A negyedik henger örökre elveszett - Opel Astra menetpróba (2019)

2019.09.18. 05:54

Anno igaz barátja szlogennel a magyar motorizáció fontos megújítója volt az első Astra, és azóta is fontos népautó, természetesen nemcsak nálunk, hanem egész Európában. A felfrissített K-széria most olyan szinten tud spórolni a benzinnel vagy gázolajjal, ami nem olyan rég egy kisautónak is becsületére vált volna, ennek azonban ára van – és szövevényes háttértörténete.

Nem ma kezdték: 1936 óta 25 millió kompakt autót (Kadett, Astra) gyártott az Opel, a mostani Nagy-Britanniában és Lengyelországban készül. Galériához kattintson a képre!Forrás: Opel

Egy fontos díj, aztán egy tulajváltás

Duci elődjéhez képest rengeteget fogyott (kiviteltől függően akár 150-200 kilót), fejlett új platformra épül, hatékony motorok hajtják, praktikus kialakítású, kiszámíthatóak a menettulajdonságai. Ezeket az érveket hozta fel a zsűri az Astra K mellett, kiemelve még olyan extrákat, mint a diszpécseres OnStar-rendszer és a Matrix-LED fényszórók. Mikor is? Amikor megkapta a 2016-os Év autója címet.

Nincs már Turbo-felirat a farán, amúgy szinte minden változatlan. Csak a tetőspoiler kapott egy kiegészítő elemetForrás: Opel

Egy sikermodell ráncfelvarrása nem sok kihívást tartogat, gondolhatnánk, ám időközben történt egy s más. Kijött egy sor új vetélytárs (Ford Focus, Kia Ceed, Toyota Auris és társaik) vadonatúj generációja, ráadásul a vevők elég nagy része földszintes autó helyett kompakt SUV-ra ácsingózik.  Alig két évvel az Astra gyártásindítása után pedig a PSA-konszern tokkal-vonóval megvette az Opelt a GM-től.

Metszetben az utastér. A kombinál és az ötajtósnál is 2,66 méteres a tengelytáv, jó a helykínálatForrás: Opel

Az üzletből logikusan következne, hogy hiába az erős piaci verseny, túl sok energiát nem fektetnek a rüsselsheimi népautóba, hiszen az utódja úgyis az utolsó csavarjáig francia alapokra fog épülni, akárcsak a vadonatúj Corsa. Első ránézése ezt a forgatókönyvet is követték, alig változott valami a külsején: csak a hűtőrács immár egyrészes díszlécét szúrhatják ki a típust jól ismerők. Ja, és esetleg két új színt, a pirosat és a kéket.

Lépni kell, különben jön az uniós büntetés

Valójában viszont az összes eddigi, elavultnak nem mondható Astra-motornak mennie kellett a kukába, és helyette vadonatúj dízelek és benzinesek érkeztek. Kizárólag három hengerrel egyetlen mai kompakt autó sem kapható,  de az sem szokványos, hogy az 1,2 literről induló kínálat véget is ér 1,5 literes lökettérfogatnál. Mindennek egyetlen oka volt, a szigorú európai emissziós szabályzás.

Többé egyetlen Astrához sincs ötsebességes kézi váltó. Krómdíszek helyett Black Pack is kérhető, a kékhez egész jól passzolForrás: Opel

Ennek első üteme már jövőre életbe fog lépni, és könnyű megjegyezni a sarokszámait: a gyártók eladott autói 95 százalékának teljesítenie kell a 95 g/km-es szén-dioxid-kibocsátási átlagot, különben autóként és grammonként 95 eurós bírságot kell fizetnie. A rendszert szuperkreditek is bonyolítják, már most látszik, hogy sok típus forgalmazását le fogják állítani vagy megdrágítják, és 2021-ben tovább szigorodik a rendelet.

Átrendezték a középkonzolt, új a 8 colos érintőképernyő. Jövőre kivezetik a GM-örökség OnStar-rendszert, helyette már itt is Opel Connect járForrás: Opel

Nyilvánvaló, hogy ezért jönnek sorra a plug-in hibridek és villanyautók (más kérdés, hogy nem átütő a piaci részesedésük), és paradox módon éppen a CO2-kvóta miatt tartják kínálatban a gyártók a dízeleket is,  méregdrága kipufogógáz-tisztítással. Emiatt került tehát az Opelbe új motorcsalád, amely az eddigi 6d-Temp helyett már megfelel a januártól bevezetendő Euro 6d emissziós normának, és így modelltől függően akár 21 százalékkal csökkent az Astra szén-dioxid-kibocsátása.

Akár 120 liter teljesítményű is lehet

De eddig az elmélet, lássuk, hogyan muzsikál az új 1,2-es, háromhengeres, csökkentett súrlódású és természetesen turbós benzines a gyakorlatban! A menetpróbára három teljesítményváltozata (110, 130 vagy 145 lóerő) közül a középsőt hozták el, amely alapjáraton és részterhelésen egész finoman jár, ez a kiegyensúlyozó tengely és a tisztességes zajszigetelés érdeme. Csak magas fordulaton válik zavaróvá a marutis morgás, de már csak amiatt sem érdemes szétpörgetni, mert idővel kifullad.

Más autóba még nem került be az új háromhengeres, Euro 6d motorcsalád. Akár ötödével csökkenti a CO2-kibocsátást, de mild hibrid rendszert már nem fejlesztettek hozzá, csak hagyományos start-stopotForrás: Opel

Hatodik fokozatban, az előírt 130 km/h-nál autópályán 2500-at fordul percenként a főtengely,  ilyenkor négyhengeresnek is gondolhatnánk, és visszakapcsolás nélkül is van potenciálja gyorsítani – de az ellen sem tiltakozik, ha visszaváltunk akár négyesbe. A Frankfurt körül tempólimit nélküli sztrádaszakaszon zokszó nélkül tűrte, hogy 180-200-zal űzzük, és némi gépészkedéssel országúton is egész lendületesen mozgott. Két dolgot kell csak megszokni, a nem kifejezetten élénk gázreakciót és a hosszú váltóáttételezést.

Átdolgozták a vezetéssegítő rendszereket is (többek közt új kamerával a ráfutásgátlóhoz és adaptív tempomathoz), és még alaposabban az aerodinamikát. Így már a középső benzinmotorral is 215 km/h a végsebességeForrás: Opel

Mindez azzal is társul, hogy az ezerkettes motor 2000-es fordulat alatt enerváltan lát munkához, vagyis a középső fordulatszám-tartományban kell tartani ahhoz, hogy könnyedén vigye az Astra 1,3 tonnáját, de sportosnak még ilyenkor sem érződik. Sokszor kell tehát kapcsolgatni, szerencsére a hatos váltó precíz és rövid úton, könnyen járó szerkezet. Csak egy későbbi részletes teszt adhat választ arra, hogy esélyes-e tartani a WLTP-norma szerint 5,2-5,5 literes gyári átlagfogyasztást.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő