Bemutatták az autót, amit nem kell tankolni, mert napenergiával megy

napelemes autó Lightyear One
Vágólapra másolva!
Egy holland tech startup a világon elsőként kifejlesztette a napelemes villanyautót.
Vágólapra másolva!
A speciális napelemek 20 százalékkal több áramot termelnek, mint a hagyományosak. Ha egy részük árnyékban van, a másik oldal addig is tölt Forrás: Lightyear

A World Solar Challenge háromszoros győztesei által alapított, 110 főt foglalkoztató Lightyear cég célja, hogy elősegítse, illetve felgyorsítsa a zöld, napelemes közlekedésre való átállást. Korábban a Toyota Priusok tetőablakába telepített napelemek csak a szellőzés működtetésére elég energiát szolgáltattak, a Lightyear One villanyautója azonban

évi 8-10 ezer kilométer megtételére képes kizárólag napenergia felhasználásával,

mivel jó időben egy óra alatt kb. 12 kilométer megtételére elegendő áramot termelnek az új generációs napelemei. Ha teljesen lemerült a padlóba épített akku, napfényben akkor is lehet menni 15-20 km/órás sebességgel egészen estig.

Azért a tetőn és a motorháztetőn elhelyezett, összesen 5 m2-es napelemtáblák mellett

rendes elektromos töltőcsatlakozás is van

a kocsin, 230 V-os háztartási aljzatról 10 óra alatt 350 kilométerre elég energiát képes felvenni a viszonylag kisméretű akkumulátorába. Egy teljes töltéssel 725 kilométer a hatótáv a WLTP mérés szerint, de télen is garantálják a 400 kilométert.

A hátsó szélvédő helyén is napelemek vannak, a belső tükröt ezért kamera helyettesíti. A karosszériát alumínium és szénszálak kombinációjából alkották meg, hogy a lehető legkönnyebb legyen Forrás: Lightyear

Azonban az eredeti koncepciója az, hogy

több hónapon át üzemeltethető kizárólag napenergiával,

direkt és járulékos szén-dioxid-kibocsátás nélkül. A startup weboldalán található kalkulátorral bárki kiszámíthatja, hogy a megtett távolság alapján várhatóan hány villamos töltésre lenne szüksége évente.

A napelemek fölött olyan erős üveg van, hogy egy felnőtt férfi sétálhat is rajtuk, nem lesz bajuk Forrás: Lightyear

Ha például valaki Budapesten él, és kb. 10 ezer kilométert autózik évente, akkor csupán hat alkalommal kell az elektromos hálózatról teljesen feltöltenie az autóját egy évben, ráadásul a tavasztól őszig, 221 napon keresztül egyáltalán nem kell ezzel bajlódnia. Ezzel szemben a Lightyear szerint a Tesla Model S P100D-t évente 30 alkalommal kell feltölteni ugyanekkora távolság megtételéhez.

Az ötüléses, négyajtós, 5,05 méter hosszú karosszéria áramvonalasabb, mint ma bármelyik szériaautóé Forrás: Lightyear

Összkerékhajtású a One, de nem a hagyományos módon, hanem úgy, hogy

minden kerekét egy-egy külön agymotor hajtja.

Ezek fékezéskor generátorüzemre váltanak, és áramot termelnek vissza az akkumulátorba.

A Lightyear One-ban nyáron nem kell szenvedni a forróságtól pár órányi parkolás után, mivel a tűző napon hagyva automatikusan elindul a légkondicionáló a kocsiban Forrás: Lightyear

Az egymástól független kerékagymotorok komoly előnyt jelentenek menetdinamikai szempontból (nyomatékvektor-szabályozás), emellett a hajtási veszteségeket és a tömeget is csökkentik egy hagyományos autóhoz képest. A One nem is lassú,

0-100 km/órára 10 másodperc alatt képes felgyorsulni.

Letisztult, otthonos és modern a belső tér, a csomagtartó 780 literes Forrás: Lightyear

A Lightyear startup és a flottamenedzsmenttel foglalkozó LeasePlan együttműködésének köszönhetően jövőre már nemcsak megvásárolni, de lízingelni is lehet az autót. A tervek szerint a kereskedelmi használatra szánt Pioneer Edition változat 2020-ban jelenik meg a piacon, az első 100 példányt már meg is rendelték

119 ezer eurós

(38,5 millió forintos) áron.