A csodafegyver neve: ember – így készülnek a Lexusok

2019.07.03. 18:33

Hogyan lehetne lehalkítani a csavarbehajtót?

Aligha árulok el titkot azzal, hogy rend és tisztaság van, a lényeg a részletekben rejlik: rendszeresen tanácskoznak a dolgozók és a mérnökök, mit hogyan lehetne jobbá és hatékonyabbá tenni. Egyes részek padlóvilágításúak, hogy jól lássák a munkások az autók alját,  az alkatrészek a beszerelés sorrendjében érkeznek dobozban, a kecsesen mozgó fényezőrobotok permetfeje az eddigi 20 ezer helyett 30 ezer fordulatot tesz percenként, több nehéz tárgy mozgatását pedig gravitációval oldják meg.

Robotok helyett fehér selyemkesztyűs dolgozók készítik a műszerfalak bőrvarrását. Ők nem tévesztendők össze a legalább 25 éves tapasztalattal rendelkező, főleg a minőségellenőrzésen dolgozó takumi mesterekkelForrás: Lexus

Japán gyárhoz illően természetesen itt is minden gyártósornál fehér zsinórok lógnak, amit hiba esetén azonnal meg kell húzni, és ha a művezető sem tud úrrá lenni a problémán, leáll a szalag. Arról nem esett szó, hogy ilyenkor előfordul-e harakiri, de komolyra fordítva a szót, elképesztő a minőségellenőrzés: a rendszer és az éberség tesztelésére olykor direkt hibás autókat küldenek a sorra, s olyan munkások is vannak, akiknek előre begyakorolt erőkifejtéssel kell ajtókat csukogatniuk, hogy ellenőrizzék, Lexushoz illő könnyedséggel záródnak-e.

Természetesen a látogatóközpontban kiállították a gyár teljes palettáját. Balra az RX, amely épp idén nyáron újult meg, és többek közt forgó tükörpengés fényszórót is kapottForrás: Lexus

Természetesen a magas szinten automatizált gyárban is dolgoznak takumi mesterek, és mi másról is lehetne szó a látogatóközpontban, mint a külön mintadarabokkal demonstrált minőségről: a kárpitok tökéletes varrásáról, a sebészi pontossággal kimért illesztési hézagokról  vagy az autónként 10 órás festési folyamat végeredményéről. Számomra a legmegdöbbentőbb mégis a gyár csendes működése volt, még a csavarbehatók jó részét is pneumatikusról számítógép-vezérelt elektromosra cserélték.

Megegyezik a fém sárvédő és a műanyag lökhárító színárnyalata? Tizedmilliméterre stimmelnek az illesztések? Megfelelő az ajtócsukódási hang? Néhány a minőségellenőrzési részleg napi rutinmunkái közülForrás: Lexus

Konicsiva! A kedvenc teájánál beszélgessünk

Persze a Lexusokat nemcsak megtervezni és legyártani kell, hanem eladni is, ezért jubileumi utunk következő állomása egy márkakereskedés volt Fukuokában. Abban az évben (vagyis 2005-ben) nyitották, amikor a Toyota prémiummárkája megjelent a belpiacon, tavaly pedig teljesen átépítették, tradicionális japán stílusú ügyfélváróval és méregdrága, 5,6 méteres átmérőjű 4K kijelzővel – ezen életnagyságban is megnézhetik a kuncsaftok leendő járgányukat.

A Fukuoka Higashi kereskedés 340 m2-es, külön játszószoba is épült a gyerekeknek. Tartozik hozzá egy szerviz is - mondanom sem kell, ott is enni lehetne a padlóról. Az értékesítőhelyekről erre a képre kattintva nyílik külön galériaForrás: Lexus

De nem is a szalon berendezése, az évente eladott 345 autó vagy a patika szerviz különleges igazán ezen a helyen, hanem a kiszolgálás. Létezik erre egy japán szó: omotenashi.  Ez a vendég tiszteletét és igényeinek figyelését jelneti, amit az országban az éttermektől a taxikig mindenütt megtapasztalunk – gondolhatják, milyen szinten működik a prémiumterméket forgalmazó Higashi kereskedésben. Alap, hogy aki betér, rövid teaszertartásra hivatalos, s fürkészik, mire vágyhat.

Óriáskijelzőn is konfigurálhat az ügyfél, akiről elég sok mindent tudnak a szorgos értékesítőkForrás: Lexus

Haladó szinten ez úgy működik, hogy már a parkolóba beálló kuncsaftot azonosítják rendszám alapján, hogy mire betér, kedvenc italával, és az igényeit kitalálva fogadhassák, a napi gyakoriságú átadások pedig elképesztő, személyre szabott ceremóniával járnak. Minden vevőről részletes adatlapot vezetnek, ami európai szemmel aggályokat is felvethet, de, ha netán nem említettem volna, Japán a miénktől nagyon eltérő kultúra, eltérő jómód-fokmérőkkel – köztük a kiszolgálással.

Akár van a háttérben Lexus-tábla, akár nincs, végtelen tisztelet és figyelmesség jár Japánban a vendégeknek vagy ügyfeleknek - még egy sarki boltban isForrás: Lexus

Lexus-embléma van rajta, mégsem szalon. Mi az?

Persze egy márkakereskedésbe azok térnek be, akik autót akarnak venni vagy szervizeltetni – érdemes azokat is valami különleges hellyel megszólítani, akik más időtöltésre vágynak, és közben megismerkednek a Lexus márkával. Pontosan ilyen tér az Intersect (=csomópont) Tokióban, amely egy sztárépítész, Masamichi Katamaya tervei alapján készült, aki így határozta meg: „Sokan keresnek egy helyet munkahelyük és az otthonuk közt, a szabadidejükre. Hát alkottunk egyet".

Élőben is zseniális dizájnépület az Intersect. A 2013-ban megnyitott tokióit követte még egy-egy hasonló luxusbár Dubajban és New Yorkban isForrás: Lexus

Nekem az Intersec leginkább egy fényűző bárnak tűnik, ahol van lehetősség – természetesen nem menzaminőségű – ételeket rendelni vacsorára, egyszerűen végignyúlni egy kanapén, könyvet olvasni, vagy éppen kiállítást, bemutatót végignézni. A hely lényege a belsőépítészet, olyan részletekkel, mint a mellékhelyiség plafonjáról lelógó több száz autómodell  (ezért fotóz mindenki a WC-ben), vagy a lépcsőház üvegfala mögötti installáció fehérre festett Lexus-alkatrészekkel.

Ettől a lépcsőháztól tényleg elakadt a lélegzetünk: üvegfal mögé építettek be több száz, fehérre festett Lexus-alkatrésztForrás: Origo

Tokióban akad egy másik különleges helyszín is, ahová bárki betérhet beszélgetni, nézelődni, autóval fertőződni: a Lexus Meets. Ezt egy óriási bevásárlóközpont alsó szintjén alakították ki, és leginkább kávézóként lehetne aposztrofálni, ahol shoppingolni is lehet (például illatszereket), a dizájnbútorok közt viszont néhány autó is ácsorog.  Ha nem elég ennyi kedvcsináló, egy kijelzőn virtuálisan be lehet ülni Akio Toyoda mellé, hogy elvigyen egy gyors körre a Fuji Speedway pálya rázókövein dobbantva.

Ez már a Lexus Meets Tokyo, szintén nem éppen fapados berendezéssel. A bárpult feletti lámpába nem nehéz belelátni a márka jellegzetes hűtőrácsátForrás: Lexus

Az ügyfelek egy füst alatt regisztrálhatnak is a Meetsben egy – természetesen utcai – tesztvezetésre, de mi lesz a jobboldali közlekedéshez szokott, jó messziről érkezett újságírókkal? Szerencsére mi is elvihettünk egy-egy hosszabb vidéki próbakörre néhány Lexust, erről azonban, akárcsak az izgalmas japán autóparkról (többek közt parányi kei carokkal) már egy következő cikkben olvashatnak.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Előző
  • 1
  • 2
Következő