Forradalom a felsőházban - Rolls-Royce Silver Shadow I. teszt

2019.07.21. 09:57

1965-ben több szempontból új időszámítás kezdődött a Rolls-Royce-nál: friss, modern karosszériával és számos technikai újdonsággal megérkezett a Silver Shadow (a jelentése: ezüst árny). Máig ez a brit elitmárka legnagyobb számban gyártott típusa, így veteránként nem is annyira elérhetetlen, mint sokan gondolnák. Persze a manapság esküvőkön is oly népszerű limuzint fenn is kell tartani.

A Rolls-Royce szigorúan titkos megújulási projektje 1954-ben indult, az időpont érdekes módon egybeesett a Silver Shadow elődje, a Silver Cloud megjelenésével. A tervezőcsapat élére az a John P. Blatchley főstiliszta állt, aki a Silver Cloudot is megkomponálta, segédei Bill Allen és Martin Bourne formatervezők lettek, a mérnökgárdát Harry Grylls főkonstruktőr vezette.

Eredetileg Silver Mistnek (Ezüst köd) nevezték volna. 1970-ben 9272 fontba került, miközben Jaguar E-Type-ot már 3000 font körül lehetett venni, egy Ford Cortinát pedig 900-ért. Galériához kattintson a képre!Forrás: Retro Mobil

Önhordó karosszéria és egy francia licensz

Két prototípus, a Tibet és a Burma volt a kiindulópont, ezekből született tíz év munkával, a Silver Shadow és testvére, a Bentley T-Series. A karosszéria a márka történetében először önhordó lett,igaz, elöl a hajtáslánc, hátul pedig a futómű segédkereten ült. Megkapta a Silver Cloud 6,2 literes V8-asát, és 1970-ig a General Motors négyfokozatú automata váltóját, de itt vége is közös genetikának.

A csomagtérfedél fogantyúja kétkezes, a tolatófények 1972-ben átköltöztek a lámpatestekbeForrás: Retro Mobil

A Shadow mind a négy sarkán független, csavarrugós felfüggesztésen gurul, amihez a Citroëntől vették meg a hidropneumatikus rendszer terveit. A Rollsban alaposan átalakítva, pneumatika nélkül, csak szintszabályzóként (állandó hasmagasságot tartva) működik a háromkörös (!) fékrendszerrel és annak szervójával közös háztartásban, szivattyúja a váltóról kapja a hajtást.

Még a 3035 mm-es tengelytávú alapkivitelben is pazar a helykínálat. A kilincsek alig észrevehetők, belesimulnak a díszlécbeForrás: Retro Mobil

1969 után ez a szinttartó rendszer csak hátul működött, és még ugyanebben az évben megérkezett a General Motors nagyszerű háromfokozatú automataváltója, a THM-400-as, a 6,75 literes új motorral együtt. Egy évvel a négyajtós megjelenése után betették a kínálatba a keménytetős és a nyitott kétajtós változatot is, 1967-ben pedig a 10 centivel megnyújtott limuzint (ami a Shadow II megjelenésével egy időben a Silver Wraith II nevet vette fel).

Három hónapnyi aprólékos gyártás

A kétajtósokat később átkeresztelték Corniche-ra, és csak ezeket karosszálhatta a két házi szabászat, a Mulliner Park Ward és a James Young, mert a négyajtósok a Pressed Steel egyenkasztniját viselték. 1975-ben Paolo Martin dizájner a Pininfarinának megszerkesztette a Camargue-ot, ez a szokatlan megjelenésű lett kétajtós kupé lett a modellsor legdrágább tagja.

A masszív ajtók kis lendítéssel is könnyen, tompa kattanással csukódnakForrás: Retro Mobil

1977-ben vezették be a második Shadow sorozatot, az orról eltüntették a lámpák alatti légbeömlőket és az oldalsó helyzetjelzőket is, a csupa króm, ütközőbabás lökhárítók helyére pedig sima, gerendaszerűek kerültek vastag gumicsíkkal. Műszakilag a fogasléces kormánymű jelentette a fő újdonságot. A modell megtervezésekor a vezetőség tízéves gyártást vizionált, de végül 15 lett.

Óriási, 640 literes és szépen kárpitozott tér várja a csomagokatForrás: Retro Mobil

A Corniche-ok messze túlélték a szedánt, a keménytetős 1982-ig, a kabrió viszont egészen 1995-ig létezett. Minden Shadow kézzel készült remekmű, 12 hétig tartott egy-egy darab elkészítése és tesztelése. Összesen több mint 29 ezer talált gazdára a Silver Shadow két szériájából (beleértve a nyújtott változatokat is), és máig a Rolls-Royce legnagyobb példányszámú típusa.

Szinte átláthatatlanul szétszórt műszerek és kapcsolók, bántóan egyszerű (de nagyon könnyen járó) kormánnyalForrás: Retro Mobil

Olyan belül, mint egy angol főúri szalon

A kipróbált gép 1970-es, tehát az erősebb motor és a THM-400-as váltó viszi, ráadásul „kontinentális”, azaz eleve balkormányos, európai kiadás. Mostani tulaja kifejezetten Rollsot keresett, de a Cloudok túl drágák voltak, ezért esett a Shadowra a választása. 2000-ben itthon találta, kívül-belül tip-top állapotban, Budapestről gond nélkül a saját lábán tette meg a hosszú utat új lakóhelyéig.

