bőrbelső és a krómozott díszlécgarnitúra.

Igazi ikon: úton a 300 SL. Ez a modellt választották az Origo Autó olvasói az ötvenes évek léegjobb sportkocsijánakForrás: Mercedes-Benz

Persze ott voltak az idén 40 éves jubileumát ünneplő legendás G-osztály régebbi és legújabb modelljei is, ezek az autórajongók zömének máig az igazi, klasszikus értelemben vett terepjárót jelentik. És akkor még nem ejtettünk szót a Csillagtúra egyik kuriózumáról, arról a 280 SE Cabrioletről, ami egykor Madonnáé volt. A világhírű díva még 1986-ban kapta akkori férjétől, Sean Penntől az autót születésnapi ajándékként, és '95-ig használta Kaliforniában. A kiváló műszaki állapotú, 1969-es különlegességet nemrégiben vásárolta meg egy magyar gyűjtő, így lehetett ott a versenyen.

Ez a W111-es egykor Madonnáé volt, szerepelt többek között az 1992-es Deeper and deeper videóklipben isForrás: Mercedes-Benz

Maga a program idén rekordszámú résztvevőt vonzott, több mint hetven, 30 évnél idősebb autó gördült át a Jászberényben felállított rajtkapu alatt, és összesen 91 autó vágott neki a félezer kilométeres viadalnak. A Csillagtúra most az ország keleti régióját járta be, Hevesen, Hortobágyon és Tokajon át gurultak a négykerekűek. A befutó Debrecenben volt, ám még előtte egy látványos autós bemutatót is tartottak a résztvevők Nyíregyházán, ahol rengetegen megcsodálták a patinás járműveket.

A legújabb G-osztály is ott volt a mezőnyben – ma már nemcsak elsőrangú terepjáró-képessége, hanem kényelme, luxusautós kivitele és presztízse miatt is keresik a vevők a Mercedes elpusztíthatatlan típusátForrás: Várkonyi Gábor
Ezzel az öreg, tűzoltó kivitelű Unimoggal is nekivágtak a futamnak – és végig bírta a strapátForrás: Várkonyi Gábor
Díjeső a Csillagtúrán
A márkatörténeti versenyek győztesei, az 1956 előtt gyártott modellek abszolút nyertesei és a legjobb női versenyzők is elismerésben részesültek, továbbá - természetesen - az 1/100-as különpróbák legjobbjait is díjazták. Utóbbiban mindössze 227 hibát gyűjtve első helyen végzett az Erdélyi Zoltán-Erdélyi Zoltánné házaspár (R107, 280 SL modellel), másodikként a Szabó Endre-Gömöri Melinda duó végzett 299 hibával (W113, 230 SL autóval), a bronzérmet pedig az Ilkovits Ádám-Kemenes Csilla páros szerezte meg 316 hibával (R107, 280 SL típussal).

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK