Jön a cseh hibrid, kis SUV és népautó - Skoda újdonságok 2020-ig

2019.06.03. 18:12

A dízelbotrány után ocsúdó Volkswagen-konszern nem sokáig volt zavarban. Újrarendezték a sorokat és gőzerővel ontják az új modelleket, a hangsúlyt a dízelek helyett áttolva a benzinesek és az alternatív hajtásláncok felé. Exkluzív hazai rendezvényen jártunk, ahol betekinthettünk a Skoda következő másfél évébe, és élőben láthattunk több vadonatúj modellt is.

Nemcsak energiát, de pénzt is fektet a Skoda a jövőbe, fejlesztik a hazai márkakereskedéseket, amelyek a jövőben alkalmasak lesznek az elektromos autók fogadására. Fali töltőket és gyorstöltőket telepítenek, ezzel készülnek fel a hamarosan érkező két teljesen elektromos modellre.

Az új Scala tágas utasteret és 467 literes csomagteret kínál; az Opel Astra, Fiat Tipo, Kia Ceed és társai vetélytársa. Galériához kattintson a képre!Forrás: Origo

Az egyik ilyen újdonság a Citigo elektromos változata lesz, amely a már elérhető Volkswagen e-UP cseh ikertestvéreként a városi forgalomban érzi majd otthon magát. A másik egy sokkal izgalmasabb, pontosan meg nem nevezett, Kodiaq-méretű SUV lesz, az ígéretek szerint 400 kilométer körüli hatótávval.

Így fest belülről a legkisebb Skoda SUV, a Kamiq. Házon belüli testvérmodelljei a Seat Arona és a VW T-CrossForrás: Skoda

A lényeg: megjött a Rapid utódja

A legfontosabb járművek általában a megfizethetőbbek, a Skodánál ez az új Scala. Az egyébként hagyománytisztelő márkánál mostanáig Rapid volt a neve az alsó-középkategóriás modellnek, amely a Fabia és az Octavia között tátongó méretes űrt hivatott betölteni. Ez azonban úgy tűnik, hogy valamiért nem jött be a cseh gyártónak, és a Rapid Spaceback utódját Scalára keresztelték.

Az embléma lekerült, helyette krómbetűkkel van kiírva a márkanév. Felárért ilyen szépen a hátsó üveglapra, alacsonyabb felszereltségnél az üveg kisebb, és a lemezre kerülnek a betűkForrás: ©koda

Az újdonság már a Skoda legfrissebb formai megoldásait mutatja be, ilyenek az agresszívre húzott első fényszórók, az új rajzolatú hátsó lámpák és a farról eltüntetett Skoda-embléma. Helyette szép, nagy krómbetűk hirdetik a márkanevet, ami a jobban felszerelt verzióknál a megnövelt hátsó üveg aljára, az egyszerűbbeknél a lemezre került.

A Scalába is kérhető teljesen digitális műszerfal. Ez itt egy méretes, 10,25 colos kijelzőt jelent, ugyanakkor a kézifék nem elektromosForrás: ©koda

Az extralista új elemei a többféle dizájnban választható, fekete betétes könnyűfém keréktárcsák, amelyek jobb légellenállási mutatóval és komoly menőségi faktorral is rendelkeznek. Nem maradhattak ki a Simply clever megoldások, amelyeket már megszokhattunk a Skodától: apró, sokszor jópofa, néha kicsit erőltetett apróságok, amelyek megkönnyítik az életet. Ilyen az ajtóba rejtett esernyő vagy a tanksapkánál található jégkaparó, amely egyben profilmélység-ellenőrző is.

Kezdetben öt turbómotorral kapható a Scala. A hazai konfigurátorban egyelőre 115 lóerős alapmodell létezik 5,42 millió forinttal, kisebb teljesítménnyel később beférhet az ötmilliós keretbeForrás: ©koda

Az alapár 5,4 millió forint környékén van, a rendelhető extra felszerelések sora németesen hosszú, könnyen fel lehet majd tornászni az árat 8 millió forint fölé. Az 1,0 és 1,5 literes TSI (90-150 lóerő), illetve 1,6-os TDI (115 lóerő) motorokkal választható Scalát vezethettük is, a menetpróbán szerzett tapasztalatokról a héten részletesebben is olvashatnak majd nálunk.

A legdrágább Skoda egy óriási RS

A kétliteres dízelmotorral hajtott Kodiaq RS méretei és menetteljesítményei (0-100 km/h: 6,9 s) tiszteletet parancsolnak. A 240 lóerős, vadul kinéző SUV-nak komoly ellenfelekkel megküzdenie, alapára ugyanis majdnem 15 millió forint, egy rendesen felextrázott példány pedig a 18 milliót is meghaladja. Veszélyes terep, mert ennyiért már a prémiumkategóriából is bőven szemezgethetünk (itt olvashat róla menetpróbát).

Már a Skoda is tudja a dinamikus indexelést, vagyis látványosan végigfut a csík. Brutális a megjelenése, de az ára isForrás: ©koda

A piac azonban úgy tűnik, hogy imádja, az importőr adatai szerint az idei év májusáig, a tervezett számokat messze felülmúlva már 92 darabot értékesítettek belőle. Egyébként a Kodiaq az egyetlen 7 üléssel is rendelhető Skoda, így ez az a modell, amelyre felvehető a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása. Ehhez nem kell persze az RS-verziót választani: most minden kedvezményt érvényesítve akár 5,5 millió forintért beülhetünk a legnagyobb Skodába.

Egy kép, ami szemlélteti az RS kettősségét: masszív oldaltámaszokat kapnak az ülések piros varrással, de az ajtózseben ott a praktikus szemetes – mégiscsak praktikus SkodaForrás: ©koda

Először Magyarországon a kis SUV

Most első alkalommal lehetett élőben szemügyre venni a Skoda vadonatúj modelljét, a Kamiqot. Az új autó 4,24 méteres hosszával a márka legkisebb városi SUV-ja lesz. Érdekes, hogy nem tették nagyon magasra a karosszériát, az autó a 153 centiméteres magasságával csak 6 centivel magasabb a Scalánál, de a Karoqnál, a közepes SUV-nál több mint 7-tel alacsonyabb. A Kamiq inkább átmenet egy kis kombi és egy városi SUV között, ami egyébként népszerű párosítás lehet.

Aktív felfüggesztéssel is rendelhető, a motorkínálatot ennél is egyliteres, turbós háromhengeres nyitjaForrás: ©koda

Kinézetre persze nagyon könnyen összetéveszthető a nagytestvérrel, a Karoqkal, de a belső már egy lépéssel előrébb jár, az új elrendezést kapta meg, ahol a központi kijelző különállóan uralja az első traktust. Helykínálata rendben van, a csomagtartó magas pereme viszont első ránézésre nem túl praktikus. A motorokat tekintve az 1,0 és 1,5 TSI-k lesznek elérhetőek 95 és 150 lóerő között, dízelből pedig csak az 1,6-ossal kínálják, ami 115 lovas.

Felszereltségtől függően 6,5, 8 vagy 9,2 colos érintőképernyőt építenek beForrás: Origo

Néhány éve már elérhető az itthon nem túlzottan népszerű G-tec-rendszer is a Skodákhoz, ez jelen esetben egyliteres, 90 lóerős motort takar, amely földgázzal (CNG-vel) is működik. A Kamiq árazása folyamatban van, de, hacsak nem történik valami csoda, akkor a kategória átlagánál pár százalékkal magasabb listaárakat várhatunk. Az első Kamiqok október környékén érkeznek a kereskedésekbe, a sietősök tehát legkorábban az év vége felé vehetik át az új autóikat.

Ezt a fényszóróelrendezést a Citroen találta ki, de tagadhatatlanul ötletes. A szűkre húzott csík a LED-es helyzetjelzőké, alatta a tompított fényszórókForrás: ©koda

Superb: már zöld rendszámmal is

A sikeres cseh modell elérkezett a modellciklus feléhez, így szabad szemmel is észrevehető faceliftet kapott. Azért túlzásokba nem estek, talán mert a Superb eddig sem tűnt elavultnak: módosítottak kicsit a hűtőrácson és a lökhárítókon, illetve a belső tér anyagain is javítottak. Már LED Mátrix fényszóró is rendelhető a kocsihoz,a márkánál először már az alapverzió is teljes LED-világítást kap.

Fokozza az eleganciát a hátsó lámpákat összekötő krómcsíkForrás: ©koda

Mégis, a legnagyobb újdonság az első plug-in hybrid modell érkezése, ez a Superb iV. A hajtáslánc tulajdonképpen a Passat GTE-től érkezik, ezért használja még a kifutó 1,4-es, és nem az új, 1,5-ös TSI-motort, amit egy 13 kWh-s akkumulátorral és villanymotorral párosítottak.

Az első nagyszériás Skoda töltőoszlopnál. Papíron 55 kilométer a Suberb iV elektromos hatótávjaForrás: ©koda

A nálunk zöld rendszámra jogosult autó így 50 kilométer feletti tisztán elektromos hatótávval rendelkezik a gyár szerint, de ha ez a gyakorlatban csak 35 lesz, sokunk napi ingázását akkor is képes lesz tisztán elektromos árammal legyűrni. A minden tekintetben jobb, újragondolt Superb átlagosan 4%-kal kerül majd többe a jelenleginél.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK