Ez a Focus nem a flottások autója, a boyracereké annál inkább - Ford Focus ST menetpróba

Ford Focus ST
Vágólapra másolva!
Bár a megjelenése erősen hétköznapi, ez ne tévesszen meg senkit: az új Focus ST egy komoly és precíz fegyver, amitől még az etalonnak tartott Honda Civic Type R is tarthat.
Vágólapra másolva!

A Ford Focusok mindig a legjobb futóművű és legélénkebb kormányzású kompakt kocsik közé tartoztak, ezért nem csoda, hogy a kihegyezett sportváltozataik végképp nagy tiszteletnek örvendenek. Eddig minden Focusból készült egy hétköznapi használatra is alkalmas, de azért már élvezetesen erős ST, és egy keményebb, izmosabb, kompromisszum-mentesebb RS változat.

A magasabb ST 3 felszereltséghez jár a LED fényszóró és LED hátsó lámpa Forrás: Ford

Nincs ez másként a most futó, negyedik nemzedékénél sem: tavaly érkezett az alapmodell, idén az ST, és jövő év végére várható az RS. Nehéz elképzelni, hogy utóbbi a pár extra lóerőn és a trükkös összkerékhajtáson felül milyen pluszt tud majd adni, mivel már az új ST is

szinte mindent tartalmaz, ami egy jó hot hatchhez szükséges.

Legyorsulja a Civic Type R-t is

A Hungaroringen tartott hazai sajtóbemutatón csak felületes ismerkedésre volt lehetőség a Focus ST-kkel, a kettes-hármas kanyart lehetett lefűzni párszor egymás után, meg külön a sikánt, a nettó vezetési idő nem lehetett több 5 percnél egy délelőtt alatt. Teljes kört nem mehettünk, és arra is megkértek, hogy a rágógumiként tapadó, 235 mm széles Michelin Pilot Sport 4S gumikon is hagyjunk mintázatot.

Az újból is rendelhető kombi karosszéria 240 ezer forintért, de ahhoz nincs adaptív lengéscsillapítás az eltérő hátsó futómű miatt Forrás: Ford

A régi Focus RS motorjából továbbfejlesztett új ST motor 2,3 literes, a teljesítménye 280 lóerő, a nyomatéka 420 Nm, utóbbi a lóerőben jobban álló vetélytársakét (Mégane RS, Civic Type R) is veri.

0-100 km/órára 5,7 másodperc alatt gyorsul

a Focus, amivel szintén veri a vetélytársakat, igaz, csak 0,1 másodperccel. Természetesen a 190 lóerős dízel ST ennél jóval lassabb (7,6 mp-es gyorsulás, 250 helyett 220 km/órás végsebesség), de sokkal takarékosabb is, 8,2 helyett beéri 5,6 liter üzemanyaggal a WLTP szerint.

Keveset vezettük, de azt élveztük

Annyi azért kiderült Mogyoródon, hogy a Focus ST futóműve jól sikerült, nemcsak stabil, de

a régi ST-k játékossága is megmaradt.

Utóbbi akkor lett nyilvánvaló, amikor egy pillanatnyi gázelvétel után finoman és jól kontrollálhatóan elkezdett sodródni a tesztautó fara a 3-as kanyarban, persze a kifelé lejtő felület miatt lehet, hogy más autó is túlkormányzottan viselkedett volna itt.

Tapadásból nincs hiány, alulkormányzottságot nem érezni Forrás: Ford

Érezhetően nehezebb, de pontosabb és közvetlenebb a kormányzás, mint az alapmodellekben, módosították a kormánymű helyzetét és az áttételt is.

Két végpontja közt mindössze kettőt fordul a volán,

cserébe a fordulókör átmérője meglehetősen nagy, közel 12 méter. A kézi váltó is kellően pontos, a kar rövidebb utakon jár a kulisszában, mint a mezei Focusokban, de nem ad akkora kapcsolási élményt, mint a Hyundai i30 N vagy a Honda Civic Type R váltója.

A műszerfal nem sokat változott a normál Focusokhoz képest Forrás: Ford

Tisztességes lassításra képesek a fékek. Sajnos az nem derült ki, hogy tényleg négyszer annyi idő után kezdenek-e el fáradni, mint a régi ST fékei, mindenesetre az elöl 330 mm átmérőjű hűtött, és a hátul 302 mm átmérőjű tömör tárcsák elégnek tűnnek az 1433 kilós Focus lassításához.

Vákuumos helyett már elektromos rásegítéssel működik a rendszer,

ami képes kompenzálni a fáradást, így a fékpedálérzet állítólag tartós pályázás során sem válik nyúlóssá.

Mivel valós tapasztalatokat a kevés vezetéssel töltött idő miatt nem tudok írni, inkább arra gondoltam, hogy összeszedem azokat a lényegi különbségeket, amelyek szerintem az előnyére, és azokat is, amelyek a hátrányára váltak az új ST-nek a régihez képest.

Lapozzon a második oldalra, ha kíváncsi, hogy miben jobb és miben rosszabb az új Focus ST az elődjéhez képest! Figyelem, szubjektív lista következik.