Új táblák jelentek meg több magyar úton, ezekkel nevelik az autósokat

cipzár
Vágólapra másolva!
Az úgynevezett cipzár elv használatára hívják fel a figyelmet a Székesfehérváron és az M0-snál nemrég kihelyezett új táblák.
Vágólapra másolva!

Székesfehérváron az Új-Csóri úti körforgalomnál Várpalota és az elkerülő út felől, valamint az Auchan körfogalomnál Veszprém felől kihelyezett jelzések megfelelő alkalmazásával

csökkenhet a torlódás mértéke, így a várakozás időtartama is.

Kísérleti jelleggel ugyanezt a megoldást vezette be a Magyar Közút a 11-es főút M0-s csomópontjának körforgalmánál is.

A cipzár elv lényege, hogy egy adott útszakaszon, ahol két sávból egy lesz, mindenki, aki a meg nem szűnő sávban halad, maga elé enged egy autót a megszűnő sávból.

Mindenki, aki a megszűnő sávban halad, csak a sáv legvégén vált sávot, amikor előtte már nincs másik jármű. Vagyis a cipzár működéséhez hasonlóan egy autó érkezik jobbról és egy autó balról a megszűnő sáv legvégén.

A cipzár elv használata Németországban, illetve Ausztriában már évek óta ismert a közlekedők körében, de jelen van már Magyarországon is.

A táblát az indokolja, hogy jelentős torlódást okozhat az a jelenség, amikor az egyenesen haladó sávban a sűrű forgalom közepette senki sem enged be a csatlakozó sávból egyetlen autót sem, vagy éppen a túlzott udvariasság miatt egyszerre több autót is beenged egy-egy közlekedő maga elé.

Természetesnek kellene lennie, most táblán is nyomatékosítják

Fontos, hogy a táblák csak felhívják a figyelmet az elvnek megfelelő közlekedésre, de a KRESZ szabályai ugyanúgy érvényesek. Elsőbbsége a meg nem szűnő sávon haladóknak van, aki pedig a sávok között a terelővonalon halad (=direkt akadályozza mások előrejutását és besorolását), a KRESZ-t szegi meg, ugyanis a közlekedést akadályozza.

A cipzár elv sikeres alkalmazásához szükség van az autósok együttműködésére, egymással szembeni toleranciájára.