Az okos használtautó-vásárlás 5 aranyszabálya

2019.10.09. 08:34

Legtöbbünk számára az autó a második legnagyobb befektetés az ingatlan után, és nem igazán engedhetjük meg magunknak, hogy elkönnyelműsködjük a választást. Százezres, milliós tételeket veszít az, aki nem fontolja meg alaposan a döntést. Bár a használtautó-vásárlás rengeteg buktatót rejt, ezt az 5 pontot betartva minimalizálható a kockázat.

Kevesebben engedhetik meg maguknak az új autót, mint amennyien ilyet vesznek. Ez az állítás a válság idején hatványozottan igaz volt, de többé-kevésbé az elmúlt évek szárnyaló gazdasága mellett is érvényes. Sokan persze eleve idegenkednek a nagy értékvesztéstől, a legtöbben pedig egyszerűen nem is gondolkodhatnak azon, hogy szalonban vásároljanak egy hamvas kocsit.

Kereskedésben (akár a régi autó beszámításával) vagy magánszemélytől érdemes venni? Sokan inkább utóbbira esküsznek, igaz, mindkettő mellett és ellen szólnak érvekFotó: Csudai Sándor - Origo

Így aztán hazánkban idén várhatóan 700 000-nél is többen vesznek majd használt autót, természetesen az új rendszámok kiadásán és az utcaképen is látszik, mennyire pörög az import. Jó járgányt találni itthon nem könnyű, de nem is lehetetlen küldetés. De hogyan kezdene neki egy profi? Összeszedtük, milyen kérdéseket érdemes feltenni magunknak, mielőtt beülnénk az áhított gépbe.

1. Tisztázzuk a pénzügyeket!

Mennyi pénzt szán autóra? Teljesen mást fognak a szakértők ajánlani a félmilliós kategóriában és mást hárommillióért. Megvan rá a keret, vagy hitelre lesz szükség? Használt autó esetében is meggondolandó lehet a kölcsön, főleg, ha a rendelkezésre álló keretből csak leharcoltabbat tudnánk venni, és állandóan zarándokolhatnánk vele a szervizbe. Azt sem árt felbecsülni, milyen hosszú távra tervezünk vele.

Sokak álma a régi 7-es, de egy ilyen autónál a vételár elenyésző a későbbi fenntartási költségekhez képestForrás: BMW

Gondoljon arra is, hogy egy autót nemcsak megvenni kell, hanem fenntartani is. Ebben benne van a biztosítás, az adók, a téli-nyári gumi, a kötelező karbantartások és a váratlanul felmerülő kisebb-nagyobb javítások. Alapszabály, hogy az autóra szánt pénz 90 %-áért nézelődjön. A maradék tíz százalékot, de legalább 100 ezer forintot tartogasson az átíratásra és a vásárlás utáni kötelező szerviz elvégzésére.

A rovat tippje (x)
A minikölcsönt expressz szolgáltatással, külön díj ellenében, akár egy óra alatt is megkaphatja az ügyfél, s mivel tetszőleges célra fel lehet használni, bármilyen kiadás, leendő költés fedezeteként felhasználható. Megfelelő infrastruktúra mellett online is igényelhető, vagyis a szobából sem kell kimenni – de aki ragaszkodik a papír alapú szerződéskötéshez, az is megtalálja a számítását. Tovább egyszerűsíti az igénylési folyamatot, hogy munkáltatói igazolás helyett az ügyfél választhatja a bankszámlamegosztó funkciót is. Legfeljebb 600 ezer forint igényelhető, fix törlesztőrészletekkel. Ha az ügyfél meghosszabbítaná a törlesztés futamidejét, annak sincs akadálya, erre több egymást követő alkalommal is lehetősége van. A THM: 0% az expressz szolgáltatást igénybe vevő ügyfeleknek, 24,9% normál kölcsönt igénylő ügyfeleknek.

2. A megfelelő típus kiválasztása

Milyen autóra van szükségem? Sokan még ezt a kérdést sem teszik fel maguknak, mert az a piros Alfa annyira szépen csillogott a lemenő nap fényében a kereskedés hátsó részén, hogy még aznap, zárás előtt le kellett csapni rá. Nem kell lecsapni rá! Érdemes kategóriákban gondolkodni, majd azon belül az ideális motorokat kiválasztani, nincs szükség kétliteres dízelre, ha évente 10 ezer kilométert használjuk majd az autót a belvárosban.

Tehát: mennyit megyek majd vele? Ha 30 ezernél kevesebbet, akkor a dízel felejtős (főleg a kisautóknál és kompaktoknál), főleg városban járkálva viszont jó lehet a hibrid. Hányan utazunk majd általában? Ha sokszor visz utasokat, kényelmetlen lehet a háromajtós karosszéria vagy a kis csomagtér. Autópályázni fogok gyakran? Ha nem, akkor ne akarjon feltétlenül 1,6 literes motornál nagyobbat.

A piac egyik slágere a Prius II-es, nem véletlenül. A golyóálló technika 5 liter körüli fogyasztással párosul, de jó ismerni a konstrukció néhány gyengébb pontját isForrás: Toyota

Olvasson teszteket, kérdezzen meg hozzáértő ismerősöket, a legjobb, ha a kategória meghatározása után le tudja szűkíteni a keresést 2-3 konkrét modellre. Ezekről a modellekről igyekezzen a lehető legtöbb információt beszerezni, jó érzés tisztában lenni a típushibákkal, az adott modellbe legjobbnak tartott motorral, vagy a felszereltségi szintek közti különbségekkel.

3. Keresni könnyű, jót találni nehéz

Keresni egyszerre több csatornán érdemes. Nagy mázli, ha az ismerősi körben, rokonok, kollégák autóját sikerül megcsípni. Az ismert előélet nagy kincs, az ilyen autókra le kell csapni, mielőtt meghirdetik vagy beszámíttatják egy kereskedőnél, aki aztán szép haszonnal továbbadja a megbízható kocsit. Még akkor is, ha nem fekete színű, amilyet megálmodott, hanem mondjuk kék.

Nem biztos, hogy megvenném a kocsit, ha a szélvédőt éves Hungaroring-matrica díszíti. Persze, sokszor nehéz jó egyensúlyt találni érzelmi és racionális döntés közöttForrás: Alfa Romeo

Persze, ilyen szerencse ritkán adódik, jellemzőbb, hogy a nagy használtautós portálokon nézelődik az ember. Nem jó húzás kifelejteni a Facebookot, ahol rengeteg használtautós csoport működik, érdemes a kiszemelt típusok rajongói klubjába is belépni – sokszor köttetnek ott jó üzletek.

A közösségi média komoly előnye, hogy egyből látni lehet, ki az eladó, akad-e esetleg közös ismerős, van-e bizalmunk felvenni a kapcsolatot vele a fényképei, tevékenységei alapján. Egy-egy érdekesebb autó hirdetőjét alaposan ki kel faggatni, egy 10 perces telefonbeszélgetés alapján kiderülhet, hogy mégsem ez a befutó, így az eladót és saját magunkat is megkíméljük az utazástól és a személyes találkozótól.

Tíz év felett sokan keresnek olcsón fenntartható kisautókat - és itt jönnek képbe a válság előtt tömegével vásárolt "vasaló" SwiftekForrás: Suzuki

4. Minél több derüljön ki az előéletről!

Egy autó előéletén rengeteg múlik. A legmegbízhatóbb japán autót is tönkre tud tenni 100 ezer kilométer alatt egy kíméletlen sofőr vagy egy olajcserékre fittyet hányó tulaj, míg egy kevésbé magasztalt autó simán elmehet 4-500 ezer kilométert is, ha gondos kezekben volt. Itthon lett forgalomba helyezve vagy külföldön? Ha hazai, az sokat segít a múlt megismerésében.

Az előélet feltérképezése több frontos hadművelet. A sokat emlegetett szervizkönyv nem Biblia, könnyen hamisítható, de ha van, át kell nézni. Ha az eladó nem kereskedő (aki valószínűleg egy idős orvosházaspárról fog hosszú mesébe kezdeni), és régóta övé a kocsi, sok mindent tudhat, érdemes kikérdezni. Kiderülhet, hogy hova hordta szervizelni az autót, ilyenkor nem rossz gondolat felhívni a műhelyt és lekérni az adatokat, mikor és mi volt cserélve. A legtöbb helyen ezt számítógépen vezetik.

A kilométer-számláló állását vehetjük jelzésértékűnek. Ne higgyen benne, amíg meg nem győződik a valódiságáról más forrásból – hazai autónál erre jó a JSZP-lekérdezésForrás: Origo

Kihagyhatatlan a 2019 januárja óta ingyenesen használható Jármű Szolgáltatási Platform, melyet a Belügyminisztérium üzemeltet. Ügyfélkapus hozzáféréssel minden hazai autó lekérdezhető és rengeteg fontos információ eshet ki belőle, például évekre visszamenőleg a műszaki vizsgákkor és tulajdonosváltásokkor rögzített kilométeradatok. Itt aztán kiderül, ha a kocsiból korábban eltűnt pár tízezer kilométer, de az is, hány tulajdonosa volt korábban. Körülményes módon ez a rendszer is kijátszható, mégis értékes információforrás.

5. Helyszíni szemle és átvizsgálás

A legjobb tanács, hogy ha nem ért hozzá, ne csinálja. Vigyen magával valakit, akit nem lehet könnyen átejteni, de a legjobb, ha profikra bízza. Egymillió forint feletti autónál erősen ajánlott egy közeli (nem az eladó által javasolt) szervizbe vinni, ahol általában 10-15 ezer forint körüli összegért átnézik. Vannak olyan szolgáltatók is, akik a helyszínre is kimennek, és tüzetesen átnézik az autót, beleértve a szoftveres részeket is. Nagy meglepetésektől kímélhet meg az erre elköltött néhány tízezer forint.

Sokan ódzkodnak az ex-cégautóktól, de nagy különbségek vannak a kulcsos és az egy használós gépek között. Gyakran sok a kilométer, cserébe az ilyen (sokszor lízingelt) járműveknél ügyelni szoktak a karbantartásraForrás: Shutterstock

A helyszínen az autó extráinak (klíma, ablakemelők stb.) kipróbálása után nézze át a karosszériát, korábbi javítások nyomait és rozsdát keresve. Jól jön egy festékvastagság-mérő, amely megmutatja, melyik elemek voltak újrafényezve. A kisebb javításoktól nem kell megijedni, de rommá tört autókat is újjá tudnak úgy építeni, hogy a laikusoknak semmi sem tűnik fel. Ezek sosem lesznek már annyira biztonságosak, mint kéne, és hamarabb korrodálnak. Olyat is hallottunk már, hogy a totálkárosból újjá varázsolt autóban elfelejtették a drága légzsákokat pótolni, ez pedig egy balesetkor derült ki.

Jó kompromisszum a megbízható Octavia: városban is elfér, de hosszabb utakon is kényelmes, óriási a csomagtere. Csak a benzinmotorjai nem nagy eresztésekForrás: Skoda

A motortérben feltétlenül ellenőrizni kell a hűtőfolyadék és az olaj szintjét, illetve az olajbetöltő nyílás sapkájának belsejét: ha nem sötétbarna az anyag, hanem krémszínű, habos folyadék van rajta, az komoly bajra utalhat. A hűtővíz fogyása szemrevételezéssel nem állapítható meg, de az alacsony szint ezt jelezheti, ilyenkor fennáll az esély, hogy az autó hengerfejes. Ez a betegség többszázezres javításhoz is vezethet.

Érdemes még olajfolyást is keresni, illetve az első indítást nyitott motorháztetőnél végezni, gyanús hangokra figyelve. Árulkodó lehet még a kipufogó hangja és a füst mennyisége, színe is. Erősen füstölő vagy kékes gázt eregető autót inkább hagyjunk a gazdájánál. Az autó aljára is jó egy pillantást vetni, fontos, hogy a kritikus helyeken ne legyen sérült vagy átrozsdásodott. A fékeken keréklevétel nélkül is látni lehet, hogy csereérett-e a betét vagy a tárcsa.

Bőven kijön annyiból egy szervizes átvizsgáltatás, mint elutazni pár száz kilométerre megnézni egy autót, mégis sokan ódzkodnak tőle. Vagy "álszakértőre" bízzák a felméréstForrás: MTI/Vajda János

Nem lehet kihagyni a próbakört, ilyenkor ne menjen a rádió és az ablakokat is húzza le. Minden irányba ki kell teljesen tekerni a kormányt álló helyzetben és haladás közben is, padlógázt és padlóféket nyomni, illetve tolatni is. Nagyobb sebességnél nem szabad az autónak berezonálni vagy félrehúzni. Végezetül nézzük meg a gumikat: a profilmélységet könnyedén ellenőrizheti, a DOT szám pedig elárulja, mennyi idősek a gumik. Ideális esetben mind a négy gumi azonos márka és típus, nem régebbiek 6 évnél és nyárinál 3, télinél 5 mm-es barázda van még bennük.

Ne feledjük, 15 napon belül újat kell csináltatniForrás: Origo
Mit tegyek, ha megtaláltam az igazit?
Ha megvan a megfelelő autó, akkor ellenőrizze az okmányokat. Legyen az eladó személyi igazolványával megegyező néven az érvényes műszaki és törzskönyv, kérje el a befizetett biztosításról és gépjárműadóról szóló csekkeket. Ha minden stimmel, készüljön el az eredetvizsga. Ilyet számos helyen csinálnak és mivel hatósági áras (17 és 20 ezer forint között, hengerűrtartalomtól függően), teljesen mindegy, hogy hova megyünk, nagyjából fél órás művelet. Ennek költsége megegyezés alapján terhelheti a vevőt, de az eladót is.
Ha rendben vannak az eddigiek, meg lehet írni a – bármely nyomtatványboltban kapható – 4 példányos adás-vételit. A papírok és a kulcsok átvétele után nyugodtan haza lehet vinni az autót, de még a vásárlás napján meg kell kötni a kötelező (KGFB) biztosítást. Ezt a legkényelmesebben online elintézni, így néhány munkanapon belül megkapja a visszaigazolást e-mailben.
Ha minden megvan, az eddig összeszedett paksamétával kell elballagni a kormányablakba átíratni a járművet, ahol a régi forgalmit és törzskönyvet le kell adni, újat adnak helyette. Az egész procedúrára a szerződés megkötése után 15 naptári nap áll a vevő rendelkezésére, a kellemetlen meglepetések elkerülésére érdemes már előre online kalkulátorral kiszámolni a vagyonszerzési illetéket.

A cikk megjelenését a Minikölcsön.hu támogatta.