A dízel nem jött be, hibridként kap új esélyt a boxermotor - Subaru Forester e-Boxer menetpróba

2019.09.24. 18:53

Az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normák az olyan kis márkák életét sem hagyják változatlanul, mint a Subaru. A japán gyártó nem esett pánikba, inkább kifejlesztett egy vadonatúj hibrid rendszert a védjegyének számító boxermotor és összkerékhajtás mellé.

Ráncfelvarrásnak tűnik, pedig vadonatúj autó ez a Forester. A formatervezők nem sokat dolgoztak vele. Kattintson a képre, galéria nyílik!Forrás: Subaru

Jövőre kemény világ vár az autógyártókra, legalábbis az Európai Unió területén, hiszen az átmeneti időszak lejárta után életbe lépnek az új környezetvédelmi előírások, amelyek 95 g/km-es kibocsátást (4,1 literes benzinfogyasztást) írnak elő,  az ennél szennyezőbb autókat pedig keményen megsarcolják. Komoly fejtörést okoznak a mérnököknek az új előírások, és közvetve még a vásárlóknak is. Számos típus és modellváltozat áldozatául esik a közelgő határidőnek, a Subaru például ezért vonta ki nemrég az XV kínálatából a kétliteres benzinmotort, meghagyva csak az 1,6-ost, és ezért vezetik be az új hibrid hajtást is.

A Forester és az XV kapja meg először az e-Boxer hajtást, később az Imprezába is jön. Először a Toyota (Lexus) vezette ki a dízelmotort a személyautó-kínálatból, két éven belül a Honda is ezt tesziForrás: Subaru

Kevesen tudják, hogy a Subarunak eddig is voltak alternatív meghajtású autói,  azonban fontos hangsúlyozni, hogy a régi hibrid és plug-in hibrid modelljeik (amelyeket Európában nem árultak) mind a Toyotától vásárolt technikát használták. Most azonban elérkezettnek látták az időt egy teljes mértékben saját fejlesztésű zöld hajtáslánc piacra dobására, hogy illeszkedjenek a trendekbe, és lejjebb szorítsák a flottakibocsátásukat.

A Subaru helyzete
A tavaly 1,2 millió autót értékesítő, 66 éves japán márka nem tartozik a világ legnagyobb gyártói közé, ám elég pozitív időszakot tudhat maga mögött. Egyértelműen az USA a fő piaca, az összes eladott autó kb. felét itt értékesítik. Ezután következik Japán és az EU, azt pedig külön kiemelték, hogy az elmúlt időszak vásárlóinak bő fele először vásárolt Subarut életében, miközben a korábbi tulajdonosok meglehetősen lojálisak a márkához. Egyelőre önállónak számítanak a Fuji Heavy Industries csoport tagjaként, nincsenek szövetségben más márkákkal (eseti együttműködések persze vannak).
A C-alakú hátsó lámpák között fényes fekete léc található, hátulról azért máshogy néz ki, mint az előző ForesterForrás: Subaru

Az e-Boxer elnevezés még csak egy klasszikus hibrid technikát takar,  tehát az elektromos hajtás csak kiegészíti a hagyományos belsőégésű motorét. Ugyanakkor jövőre a Subaru is belép a tisztán elektromos autók piacára, de erről többet nem árultak el a lettországi menetpróbán.

Mit tud a Subaru hibrid hajtása?

A mindössze 25 kilós nagyfeszültségű akku a pótkerék helyén van a csomagtartóbanForrás: Subaru

A villanymotor az induláskor és az alacsony sebességnél önállóan hajt, intenzívebb gyorsításkor pedig csak besegít a benzinesnek, amihez egy kis lítiumion-akkumulátorból használ fel energiát. Amint levesszük a lábunkat a gázpedálról vagy fékezünk, a rendszer rögtön visszatáplálja a fékenergiát, folyamatosan töltve az akkut, ha pedig egyenletesen haladunk, a motor végzi a töltést. Külső forrásból nem lehet tölteni az autót, ez nem plug-in hibrid, és zöld rendszámot sem kaphat. 

Másfél centivel hosszabb, kettővel szélesebb és féllel alacsonyabb, mint a régi, negyedik generációs modellForrás: Subaru

Aki kicsit is ismeri a Subarut, az tudja, hogy a márka két olyan technológiával rendelkezik, amelyekről egyetlen saját fejlesztésű autóban sem hajlandóak lemondani. Az egyik a boxermotor, a másik pedig a szimmetrikus összkerék-hajtás,  ezeket mindenképp meg akarták őrizni a hibrid rendszer beépítése után is.

Ez a modell jól szemlélteti, hogyan is épül fel az e-Boxer hajtás, és miként helyezték el a rendszer elemeitForrás: Origo

Ennek megfelelően az e-Boxer hajtás kizárólag a kétliteres, 150 lóerős szívó boxermotorral létezik, az új Forester és az XV esetén is. Ezt egészíti ki a mindössze 16 lóerős, 66 Nm nyomatékú villanymotor, amelyet a fokozatmentes automata váltó házába integráltak, megőrizve az összkerekes hajtáslánc szimmetrikus felépítését. Itt tehát a villanymotor nem csak a hátsó tengelyt hajtja, mint sok hibrid SUV-ban, van kardántengely, ezért akkor sem válik fronthajtásúvá a kocsi, ha lemerül az akku.

Az XV-ből ismert műszerfal robusztus és makulátlanul összeszerelt, a három kijelző kezelése nem mindig logikusForrás: Subaru

A mindössze 25 kilós lítium-ion akkumulátor és a vezérlő elektronika az autó hátuljába került. Összesen csak 110 kilóval növelte meg a Forester tömegét a hibrid hajtás,  a teljes kocsi 1,7 tonnát nyom, ami nem számít soknak az ekkora SUV-ok között. Bemutattak egy videót is, melyen a Forestert hátulról egy oszlopnak ütköztették. Ezzel demonstrálták, hogy az akkumulátor ekkor is biztonságban van, köszönhetően a hátul kialakított merev keretnek és kiegészítő védelmi rendszernek.

Alapból is tágas az 509 literes a csomagtartó, lehajtott ülésekkel 1779 liter áll rendelkezésreForrás: Subaru

Az új fejlesztésű, hibrid hajtásra felkészített Subaru Global Platform padlólemez lehetővé tette, hogy az utastér és a csomagtér mérete egyetlen litert se csökkenjen a villamosítástól, igaz, a pótkerékről cserébe le kell mondani, ami egy ilyen jó terepjáró esetében nem szerencsés.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni a hibrid Forestert! 

Előző
  • 1
  • 2
Következő