Hová tűnt a milliókat érő két pluszülés? - Hyundai Santa Fe 2.2 CDRi teszt

2019.09.28. 10:16

A SUV-ok szerepe meginghatatlan az autópiacon, amire ezt a mozaikszót ráaggatják, arra máris megindulnak az érdeklődők. Európában kisebb a tülekedés az olyan felsőkategóriás, a prémium szint felé kacsintgató modellek körül, mint amilyen az új Santa Fe, de a koreaiak óriását ezúttal sem lehet figyelmen kívül hagyni. Persze a kínálat jolly jokere Magyarországon aligha lesz az ötüléses változat.

A Hyundai maga is jócskán profitál a szabadidő-autók által keltett piaci résből, ráadásul régi szereplők, mivel a még friss Kona mellett a Tucson 2004-ben, a Santa Fe pedig 2000-ben mutatkozott be. Utóbbinál idén érkezett meg a negyedik generáció, melyet most alaposabban is megismerhettünk. Az újdonság elég sokat változott külsőleg is, főleg, ha szemből hasonlítjuk össze elődjével. A Konánál bevezetett formavilágot ültették át ide, azaz a fényszórókat három szintre osztották.

Tekintélyt parancsoló, de nem túlzóan agresszív látvány szemből a Santa Fe. Az autóhoz illeszkedik a hűtőrács és a márkajelzés mérete is. Galériához kattintson a képre!Forrás: Ruschel Zoltán

Legfelülre a LED-es menetfény csíkja került, ezt a „kaszkádnak" hívott hűtőmaszk tetején is átvonuló díszcsík köti össze. Eggyel lejjebb találjuk a tényleges fényszórókat,  majd legalul a ködlámpa is felfedi magát. A hűtőmaszk a méretén kívül a szépen formázott rácsával is felhívja magára a figyelmet, érdekes, hogy a kerete nem kapott külön díszítést. Összességében az orr-rész vagány, nagyautós, de nem túl agresszív - épp csak annyira, hogy a tükörben feltűnve előzékenyen lehúzódjanak előle.

Óriási méretű a panoráma üvegtető, amelyet kinyitva szinte kabrióban érezhetik magukat az utasokForrás: Ruschel Zoltán

Nincs többé rövid és ormótlan Grand-kivitel

Oldalról sokkal kevésbé drasztikus a különbség, az alapok ismerősek, de mégsem ugyanazt látjuk, mint korábban. A kerékjáratok már nem szabályos körív alakúak, plusz felettük egy extra domborítással vezetik oda az ember szemét. Az ajtók alján lévő műanyag betétek szinte egy az egyben jöttek a korábbi generációról, persze a kilincsek, a tükrök már nem ugyanazok. Változott az ablakkeret is, ennek azonban prózaibb oka van.

Korábban kétféle karosszériával létezett, attól függően, hogy 5 vagy 7 üléses kivitelt kértünk, most már mindkettő ugyanakkoraForrás: Ruschel Zoltán

Korábban ugyanis létezett egy rövid és egy hosszú tengelytávú kivitel (előbbi öt-, utóbbi hétüléses), az újnál csak egyféle van, mellesleg a 2,76 méteres adat a korábbi kettő majdnem mértani közepe. Hátul ugyancsak hasonlóságokat fedezhetünk fel, a lökhárító, a benne lévő ezüst díszbetét, de még a csomagtartó ajtajának formája is az elődöt idézi fel.

Ezek bizony valódi kipufogók, a lámpa egy része itt lent található, ez nem feltétlen volt okos megoldásForrás: Ruschel Zoltán

Újak a LED-es felső lámpák, melyek este érdekes látványt nyújtanak a mögöttünk jövőnek. Többek szerint viszont elhibázott lépés volt az indexeket a lenti egységbe költöztetni,  mivel itt könnyen sérülhetnek és nem is láthatók annyira jól. Szimpatikus, hogy a Hyundai nem szórakozott kamu kipufogó dekorációkkal, a krómos dupla cső egyértelműen valódi, és ez jól van így.

Korea luxusa: burgundi bőr, fa és üléshűtés

4,77 méteres hosszával és 1,89 méteres szélességével nem épp kompakt a Santa Fe, és a jókora kilincsek is mutatják, itt bizony nem lesz helyszűke. Tényleg nincs, odabent tágas tér és gusztusos berendezés fogadja az embert. A tesztautó burgundi vörös bőrülései és az ablakvonaltól felfelé teljes alcantara tetőkárpitozása már-már prémiumautós hangulatot árasztott. A bőrből jutott a műszerfal egy részére is, valódi varrással, sőt, még némi műfabetét is felbukkan a beltérben.

Sokféle módon, elektromosan állíthatók, hűthetők-fűthetők az első ülések. Az ülőlap oldaltartása lehetne jobb, de a kényelemre nem lehet panaszForrás: Ruschel Zoltán

Az összbenyomást némileg rontja, hogy térdtől lefelé már elég kopogós, kemény műanyagokkal találkozunk, viszont az összeszerelés példás, minden precízen a helyén van.  A fotelszerű első ülések elektromosan állíthatók (a vezetőé memóriás), deréktámasz, nyújtható ülőlap, fűtés és szellőztetés is van bennük, csak a masszázs hiányzik. Jó fogású a kormány, amely nincs alul lecsapva, fizikai gombok bőséggel kerültek rá, de szerencsére a kezelésük gyorsan megtanulható.

Szemre és minőségre is kellemes a műszerfal, az ergonómia sem hibádzik, a sok gomb ellenére minden kézre esikForrás: Ruschel Zoltán

Letisztult, jól átlátható a középkonzol is, felül tabletként ágaskodik a jókora érintőkijelző. Egészen a bekapcsolásig jókora, mert a valós mérete sokkal kisebb, mint amit a keret alapján gondolnánk. A 8 colos rendszer máskülönben teljesen jól teszi a dolgát, a szoftver egyszerűen használható, teljesen magyar, az okostelefon-integráció penge, a képminőség is megfelelő. A klíma teljesen önállóan vezérelhető, és itt találjuk az ülésfűtés, -szellőzés, valamint a kormányfűtés gombjait is.

Vezeték nélkül, USB-n és 12 volton is tölthetjük a kütyüket, még az AUX-ot sem spórolták ki. A fedélzeti rendszer természetesen okostelefon-tükrözést is tudForrás: Ruschel Zoltán

Okostelefonok rohamára felkészítve

Ergonómia terén nehéz belekötni, minden megfelelő helyen van, a sok funkció és gomb ellenére könnyen kiigazodunk mindenen. Bőséggel mérték a tárolóhelyeket is, az ajtózsebek méretesek (pedig jókora hangszórók vannak bennük), a váltó előtt indukciós felület várja a mobilunkat. Itt két USB, egy 12 voltos, valamint AUX csatlakozó is van.  Kicsivel hátrébb két pohártartó, újabb polc és végül a hatalmas könyöklő fedelét felhajtva egy óriási üreg található, kivehető kistálcával.

Táncteremnyi hely van hátul, az ülés nagyon tág határok között tologatható és dönthető. Hosszabb úton simán aludhatunk is, a padló teljesen síkForrás: Ruschel Zoltán

Aki ennyi helyen sem fér el, vegyen raktárat. Azoknak sincs rosszabb sora, akik hátra kényszerülnek ülni. Bőséges fejtér és óriási lábtér jutott ide is, és ezzel még messze nincs vége. Az üléspad 1/3-2/3 arányban tologatható (még teljesen előretolva is marad némi lábhely), a támla pedig annyira hátradönthető, hogy simán aludhatunk rajta.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő