Ravasz trükkel verik át közúton a magyar autósokat, a hatóság tehetetlen

2019.07.10. 13:28

Feketézők húzzák le a bajba került autósokat a hazai utakon. Ha valakinek lerobban a kocsija, figyelnie kell arra, hogy milyen autómentőt hív segítségül.

Magyarországon ma elég gyéren van szabályozva a közúti járműmentés. Tehát akárki vehet egy trélert, és felcsaphat autómentőnek, bármiféle engedélyek nélkül, miközben nekünk, tisztességes vállalkozóknak rengeteget kell beszereznünk, és akkor még a többi költségről, vesződségről nem is beszéltem” – mondta a Pénzcentrum megkeresésére egy autómentéssel foglalkozó vállalkozó. A plusz terhek között említette a többi mellett a kötelező karbantartásokat, a vizsgáztatást és az útdíjakat is.

Sokan nem is tudják, hogy kell szakszerűen és biztonságosan kocsit menteni, amivel veszélybe sodorják magukat és a bajba kerülteket is. Ha ez még nem elég, a nem teljesen tisztességes kollégák sok esetben rengeteg pénzzel le is húzzák a kimentendő autóst.

A szorult helyzetet használják ki a lehúzós tréleresek. Odamegy, felpakolja a kocsit, és bemondja a két-háromszoros árat. Az ember pedig egyfelől mihamarabb szabadulni akar az útról, vagy ahol épp lerobbant, másrészt pedig már ott van a tréleren a kocsija, így kifizeti a kért összeget” – vázolta a lehúzás módszerét a tréleres.

A vállalkozó elmondta, tisztességes kollégáival többször is sürgettek megoldást a hatóságoknál, ám ők a vonatkozó rendeletre hivatkozva közölték, hogy tehetetlenek a feketézőkkel szemben. Ebben ugyanis az áll, hogy sérült vagy műszaki hibás jármű továbbításához nincs szükség semmilyen engedélyre. Az hivatásos autómentés pedig értelmezésük szerint díj ellenében végzett közúti árutovábbítási tevékenységnek minősül, így a vállalkozóknak – akik tehát legálisan akarják végezni a munkájukat – rendelkezniük kell a vonatkozó engedélyekkel.

Vannak, akik szabályosan keresik a munkákat: szó szerint föl-le járkálnak az autópályákon. Közben pedig égetik a benzint, amit azzal fizettetnek ki, aki legközelebb a horgukra akad.

A tarifák egyébként nagyjából hasonlóak a tisztességes vállalkozóknál: a fővároson belüli szállításért általában 10-15 ezer forintot kérnek el, ám ha vidékről kell Pestre hozni a kocsit, akkor az alapdíjon (5-10 ezer forint) felül még a kilométerdíjat is meg kell fizetnie a bajba jutott autósnak – ez jellemzően 150-200 forint. Emellett várakozási díj is van: fél óra után 2-3 ezer forint óránként.

Így, ha valaki mondjuk Hatvannál lerobban az M3-ason, és a III. kerületbe kellene elhozni az autóját, akkor nagyjából 28-30 ezer forintot kell kifizetni a tréleresnek (a megtett út oda-vissza, plusz az alapdíj). Ez persze változhat a körülmények hatására: éjszaka, hétvégén, ünnepnapokon például jócskán magasabb tarifákkal szállítanak kocsikat a hivatásosok.