Igazi arisztokrata: fakeretes sminktükör világítássalForrás: Retro Mobil

Két baja volt csupán, engedte a hidraulikafolyadékot (mint szinte mindegyik), és melegedtek a fékei. A folyást csőcserékkel szüntették meg, a melegedési gondot pedig a féknyergek szétszedésével és megtisztításával. Már a veteránminősítésű gép puszta látványa is tiszteletet parancsol, az öt méter feletti hosszal és a monumentális hűtőmaszkkal.

Voltak kihajtható asztalkás változatok is, itt csak lábtámasz vanForrás: Retro Mobil

Odabenn Connolly bőrből és valódi fából megkomponált, választékos elegancia fogadja a látogatót. Visszafogott, egy vaskalapos főrend is otthon érezne magát a klubhangulatban. A motoros első ülésállítás (emelhetők is), a négy elektromos ablakemelő, a motoros antenna, a légkondi és a központi zár alapfelszerelés. A hatalmas V8-as csendesen és kifinomultan jár, sokkal szebben és simábban, mint a nyersen gurgulázó amerikaiak.

Csendes és lendületes, de nem madárétkű

A GM híres automataváltóját már korábbi, amerikai autós cikkeinkben is többször megénekeltük, és ezúttal is nagyszerűen, puhán, gyorsan dolgozik, sikerült jól összehangolni az angol motorral. A Rolls-Royce annak idején egyetlen szóval („elegendő”) intézte el a teljesítményadatokat, de itt ismert a szám: 220 lóerő hajtja a több mint kéttonnás vasat, méghozzá, ha odalépünk, igen vehemensen: 11 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, és 190 km/h körüli a végsebessége.

90 fok a hengerszög, két SU karburátor eteti a V8-as motort. A nagy tartály balra a hidraulikafolyadékéForrás: Retro Mobil

A Shadow legnagyobb árnyoldala az iszákossága, 17 liter a minimum, ami élesebb vezetési stílussal felmehet akár 22 l/100 km-re is. Gazdája, amikor csak teheti, szívesen elviszi egy kis örömautózásra, de panaszkodott, ha messzebb megy vele egy-egy rendezvényre, az oda-vissza út többe kerül, mint a részvétel. Persze maga az utazás nem hasonlítható ahhoz, amit bármilyen más autó is nyújtana.

Csúcsminőségű Smiths-műszerek, természetesen fabetétbe ágyazvaForrás: Retro Mobil

Élvezetes és könnyű vezetni, kormányszervója nem sebességfüggő, időnként túlságosan is könnyű forgatni a volánt. Futóművét a királyi kényelemhez igazították, finoman, csendben vasalja az úthibákat, de csak annyira puha, hogy kanyarban ne imbolyogjon, mint az USA-cirkálók. Egyenesben kissé bizonytalan, gyakran korrigálni kell. Csak 90 km/h felett hallatszik némi motor- és szélzaj, a négy tárcsából álló fék együttes a nagyszerű rásegítővel igen hatékonyan fogja meg a jelentős tömeget.

Az eleje tobzódik a krómban, a látványt a felár nélkül kérhető kéttónusú fényezés is fokozhattaForrás: Retro Mobil

Ahol megjelenik az arisztokratikus Rolls, feltűnést kelt, és a csodálat mellett értékét is próbálják találgatni. Nos, a már említett, aránylag nagy darabszámok miatt nem mérik aranyárban: nálunk 4,5-8 millió között hirdetik a legtöbbet, magyar OT-rendszámos autókból is lehet válogatni 5 és 6 millió között. A veteránmércével kedvező összegek mellé persze a fenntartás magas költségeit is érdemes bekalkulálni. 

Műszaki adatok - Rolls-Royce Silver Shadow I. (1970)
Motor: V8-as, OHV-vezérlésű benzinmotor elöl hosszában beépítve, hengerenként két szelep.
Hengerűrtartalom: 6750 cm3. Furat x Löket: 104,0 x 99,0 mm. Kompresszió: 9,0:1. Teljesítmény: 220 LE, 4000/perc fordulaton. Nyomaték: 540 Nm, 2500/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú automataváltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, hátul oldalankénti többkaros rendszer, tekercsrugókkal, szintszabályzással. Elöl-hátul tárcsafékek, szervorásegítéssel. Fogasléces kormánymű, szervo.

Felépítmény: négyajtós, ötüléses, önhordó acélkarosszéria, elöl-hátul segédkerettel. Hosszúság x szélesség x magasság: 5190 x 1820 x 1520 mm. Tengelytáv: 3035 mm. Saját tömeg: 2160 kg. Tank: 107 l.

Gyorsulás (0-100 km/h): 11,0 s. Végsebesség: 190 km/h.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

 Még több veterán olvasnivaló a Retro Mobil augusztusi számában: