Elképzelhető, hogy a legzsúfoltabb nyári időszakban megnyitják a leállósávot is a forgalom előtt az M7-esen – írja a Magyar Nemzet. A júliusi és augusztusi hétvégéken rendszeresek a tömegjelenetek pénteken és szombaton a sztrádán.
A zsúfoltság oka, hogy míg az autópályák áteresztő képessége normál esetben óránként 1200 jármű, és 1700 a még éppen eltűrhető mérték sávonként,
a nyári hétvégi csúcsban a pályára felhajtó járművek száma elérheti a négyezret is
– írják.
2016-ban ugyan még a tervek között szerepelt az M7-es bővítése az M0-s és Székesfehérvár közötti szakaszon, azonban ma már ez nincs napirenden. Ennek oka a lap szerint, hogy a sztráda éves forgalmi terhelése meg sem közelíti a kritikus mértéket, a nyári szezonon kívül az út terhelése sokkal szerényebb.
Mosóczi László, a közlekedési tárca államtitkára egy háttérbeszélgetésen a lapnak elmondta, hogy egy informatikai fejlesztés segítségével
az autópályák leállósávját folyamatos haladásra alkalmassá tehetnék, így lehetne bővíteni a kapacitást a kritikus időszakokban.
A gyorsforgalmi utak kapacitásának fenntartásához elengedhetetlen a karbantartás, amely jelentős összegeket emészt fel évről évre.
A minisztérium reakciója
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium egyelőre csak elméleti lehetőségként vizsgálja az egyes autópályák leállósávjainak időszakos megnyitását. A német és osztrák gyakorlatban már megjelent innovatív megoldás kizárólag fokozott forgalmi terhelés esetén, esetenként legfeljebb néhány órás időtartamokban merülhet fel kapacitásnövelő alternatívaként. Azt kizárólag az erre kiépítettségük, műszaki állapotuk alapján alkalmas szakaszokra, a szükséges informatikai infrastruktúra kiépítése és jelzések kihelyezése után lehetne bevezetni. Közlekedésbiztonsági szempontból elengedhetetlen feltétel egyebek mellett pl. a szakaszt teljes hosszban lefedő kamerarendszer létesítése is, amellyel ellenőrizhető, hogy a leállósávban éppen nem áll továbbhaladásra képtelen jármű. A kérdésben kidolgozott szakmai javaslat még nincs, így döntés sem született.Ezt az útdíjbevételekből fedezik – ez idén várhatóan mintegy 370 milliárd forint lesz. A lap azonban emlékeztet, hogy a Gyurcsány-kormányok döntései következtében az úgynevezett PPP-konstrukcióban, azaz a köz- és magánszféra partnerségében létesült
M5-ös és M6-os autópályák megépítéséért 2031-ig évente 120 milliárd forint adósságszolgálat terheli a költségvetést,
vagyis az adófizetőket, és ezt a kötelezettségét is az útdíjbevételekből törleszti az állam.