Csörtetett, Mylord? - Mercedes-Benz G 500 teszt

2019.06.20. 19:27

Kereken 40 éve gyártják a kockaformájú Mercedes terepjárót, amelyet békefenntartók, maffiózók, világutazók, hírességek egyaránt istenítenek, és puritán célszerszámból kultikus luxuscikké vált. Most eljött a modellváltás ideje, de szinte változatlan ruha alatt hordja modernizált technikáját. Benzines, 422 lóerős változatban vezettük a G-osztályt, amely minden téren kimagaslik a SUV-ok mezőnyéből.

Váci út, egy zivataros péntek délután, dugó. Mellettem a villamosmegállóból gyanúsan méreget egy középkorú férfi, egy idősebb házaspár pedig esernyő alá húzódva, szatyrokkal várakozva rám pillant, de gyorsan elfordul. Szemben a kissrác ujjal mutogat felém. A szembe sávban araszoló fekete X6-os termetes sofőrje villog, dudál és barátságosan integet, próbálja felvenni a szemkontaktust. Sokadjára állapítom meg, hogy ez az autó, ami mellett senki sem tud elmenni szó nélkül.

Megmaradtak a klasszikus vonalak, de van tekintélye - a SUV-ok is ijedten rebbennek szét előle. Galériához kattintson a képre!Forrás: Origo

Gyűlölik tehát vagy imádják, de birtokolni csak kevesen tudják. 40 évvel ezelőtt született meg a Mercedes-Benz válasza a Land Rover Defenderre, ez lett a G-osztály. Az addig egyeduralkodó kemény, vérbeli terepjáró-legenda kemény ellenfelet kapott,  hiszen a korabeli tesztek alapján a német ugyanazt tudta, mint az angol, csak megbízhatóbban, sőt közúton kicsit ügyesebb is volt.

Rímel az első fényszórók formájára a szellőzőrostély-pár. Köztük a három diffizár kapcsolója, lent egy klasszikus analóg óraForrás: Origo

Az azóta eltelt időszakban a két gyártó eltérő stratégiát választott: a formát egyik sem módosította, csak minimálisan, ám míg a Land Rover belül is kifejezetten puritán maradt a gyártás 2016-os beszüntetéséig (nemsokára érkezik a vadonatúj generáció), a G-osztály fokozatosan változott át luxusterepjáróvá.  Most eljött a modellváltás ideje, megjelent a teljes egészében átdolgozott G-Wagen, amely ugyanakkor továbbra is W463-as kódnéven fut.

Az első és hátsó terepszögek 30, illetve 31 fokosak. És a légellenállás? Javult ugyan, de így is alig jobb, mint egy irodaházéForrás: Origo

Beletört az idő vasfoga

A forma érdemben keveset változott az ősbemutató óta, de a mostani, valódinak mondható generációváltással sok apróságban a kor igényeihez igazították. Nagyobb lett például minden irányban (különösen széltében), és persze rengeteg apró részlet jelzi, hogy ez nem a múlt század szülötte: LED-es fények mindenhol, trendi 20-as felnik, krómdíszítések.

Széltében 12,1 centit nőtt a G-osztály, elődje túl keskeny volt a mai igényekhez. A tömegcsökkenés modelltől függően akár a 170 kilót is elériForrás: Origo

Az avatatlan szem azonban nem tudja elsőre hova tenni.  Az egyértelmű, hogy nagy, szögletes, borzalmasan magas, de az már kevésbé, hogy 1 éves vagy 20, hogy civil vagy valamiféle hatósági jármű, és hogy egyáltalán miért néz ki úgy, mint egy monolit ablakokkal. Aki viszont tudja, az tudja.

Maradt az alvázas építés, de az irányíthatóság szempontjából fontos változás, hogy a merev hidat elöl független felfüggesztés váltottaForrás: Origo

A mai műanyag, egyenautó-világban lenyűgöző és tiszteletet parancsoló hozzáállás az örökkévalóságnak autót készíteni. A forma pedig még csak nem is füllent, az autó tényleg olyan, mint amilyennek kinéz: időtálló. Szimpatikus, hogy a tervezett avultatást itt kivették a képletből, és az autó várható sok évtizedes élettartamának elvárt költségeit inkább egyből beépítették a vételárba.

A szikla gyomrában

A súlyos ajtók hagyományos módon nyílnak, a zár gombját kell befelé nyomni. Már a központizár is akkorát kattan nyitáskor, hogy egy szomszédos félénk Corsa maga alá piszkított tőle, és megszólalt a riasztója. Ennél már csak az ajtócsukás mókásabb,  amit úgy kell kivitelezni, mint anno a Lada Niván. Kulcsnélküli nyitás, ajtóbeszívó szervómotor nincs, törékenyebb hölgyek és gyerekek napokig kell, hogy tanulják az ajtóbecsapás művészetét.

A biztonságérzettel nincs gond. Magasabban ülünk, mint a buszon utazók, és egy jó kétméteres fémtömböt tolunk az orrunk előttForrás: Origo

Belül viszont nyoma sincs a hagyományőrző, konzervatív szellemiségnek, itt minden prémium és ultramodern. A legszembetűnőbb a feláras dupla óriástablet, amiből az egyik a műszercsoportot jeleníti meg (a sebesség és a fordulatszám mellett a G-erőt is mutatja, értik: G-erő, hahaha) a másik pedig a menürendszert, a navigációt és a szórakoztató rendszert. A kényelem fejedelmi, az ülések tökéletesek és az elődhöz képest már a második sor is élhető lábtérrel rendelkezik.

Állítható stílusok a digitális műszerfalon. Szokatlan egy terepjáróban a G-műszer, főleg a G 63 AMG-ben mutathat érdekes értékeket - igaz, a tesztelt G 500 sem éppen lassúForrás: Origo

A menü kezelése megszokható, de bizonyos műveletek kissé lassúak voltak, például a telefonról bekapcsolt Spotify nem ment mindig zökkenőmentesen. Engem olcsón meg lehet venni, mert a változtatható színű rejtett LED-es hangulatfények nagyon tetszettek,  pedig az eszemmel tudom, hogy ez csak egy bazári extra. A csomagtartó hatalmas, oldalra nyíló ajtón keresztül közelíthető meg, amire egy pótkerék is rá van akasztva, Isten irgalmazzon annak, akire esetleg pakolás közben rácsapják. 

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő