Irány a texasi olajvállalkozók bálja - Mercedes 450 SL (1972) teszt

2019.09.08. 18:14

A Mercedes mérnökei az R107-es sorozattal a 190 SL és a Pagoda vérvonalát szerették volna folytatni. Siker lett belőle, de részben emiatt veteránként egyáltalán nem ritkaság, itthon is gyakran felbukkan belőle néhány. Egy amerikai változatot próbáltunk ki - hasonlóval furikázott anno a Dallas-sorozat jófiúja, Bobby is, persze a csökkentett teljesítményű V8-as motorral.

Tömege és masszív felépítése miatt Panzerwagennek (páncélautónak) is becézték. Felszerelt keménytetővel sem mutat rosszul, ezt télen használták a tulajdonosok. Galériához kattintson a képre!Forrás: Retro Mobil

A választék: rövid roadster, nyújtott kupé

Még az olajválság előtt, 1971-ben jelent meg a Josef Gallitzendörfer és Friedrich Geiger által kreált R107 és C107 (polgári nevükön SL és SLC). Az SL kétüléses roadster a W113-as Pagodából átemelt ötletként lecsatolható keménytetővel és vászonnal is készült, a 35 cm-rel hosszabb tengelytávú, 2+2 üléses SLC kupéra pedig fix acélplafont tettek. Mindketten a W114 limuzin megkurtított padlólemezére épültek, soros hathengeres és V8-as benzinesek vitték őket.

Csak 2460 mm a tengelytáv (az SLC kupénál jelentősen megnövelték). Tető nélkül nyúlánkabbnak tűnikForrás: Retro Mobil

Ebben alapmotor lett a közvetlen előd, a Pagoda legerősebb gépe, a 2,8-as hathengeres. Elképesztően gazdag volt a kínálat: a 2,8 és a 3,0 literes sorhatosokon kívül az összes változat V8-as volt, 3,5, 3,8, 4,2 (csak SL); 4,5, 5,0 (csak Európának); illetve 5,6 literesként (csak Észak-Amerikának, Japánnak és Ausztráliának). Mindegyik motor Bosch-Jetronic befecskendezéssel futott.

90 fok a hengerszög, könnyűfém hengerfejekkel, SOHC-vezérléssel. Az amerikai kivitel papíron 15 liter ólommentes benzint fogyaszt 100 km-enkéntForrás: Retro Mobil

A kisebbeket négyfokozatú (280/350 SL/SLC) és ötgangos (280/300 SL/SLC) kézi váltóval adták, a nagyobbakat viszont alapból a Mercedes első házi fejlesztésű automatájával, a 722.0 kódjelű háromfokozatúval, majd a 722.1-es és 722.2-es négysebességesekkel. Az elöl-hátul független és kanyarstabilizátoros futómű önhordó, hosszú orrú (kellett a hely a V8-asnak), de rövid farú vaskarosszériát cipel.

Egyedi fényszórók és lökhárítók Amerikának

Ezúttal a motorháztető, a csomagtérfedél és az ajtó is acélból készült, ezek a Pagodán még aluból voltak, összességében az R107 ezért kicsit túlsúlyosra sikeredett (1600 kg). Elsőként viselt fekvőtéglalap-lámpákat elöl és testes bordásakat hátul. A termelés kétharmada célzottan Észak-Amerikába ment: az USA-nak a gyár külön kínálatot alakított ki, oda csak a 3,8-asok, 4,5-ösök és az 5,6-osok mentek, a szigorúbb károsanyag-kibocsátási szabályok miatt mindegyik csökkentett kompresszióval.

1972-ben jött a nagy műszerfalváltás, ez a belső a márka egy egész korszakát határozta megForrás: Retro Mobil

Akkoriban a rendeletek semmilyen más formájú reflektort nem engedélyeztek, csak a kereket, és az előre lezárt, úgynevezett Sealed Beamet, ezért viselnek a tengerentúliak dupla kerek fényszórókat. Az első példányok még a kicsi, formás európai lökhárítóval mentek, de 1974-től életbe lépett az a közlekedésbiztonsági törvény, ami után csak az ötmérföldes (ilyen sebességű ütközést kellet kibírnia deformálódás nélkül) nagy és ormótlan „biztonsági" lökhárítókkal közlekedhettek.

Jól illeszkednek a peremek, nem huzatos a vászontetőForrás: Retro Mobil

Az R107-esnél elkerülhetetlen téma az egykor nálunk is igen népszerű Dallas-filmsorozat, ami Mercedes-reklámnak sem utolsó, hiszen a gonoszkodó Jockey S-osztály limuzinokkal furikázott, öccse, Bobby pedig SL-lel. Az SL nem váltotta meg a világot, de az Atlanti-óceán mindkét partján kedvelték, amit az a tény is bizonyít, hogy több mint 300 000 készült belőle, és egészen 1989-ig gyártották.

Hátul legfeljebb két kisgyerek fér el, vagy a csomagokForrás: Retro Mobil

Behajózás után csata az átverős szakikkal

Tesztautónk az első amerikai eresztésből való, a gusztusosabb, kisméretű krómozott lökhárítókkal. Az európai 4,5 literes motor 8,8:1-es kompresszióját itt levették 8,0:1-re, emiatt a 225-ből csak 190 lóerő maradt. Háromfokozatú automataváltó dolgozik alatta, szakértők szerint ez a legstrapabíróbb. Egy budapesti úr hozta be a tengerentúlról, és több műhelyben is megpróbálta rendbe hozatni. A kocsit darabokra szedték, valamicskét dolgoztak rajta, aztán elkezdődött a huzavona és a hitegetés.

A középkonzolon a kétoldali klíma, a ventilátorkapcsoló és az AM/FM Becker Avus 803 mono rádió kapott helyetForrás: Retro Mobil

Három év után a tulaj már annak is örült, hogy vissza tudta szerezni – gyakorlatilag kosárban. Annyira elege lett, hogy eldöntötte: az első vevőnek, aki tisztességes ajánlatot tesz, eladja. Ez az ajánlattevő volt a mostani gazda, aki ismeri a típust, van neki egy másik is, az egy évvel fiatalabb. Arra volt kíváncsi, mi a jobb és kifizetődőbb: drágábban szerezni egy szép, kész autót, vagy pedig olcsóbban egy tatarozást igénylőt, és az időt, pénzt, idegeskedést nem sajnálva rendbe tenni.

Szélesek, kényelmesek, rugósak az ülésekForrás: Retro Mobil

A kíváncsiságon kívül megvolt a kellő bizalom és bátorság is, hogy elhiggye, a kapott négy nagy halom alkatrészből össze lehet rakni egy hiánytalan Mercit. Néhány apróságot kivéve így is lett, a hiányzó darabokat – többek között a dísztárcsákat - gyorsan sikerült beszerezni. A kasztni nem igényelt munkát, csak felpolírozták, a kárpitosmunkák is készen voltak, de a keménytetőt muszáj volt helyrehozni és újrafényezni, mert sokáig egy tyúkól mellett állt.

Nem ablaktekerő (nincs is hátul oldalüveg): a két karral a keménytető és a vászon rekesze reteszelhető kiForrás: Retro Mobil

Nyomatékból megold minden feladatot

A motorikus alkatrészeket egy szakember nyolc hónap alatt rakta rendbe, s miután a befecskendezést beállították – ami nem volt egyszerű feladat -, kerékre is állt a járgány, sőt az OT-minősítést is megkapta. S milyen útra kelni vele? A hosszú évtizedekig gyűjtögetett presztízshez illően minőségi a beltér, nagy, kényelmes ülések fogadják az utasokat. Közepes méretű kormánya jól kézre esik, és kellemes fogni, a szervós szerkezet könnyen forog, és egész kevés holtjátékkal működik.

Mérföld- és km/h-ban is követhető a sebesség. A V8-as nem szereti a pörgést, a mutató már 5800-nál pirosba szaladForrás: Retro Mobil

Csendesen jár a nagy V8-as motor, felhúzott vászontetővel nem lehet panasz a zajra. A hardtopot levenni kétszemélyes elfoglaltság, és spéci szerszám is kell hozzá. Nyitottan kissé más a felállás, jóval több a menet- és a szélzaj, 80 km/h-nál még felhúzott ablakokkal is kellemetlenül támad a szél több irányból. Puhára hangolt futóműve és nagy, ballonos abroncsai rutinból oldják meg az úthibákat.

A Pagodához hasonlóan az első sorozatok részben színre fújt, lemez dísztárcsás felniken gurultak, aztán jött az alukerekek egyeduralmaForrás: Retro Mobil

A 190 ló szépen tud gyorsítani, ám a sportos élményből elvesz a kissé nyúlós automata, aminek motorféke szinte nincs. Alul is nyomatékos a motor, pörgetni felesleges, és nem is szereti. Könnyen tartja az SL a 150 km/h-s utazótempót, a rásegítős négytárcsás fékrendszer megbízhatóan állítja meg, a mai forgalomban is teljes biztonsággal vehetünk részt. Ez az öreg Merci menetkényelemben sok mai nagyautónál többet nyújt, a látványról, hangulatáról nem is beszélve.

A Dallas-sorozat legendás piros SL-je (már a nagy lökhárítós), és büszke tulajdonosaForrás: Pinterest
Műszaki adatok - Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Motor: V8-as, OHC-vezérlésű benzinmotor elöl hosszában beépítve, hengerenként két szelep. Hengerűrtartalom: 4520 cm3. Furat x Löket: 92,0 x 85,0 mm. Kompresszió: 8,0:1. Teljesítmény: 190 LE, 4750/perc fordulaton. Nyomaték: 323 Nm, 3000/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú automataváltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, hátul oldalankénti ferde háromszög-lengőkaros, tekercsrugókkal. Elöl belső hűtésű, hátul tömör tárcsafékek, szervorásegítéssel, kétkörös fékrendszer.
Felépítmény: kétajtós, négyüléses, nyitott önhordó acélkarosszéria.

Hosszúság x szélesség x magasság: 4380 x 1790 x 1300 mm. Tengelytáv: 2460 mm. Gyorsulás (0-100 km/h): 11,0 s. Végsebesség: 200 km/h. Tank: 90 l. Saját tömeg: 1632 kg.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Még több veterános olvasnivaló a Retro Mobil augusztusi számában: