Az egyetlen autó négymilliós állami támogatással - Nissan e-NV200 Evalia teszt

2019.07.20. 18:28

Mivel hétüléses, jár hozzá a nagycsaládos kedvezmény, elektromos hajtása miatt pedig az ökoautó-támogatásra is jogosult. Persze az Evalia így sem olcsó mulatság, igaz, egy főre vetítve alacsonyabb üzemanyagköltséggel aligha lehetne autózni. Más kérdés, milyen kompromisszumokat kell mindezért kötni.

Ideges voltam, mert egy váratlan kerülő miatt már csak 70%-on állt az aksi, és nekem négy gyerekkel kellett még Budapestről leérnem Füredre a kánikulában délután. A hatótáv 162 km-t mutat, nekem pedig pontosan 129 km-t kell megtennem. A matek stimmel, de ez vajon a gyakorlatban is ennyire sima lesz? Urrá lett rajtam az elektromos autózással járó hatótávpara, és erősen izzadtam.

Cseh rendszámmal kaptuk a tesztautót, Magyarországon természetesen zöldre jogosult, vagyis ingyen parkolhat sok városban. Galériához kattintson a képre!Forrás: Origo

Végül nem akartam kockáztatni, ezért bekanyarodtam az egyik Nissan-kereskedésnél lévő gyorstöltőhöz. Pont előttem állt be egy másik Evalia, de ez utóbb szerencsének bizonyult. A sofőrje ugyanis 3 éve használja folyamatosan, és bár 20 percet kellett várnom, amíg bedughattam a kábelt, barátságosan elbeszélgettünk, és felbecsülhetetlen értékű tippekkel látott el újdonsült mentorom.

Az Evalia és haszonjármű kivitele (NV200) Barcelonában készül, elektromos változataik 2013-ban érkeztek. Három csillagot ért el az Euro-NCAP töréstesztjénForrás: Origo

Megtanultam például, hogy az ideális sebesség autópályán 93 km/h körül van, mert ennél a sebességnél lehet beállni egy kamion vagy busz szélárnyékába, az pedig rengeteget segít a fogyasztásban. A klímát érdemes mellőzni, és arról is tájékozódtam, hogy hol találok még útközben működő töltőt, ha probléma lenne. Hogy végül leértem-e? Rögtön elmesélem, de előbb nézzük meg, hogy mi is ez az autó.

Népszerű e-hajtáslánc, furgonba pakolva

A Nissan egyértelműen az elektromos autózás úttörője. A Leaf volt 2010-ben az első komolyan vehető teljesen elektromos autó, és a második generációval 2018-ban újra elérték, hogy ez legyen a legnagyobb példányszámban értékesített belsőégésű motor nélküli kocsi. A Leaf I. hajtáslánca tehát adott, ráadásul bizonyított is, így nem ördögtől való gondolat más autókba is felhasználni. Az NV200 pedig eredetileg egy kisáruszállító, és ez nemcsak látszik, de érződik is minden porcikáján.

Ahol a benzines és dízel NV200-asoknál hűtőrács díszeleg, a villanyautóban nyitható fedél alatt a töltőcsatlakozó lakik. ChaDeMo gyorstöltőről is táplálhatóForrás: Origo

A Nissan ebbe az autóba tette be a Leaf hajtásláncát, és csináltak belőle egy 7 üléses személyszállító változatot is, ez az Evalia. A cél az volt, hogy megmutassák a piacnak, hogy egy haszongépjármű is lehet elektromos. A kísérlet sikerült, de hogy volt-e értelme, az a piaci számokból látszik: évente összesen 3-4 ezer elektromos Evalia fogy. Ez pedig nem az Evalia bukása, hanem egyszerűen ez a technológia ilyen felhasználásra még nem áll készen.

Eltérő belső kialakítással ugyan, de számos nagyvárosban, például Londonban és New Yorkban is futnak NV200 taxik. A menő cégeknél elektromos kivitelbenForrás: Origo

Haszongépjárművet ugyanis az vesz, aki hasznot szeretne csinálni, az elektromos verzió 5 milliós felára (az alap, kétüléses, dízel NV200 5 millió körül, az elektromos 10 millió körül indul) pedig egész biztosan kitermelhetetlen, még úgy is, ha csak ingyenes töltőknél tankolunk. Ráadásul az ilyen autók általában napi több száz kilométert is megtesznek, akár többen is használják őket, a töltéssel járó időkiesés nem biztos, hogy belefér, ráadásul a hatótáv is problémás.

Dizájn és nemes anyagok – ezeket felejtse el

Az autó elég furcsa méretekkel rendelkezik. 4,56 méteres hosszával egy hajszállal rövidebb a kombi Golfnál, de 5 centivel keskenyebb és közel 40-nel magasabb. Az arányaiból én egy japán belpiacos furgonnak nézném, pedig az Evaliát a világpiacra szánták. Lehet, hogy van, akinek ez a forma bejön, de európai szemmel nézve nem erős állítás, ha azt mondom, hogy egyszerűen bénán néz ki.

A kormány és a középkonzol is az első generációs Leafből ismerős, csak itt magasan ülünk. Olcsók az anyagok, lapos szögben áll a kormányForrás: Origo

A belsejétől sem estem hanyatt, az üléspozíció jó magas, ez még rendben is van, de a kormány nem állítható ki-be, és nekem nagyon nem esett kézre. Nincs könyöklő középen, a műanyagok elég kemények, ez egyértelműen munkásautó anyagminőség, ami még a Caddy vagy a Berlingo szintjét is messziről alulmúlja. Belül elég sötét van, ez főleg a második sor börtönszerű ablakainak köszönhető. A legfőbb problémám azonban a helykínálattal volt.

A tolóajtó remek találmány, főleg gyerekekkel. De sajnos kicsit olyan hátul, mint egy rabszállítóbanForrás: Origo

Egy ilyen autótól azt várja az ember, hogy bepakolja a családot kutyástul, és még levisz egy mosógépet is a hétvégi házba. Először akkor lepődtem meg, mikor beültem. Az ülések aprók, nem a jómódú európai népekre méretezték, feltűnően rövidek az ülőlapok és a háttámla is. Még rosszabb hír a magamfajta nagycsaládosnak, hogy az autó annyira keskeny, hogy a második üléssorba nem fér el három gyerekülés.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő