Benzint, gázolajat, hidrogént és áramot is lehet bele tankolni - Mercedes GLC (2019) menetpróba

2019.07.06. 12:05

Milyen vezetni?

Széria a kilencfokozatú automata váltó és az új fejlesztésű 4MATIC összkerékhajtás, amely a Mercedes szerint jobb terepjáró-képességet biztosít a korábbinálForrás: Mercedes-Benz

A menetpróbán elsőként egy GLC 300, tehát az erősebbik benzines kormánya mögé ültem be. Ennek bőven van már erőtartaléka, magabiztosan mozog bármilyen helyzetben, ám az embernek valahogy még sincs ingere taposni a gázt, mert inkább a luxust, a finom rugózást és a csendességet élvezi. Érezhetően a kilencfokozatú automata is a kényelmes haladást kedveli, mert akkor finoman vált, Sport állásban viszont kissé idegessé, kapkodóvá válik.

Háromféle futóművel gyártják a GLC-t, a szelektív gátlós acélrugós az alap, az adaptív gátlós acélrugós és légrugós feláras. Mindegyikkel stabil és kényelmes, de egy BMW X3-as jobb vezetési élményt adForrás: Mercedes-Benz

A kétszínű, dekormintás varrású bőr, a remek fogású bőrkormány, az elegáns kapcsolók, a szellőztethető, masszírozós első ülések mind-mind növelik a komfortérzetet, és a listát még hosszan sorolhatnánk.

510 lóerő csodákra képes

Panamericana hűtőrács és óriási légbeömlők teszik jellegzetessé az AMG kivitelt. Aki ezt az orrot látja a tükörben, jobban teszi, ha lehúzódik előleFotó: Ruschel Zoltán

A négyhengeres benzines után rezzenéstelen arccal kérem el a kétszer erősebb és kétszer annyi hengerű AMG 63S kulcsát. Komoly tűzijátékra számítok, de pár méter után érzem, ez itt inkább egy atombomba. A V8-as végig magabiztosan dohog, de Sport+ állásban már az aktív kipufogó is olyan koncertet ad, hogy az 590 wattos, 13 hangszórós, térhatású Burmeister hifit felesleges bekapcsolni. Hörög, röfög, durrog, ropog, mint ha egy épp kitörni készülő vulkánon ücsörögnénk. Vajon jól is megy? Irány a korlátozásmentes német autópálya, ahol az első padlógázra elszabadul a pokol.

Őrjítően jó hangja van a V8-as motornak, de el is lehet halkítani, ha nem akarjuk magunkra vonni az egész környék figyelmétFotó: Ruschel Zoltán

A 9 fokozatú AMG sportváltó komolyabb gázadásra akár négyet is visszavált, onnantól egy vízszintes katapultban ülünk (vagy inkább repülünk). Az S változat 3,8 másodperc alatt ugrik százra  (rajtautomatika is van), így sok ellenfelünk nem akad. 7000-nél egy óriási dörrenés és egy szolid hátba rúgás jelzi a következő fokozatot, a száguldás a 280 km/h-s végsebességig tart. Az élmény leírhatatlan, az Alcantara borítású sportkormány (amelyről a futóművet és a kipufogót is beállíthatjuk) fogása és pontossága fenomenális, akárcsak az AMG sportülések.

Kényelmesek, de kiválóan tartanak az AMG sportülések. A sárga cérnás varrás mindenhol jelen van, de a szellőztetésről és a masszázsról le kell mondanunkFotó: Ruschel Zoltán

Egyszerre ijesztő és lenyűgöző az a magabiztosság, ahogy ezt az erőt (510 lóerő, 700 Nm) és sebességet kezeli a kéttonnás SUV. Itt már széria a Air Body Control névre keresztelt háromkamrás adaptív légrugózás, oldaldőlés szinte nincs, de ha Comfort állásra kapcsolunk, még az úthibák nagy részét is képes kirugózni. Ha valakinek tényleg lemegy a lila köd, van egy Race üzemmód is, amelyet választva minden biztonsági segéd kikapcsolható,  összkerékhajtásról azonban nem lehet hátsókerék-hajtásra váltani, mint az E63 AMG-ben.

Terepen is helytáll

Terepcsomaggal és emelhető futóművel meglepően jó terepen isForrás: Mercedes-Benz

Mindezek után egy éles váltással következett az off-road pálya, ugyanis a Mercedes azt állítja, hogy a GLC akár a zárható diffis terepjárókkal is felveszi a versenyt. A normál, nem Coupé változathoz kérhető egy off-road opcionális csomag, amely több elemből áll. A legfontosabb a már említett adaptív légrugózás, amely körülményektől függően automatikusan vagy a műszerfalon lévő kapcsolóval manuálisan választja ki az öt magasságból az éppen megfelelőt. Sőt, az ESP beállításai is változnak attól függően, hogy aszfaltot, homokot, havat, sarat vagy sziklás utat állítunk be  az üzemmód-választóval.

A terepcsomaggal a Mercedes szerint a komoly terepjárókkal is állja az összehasonlítást. Más kérdés, hogy ettől még kevesen fogják így használni, ahhoz túl drágaForrás: Mercedes-Benz

Legmagasabb állásban 5 centivel, 24,5 centire nő a hasmagasság, ez és a módosított, nagyobb terepszöget biztosító első-hátsó lökhárítók (meg a teljesen felesleges oldalsó fellépő hiánya) már tényleg alkalmassá teszik a GLC-t terepezésre. A tesztpályán meglepően nehéz feladatok elé állítottak minket, de a Mercedes magabiztosan teljesített mindent. Volt átlózás, ahol az elektronikus differenciálzár segített, extrém lejtő és emelkedő, víz és sár, de semminek nem kellett kétszer nekifutni. Azt pedig külön kiemelték, hogy utcai nyári gumik vannak a tesztautókon.

Minimális a SUV-okra jellemző fényezetlen műanyagok aránya, a kerékjáratok hatalmasakForrás: Mercedes-Benz

A GLC és GLC Coupé a Mercedes eddigi legsikeresebb SUV-ja, ezt a pozícióját pedig jó eséllyel a frissítés után is megőrzi majd. A sikerhez nemcsak a formaterv, a minőség vagy épp a helykínálat segíti hozzá, hanem az is, hogy rendkívül széles választékot kínál a vevőknek.  Ma már összesen 24-féle kivitelben létezik a GLC (Kínában hosszított is van), az egyéni ízléshez pedig többek között 36-féle (!) keréktárcsa, 25-féle belső kárpitozás és 9-féle dekorációs betét is hozzájárul.

Már rendelhető sportos AMG Line felszereltség is, ami többek között gyémántmintás hűtőmaszkot, egyedi lökhárítókat, szögletes kipufogókat és 19-es vagy 20-as AMG kerekeket tartalmazForrás: Mercedes-Benz

A megújult GLC és GLC Coupé már Magyarországon is kapható, az alapár kicsivel 14 millió forint felett indul (GLC 200 4MATIC), a határ pedig a végtelen hosszú extralistával és az erősebb motorokkal a csillagos ég.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Előző
  • 1
  • 2
Következő