Az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normák az olyan kis márkák életét sem hagyják változatlanul, mint a Subaru. A japán gyártó nem esett pánikba, inkább kifejlesztett egy vadonatúj hibrid rendszert a védjegyének számító boxermotor és összkerékhajtás mellé.
Jövőre kemény világ vár az autógyártókra, legalábbis az Európai Unió területén, hiszen az átmeneti időszak lejárta után életbe lépnek az új környezetvédelmi előírások, amelyek 95 g/km-es kibocsátást (4,1 literes benzinfogyasztást) írnak elő, az ennél szennyezőbb autókat pedig keményen megsarcolják. Komoly fejtörést okoznak a mérnököknek az új előírások, és közvetve még a vásárlóknak is. Számos típus és modellváltozat áldozatául esik a közelgő határidőnek, a Subaru például ezért vonta ki nemrég az XV kínálatából a kétliteres benzinmotort, meghagyva csak az 1,6-ost, és ezért vezetik be az új hibrid hajtást is.
Kevesen tudják, hogy a Subarunak eddig is voltak alternatív meghajtású autói, azonban fontos hangsúlyozni, hogy a régi hibrid és plug-in hibrid modelljeik (amelyeket Európában nem árultak) mind a Toyotától vásárolt technikát használták. Most azonban elérkezettnek látták az időt egy teljes mértékben saját fejlesztésű zöld hajtáslánc piacra dobására, hogy illeszkedjenek a trendekbe, és lejjebb szorítsák a flottakibocsátásukat.


Az e-Boxer elnevezés még csak egy klasszikus hibrid technikát takar, tehát az elektromos hajtás csak kiegészíti a hagyományos belsőégésű motorét. Ugyanakkor jövőre a Subaru is belép a tisztán elektromos autók piacára, de erről többet nem árultak el a lettországi menetpróbán.
Mit tud a Subaru hibrid hajtása?

A villanymotor az induláskor és az alacsony sebességnél önállóan hajt, intenzívebb gyorsításkor pedig csak besegít a benzinesnek, amihez egy kis lítiumion-akkumulátorból használ fel energiát. Amint levesszük a lábunkat a gázpedálról vagy fékezünk, a rendszer rögtön visszatáplálja a fékenergiát, folyamatosan töltve az akkut, ha pedig egyenletesen haladunk, a motor végzi a töltést. Külső forrásból nem lehet tölteni az autót, ez nem plug-in hibrid, és zöld rendszámot sem kaphat.
Aki kicsit is ismeri a Subarut, az tudja, hogy a márka két olyan technológiával rendelkezik, amelyekről egyetlen saját fejlesztésű autóban sem hajlandóak lemondani. Az egyik a boxermotor, a másik pedig a szimmetrikus összkerék-hajtás, ezeket mindenképp meg akarták őrizni a hibrid rendszer beépítése után is.

Ennek megfelelően az e-Boxer hajtás kizárólag a kétliteres, 150 lóerős szívó boxermotorral létezik, az új Forester és az XV esetén is. Ezt egészíti ki a mindössze 16 lóerős, 66 Nm nyomatékú villanymotor, amelyet a fokozatmentes automata váltó házába integráltak, megőrizve az összkerekes hajtáslánc szimmetrikus felépítését. Itt tehát a villanymotor nem csak a hátsó tengelyt hajtja, mint sok hibrid SUV-ban, van kardántengely, ezért akkor sem válik fronthajtásúvá a kocsi, ha lemerül az akku.
A mindössze 25 kilós lítium-ion akkumulátor és a vezérlő elektronika az autó hátuljába került. Összesen csak 110 kilóval növelte meg a Forester tömegét a hibrid hajtás, a teljes kocsi 1,7 tonnát nyom, ami nem számít soknak az ekkora SUV-ok között. Bemutattak egy videót is, melyen a Forestert hátulról egy oszlopnak ütköztették. Ezzel demonstrálták, hogy az akkumulátor ekkor is biztonságban van, köszönhetően a hátul kialakított merev keretnek és kiegészítő védelmi rendszernek.
Az új fejlesztésű, hibrid hajtásra felkészített Subaru Global Platform padlólemez lehetővé tette, hogy az utastér és a csomagtér mérete egyetlen litert se csökkenjen a villamosítástól, igaz, a pótkerékről cserébe le kell mondani, ami egy ilyen jó terepjáró esetében nem szerencsés.
A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni a hibrid Forestert!