Még hogy kihaltak a dinoszauruszok! - Ford Ranger Raptor teszt

2019.08.03. 19:19

Miközben a fél világ SUV-lázban ég, a Fordnál amerikai receptre fogtak egy klasszikus felépítésű pickupot, brutális terepfutóművet raktak alá, némileg megszaporították a lóerőket, és olyanra faragták a külsejét, hogy felér egy hadüzenettel. De vajon van-e létjogosultsága a széndioxid-kibocsátási kvótáktól hangos Európában egy ilyen megemelt, kiszélesített és nem éppen takarékos szörnynek? Ez legyen a gyártó gondja, mi pedig lássuk, tényleg igazi vadorzó lett-e a Raptor.

Kereken tíz éve különös képek és videók árasztották el az internetet Amerika máig legnépszerűbb autójáról, a Ford F150-ről. Fekete hűtőrácsos, megemelt kasztnis és bütykös gumis, vadiúj változata szöcskeként ugrált a dűnéken vagy jóízűeket farolt, a leírásokból pedig hamar kiderült, hogy ezúttal nem egy sarki off-road műhely elborult kreálmányáról van szó. Ez bizony szalonban kapható, gyári változat, vészjóslóan hörgő, 6,2-es V8-as benzinmotorral és zseniális félverseny-futóművel.

Elég határozott a fellépése, pedig ez csak a kisebb, európai változat. Élőben még nyomasztóbb jelenség a mellkas közepéig érő motorháztetővel és a széles nyomtávval. Még több fotó a galériában, kattintson a képre!Fotó: Polyák Attila - Origo

A névválasztása is ügyes volt: Raptor, vagyis rabló, amiről természetesen mindenkinek a Jurassic park nem túl barátságos, húsevő dinoszauruszai ugranak be. Nagyon bejött az elvetemült pickup az amerikaiaknak, úgyhogy az aktuális (ha jól számolom, 13.) F-szériából is készítettek terepes sportmodellt, sőt, megfogant a topmenedzserek fejében, hogy Európában is partra kéne szállni vele. Igen ám, de felénk nem szeretik a vevők a húszliteres fogyasztást vagy a jachtokéval vetekedő manőverezést.

Feketében a legzordabb, ez igaz, de menő lehet a Performance Blue fényezéssel is, és kevésbé érzékeny az ágak karcolásairaFotó: Polyák Attila - Origo

Adta magát az ötlet, hogy a kontinens legnépszerűbb pickupjából, a 30 százalékos piaci részesedésű Rangerből építsenek inkább dögös terepváltozatot. Aprónak persze ezt sem mondanánk a maga 5,4 méteres hosszával, de legalább nem a teherautó-parkolóban kell megállni vele, és minden szűk fordulóban ipszilonozgatni. Ráadásul dízel, hiszen mifelénk élő ember nem vesz haszonjárművet benzinmotorral, a belső kialakítása és felszereltsége is jobban megfelel az itteni ízlésnek.

Hátul is új a lökhárító, de maradt az ovális embléma - itt még bevethettek volna valamit a dizájnerek. A csúf vonóhorog terepezéshez levehetőFotó: Polyák Attila - Origo

Ha ez a kis Raptor, milyen behemót lehet a nagy?

Már az alap-Ranger sem tűnik szende elsőáldozónak, különösen az eddigi csúcsot jelentő WildTrak kivitelben, de a Raptor mindenre rátesz még néhány lapáttal. Krómdíszítésű, ovális emblémás hűtőrácsát például matt feketére cserélték hatalmas Ford-felirattal, az amerikai nagybácsi stílusában. Lökhárítóit is rendesen megvágták, hogy jobbak legyenek a terepszögek, és persze itt sem maradhat el a szokásos tereptuning-trükk, a kasztni megemelése – így már derék 28 centis a hasmagasság.

Vagány részlet az alumínium oldalfellépő, és szükség is van rá, olyan magasan van a kabin. Innen is jól látszanak a sárvédőszélesítésekFotó: Polyák Attila - Origo

De nem csak ettől drámai a sportmodell kiállása, hanem a 16,8 centivel megnövelt szélességtől is. Műanyag sárvédőtoldataira a nagyobb nyomtáv miatt volt szükség, de sok divatterepjáróval ellentétben nem a felnik méretét növelték a használhatatlanságig: csak 17 colosak, viszont extra ballonos BF Goodrich All Terrain félterepgumik feszülnek rajtuk. Ehhez jön még a metálfekete fényezés (nettó 160 ezer forint) és a matricaszett (235 ezer), és máris készen áll az országúti romboló.

Nem sok haszonjárműbe kerülnek ilyen oldaltartású, bőr-alcantara kárpitozású, minden irányban elektromosan állítható ülésekFotó: Polyák Attila - Origo

Nem létezik olyan széria pickup Európában, amely látványosabb lenne nála, de a klasszikus terepjárók (Mercedes G-osztály és Jeep Wrangler) elől is képes ellopni a show-t, ráadásul azokkal ellentétben az áfát is vissza lehet igényelni rá. Kár is ragozni, hogy milyen súlyos az országúti jelenléte, erre senki sem húzza rá a kormányt a szomszéd sávból, a visszapillantóban hirtelen feltűnve menekülőreflexet vált ki. Más kérdés, hogy bizony messze nem mindenki szimpatizál vele, de ilyen ez a popszakma.

Aki a vételár fényében prémium berendezést vár, aligha lesz maradéktalanul elégedett. Viszont jól felszerelt, még a szélvédőfűtés sem maradt ki belőleFotó: Polyák Attila - Origo

Haszonjárműves alapok, tengernyi extrával

Utastere egy szokványos duplakabinos pickup-belső, bár az elmúlt években ezek komoly fejlődésen mentek keresztül: hátra például már nem középkori kínpad jár, hanem normális támladőlésű, kar- és fejtámaszos ülés, bár itt továbbra is kissé felhúzott lábakkal kell utazni. Egy Velociraptor nyilván nem járhat szövetruhában, a Ranger belsejét tehát egyedi, kék varrású bőrkárpitba csomagolták, elöl pedig a parancsnoki hidat egy 8 colos érintőképernyő (navigáció, DAB-rádió és bluetooth) uralja.

Így a legjobb szellőztetni. A kijelzőn a navigáció, audiorendszer, kapcsolt telefon és társai mellett a terepszögek is megjelenhetnek - vagy a tolatókamera képeFotó: Polyák Attila - Origo

Ennek a kijelzőnek más szempontból is jó hasznát lehet venni: olyan kicsik és mélyen ülnek a fűtés-szellőzés gombjai, hogy jobb inkább menüből intézni a klímababrálást. A felhasznált anyagok és a kidolgozás minősége csak átlagos, viszont csúcsmodellhez illően kifejezetten gazdag a felszereltség, és a praktikummal sincs gond: sok rekeszbe el lehet suvasztani az apró holmikat, hátul 12 és 230 voltos csatakozó táplálja a kütyüket, remekül rá lehet látni a forgalomra.

Jó ötlet a heveder, de így is elég macerás a roló kezelése, és magasan van a rakfelület. Könnyen nyitható a platóajtó, megfelelő méretű a plató, és hátul is van elektromos csatlakozóFotó: Polyák Attila - Origo

Egy ilyen autón elég idétlenül festene a platódoboz, de a farmjáratokat kivéve nyitottan sem jó hagyni, ezért rolóval fedte le a Ford, ami (az elődökkel szerzett tapasztalatokkal ellentétben) vízzáró. A körbebélelt raktérben elfér hosszában egy Euro raklap, és rögzítőhorgok tartják féken a cuccok körmérkőzését, sőt, a bukókeretben felkapcsolható LED-es világítás sem hiányzik. De fel- és lepakolni nem könnyű a Raptort, az örökös mászást megelégelve idővel kétfokú létráról rámoltam inkább.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő