Elektromos népautó váltaná ki a Golfot – Volkswagen ID.3 bemutató

2019.09.10. 18:09

A német autógyártók mindig kitesznek magukért, ha a kétévente megrendezett Frankfurti Autószalonról van szó. A Volkswagen egy nagyon unalmas új logó mellett a meglehetősen izgalmas ID.3 nevű villanyautóra építette fel az idei show-t. Megnéztük, mit mondanak róla a gyáriak, és azt is, hogy milyen benne ülni.

Alig pár órája mutatták be a frankfurti autószalon talán legfontosabb újdonságát, a Volkswagen ID.3-at. A show alatt nem spóroltak az ígéretekkel, a központi üzenet pedig – mi más? - az elektromobilitás volt. Az új vezér rövid monológjában letette a nagyesküt, hogy megújultak minden értelemben, többször utalva a közelmúlt botrányaira is.  De most már minden jó, minden színes, minden tiszta, még a régi logót is kidobták, talán úgy érezték, hogy vér (azaz gázolaj) tapad hozzá.

Nincs klasszikus értelemben vett hűtőrács, LED-Matrix fényszórók pásztázzák az utatForrás: Volkswagen

Az ID.3 az első kifejezetten elektromosnak épített Volkswagen, és mi is büszkék lehetünk rá, hiszen magyarok tervezték az elődjének tekinthető tanulmányautó formáját. A németek a Bogár és a Golf fontosságához hasonlítják a megjelenését, de az ilyen állításokkal jobb óvatosnak lenni, a Ford az eggyel ezelőtti Fiesta bemutatóján emlegette a T-modell-t, de hát ugye bölcsebbek maradtak volna, ha meg sem szólalnak.

Frankfurti térképpel mutatkozik először nyilvánosság előtt. Jelentősen csökkentette a VW a gombok számátForrás: Origo

Akár 500 km feletti hatótáv is lehetséges

Az új Volkswagen annyiban tényleg nagy változást hoz, hogy papíron legalábbis egészen használható elektromos autónak tűnik, ami még mindig nem mondható el sok konkurenséről. Méreteit tekintve minden irányban néhány centivel nagyobb a 7-es Golfnál,  de a tengelytáv már 15 centivel hosszabb, ami (a helytakarékos hajtáslánccal együtt) utastere helykínálatán is érződik: a néhány centis külső különbségek ellenére ez belül nem Golf, hanem inkább Passat.

Már a sajtó is szétcincálta, közönségnapokon alig lehet majd mozdulni körülötte. Egy nagy sötétített üveg az egész csomagtérajtóForrás: Origo

Az akksik miatt a súlya nyilván több, mint egy Golfé, és az 550 kg plusz tényleg soknak tűnik (1240 vs. 1794 kg), majd kiderül, hogy a nyomatékos villanymotor mennyire tünteti el a tömegét. Ráadásul ez még lehet több is, ha nem az alapáron járó 45 kWh-s akksival, hanem a feláras 58 vagy 77 kWh teljesítményűvel rendeljük. Az akkuméretekhez tartozó katalógus-hatótávok (330, 420, 550 km) nagyon ígéretesek, és az eddigi elektromos VW modellekkel való tapasztalatok alapján nincsenek is annyira a földtől elrugaszkodva.

A kijelző oldalára került a fokozat-előválasztó kar. Felárért head-up kijelző is kapható (kiterjesztett valósággal)Forrás: Origo

A gyorstöltési funkcióval (100 kW-os töltő kell hozzá) 30 perc alatt lehet meg a 80%, ami a szép új világban, ahol nem kell majd állandóan töltőt keresgélni, hanem lesz bőven, már egészen vállalható konfiguráció kezd lenni. Ezzel már végre egy átlagos autós is együtt tud élni  anélkül, hogy az agyi kapacitásai nagy részét a töltés logisztikázására fordítaná, és az autó írná felül állandóan a napirendjét.

Némi i3-utánérzés és szédítő helykínálat

Élőben nem néz ki rosszul, elég futurisztikusak (és biztos nagyon takarékosak) a felnik, szép a hátsó lámpa kialakítása, és összességében egészen kívánatos autó. A belsőről nekem elsőre az i3 jutott eszembe, hasonló logika alapján építkeztek. A kormány - közepén az új logóval - nagyon tetszett, bár a világos szín pont itt nem annyira praktikus, gondolom, néhány ezer kilométer után beszürkül.

A ládikó nem lesz széria, a használható méretű csomagtartó viszont igenForrás: Origo

Eltűnt a klasszikus világításkapcsoló, már csak gombok vannak helyette, a középső képernyő felbontása pedig már most jobban szemügyre véve is elmarad attól, amit 2020-ban (akkor szállítják az első példányokat) elvárna az ember. A hely viszont szédítő, előttem egy átlagos termetű, öltönyös, 198 centis német úriember foglalt helyet, elmondása szerint nem nyomorgott, én meg keresztbe tudtam tenni a lábamat.

Szokatlan a VW-nél: a villanymotor a hátsó kerekeket hajtjaForrás: Origo

Ez a szélességre már nem igaz, három ember hátra nem fog beférni, de két felnőttnek parádés. Az ülések is tetszettek, valami egészen puha szövetborításon trónolhat az ID.3-sofőr, bolygónk megmentője. Modern villanyautóhoz illően az akkucsomag nem a csomagtérbe, hanem a padlóba került, így az útravalónak tisztességes méretű, 385 literes tér marad, nagyjából annyi, mint a Golfban.

Ha erre a képre kattint, galéria nyílik az ID.3 gyári fotóivalForrás: Volkswagen

Látatlanban is elkapkodták az előszériát

Nagyon úgy tűnik, hogy az ID.3 az Y generáció népautója szeretne lenni, és erre a címre jó esélye is van, igaz, nem mifelénk. Van benne ötlet és játék, ez pedig nagyon-nagyon régen hiányzott a Volkswagenekből, gondoljunk csak a játékosnak szánt, de szomorúan unalmas Up!-ra. Hónapokkal ezelőtt elkezdődött az ID.3-ra az előértékesítés,  és több tízezret úgy rendeltek belőle, hogy az autót álcázás nélkül csak a Frankfurti Autószalonon lehetett hivatalosan is látni.

Ugyanott helyezték el a töltőcsatlakozót, ahol más autókon a tanksapka szokott lenni. A végsebességet 160 km/h-re korlátozzákForrás: Volkswagen

A hazánknak szóló 80 darabos készlet egyébként napok alatt fogyott el, így aki ilyet szeretne, annak még 2020 közepénél is tovább kell várnia, az első tulajdonosok ugyanis ekkor ülhetnek majd be az új ID-jükbe. Az ára 30 ezer euró körül indul Németországban,  a mi tippünk, hogy ez nálunk a 1,5 milliós kedvezményt is beleértve pont 10 millió forint alá lesz belőve. Ez még mindig közel kétszer annyi, mint egy Golfért fizetendő, de elsőre el kell ismerni, hogy elég meggyőző az, amit Frankfurtban mutattak belőle.

Forrás: Volkswagen
Felismeri az új logót?
Az ID.3-mal párhuzamosan új arculatot is bemutatott a VW, aminek része az új logó is. „Jóval fiatalosabb, jobban digitalizált, összességében modernebb márkamegjelenés" – állítja a sajtóanyag. Hát, nem tudom, azért nem egy holdraszállás-szintű mérföldkő az emberiség történetében, és szerintem kérdéses, hogy megér-e az egész sok millió eurót.
Tény ugyanakkor, hogy az Apple az iOS-nél is behozta a flat design-t a 3D helyett, mondjuk az még 2013-ban volt. Mindenesetre világszerte 10 ezer kereskedő és szervizpartner telephelyén kell közel 70 ezer VW-logót lecserélni, ez pedig 2020 közepéig tarthat.
Számtalan asszisztens lesz a fedélzeten (ráfutásgátló, sávtartó, parkolássegítő stb.), de még nem képes részleges önvezetésreForrás: Volkswagen

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK