A dízel nem jött be, hibridként kap új esélyt a boxermotor - Subaru Forester e-Boxer menetpróba

2019.09.24. 18:53

Milyen vezetni?

A fejlett összkerékhajtás révén ügyesen mozog laza talajon, mély homokban a hibrid rendszer plusz nyomatéka is jól jönForrás: Subaru

Az XV-kből és vadonatúj, ötödik generációs Foresterekből álló tesztflottát előbb aszfalton, majd terepen gyötörhettük. Volt nagysebességű szlalom, vizes pályán manőverezés, de egyik sem kottyant meg a központi diffis, összkerekes, viszonylag alacsony súlypontú, merev karosszériájú, elöl-hátul független futóművű szabadidő-autóknak.

A központi differenciálmű révén a szorult helyzeteket is megoldja, nem úgy, mint a hátul kizárólag villanymotorral hajtott hibrid SUV-okForrás: Subaru

Az off-road pálya inkább a négykerék-meghajtásról szólt, ám itt sem voltak nehézségeink. Ez inkább az XV esetében volt meglepő, mert bár ennek is tekintélyes, 22 centis a hasmagassága,  mint a Foresternek, de utóbbi sokkal terepjárósabb, míg az XV gyakorlatilag csak egy emelt futóműves Impreza, három helyett csak egyféle terepüzemmóddal.

Nem egy rakéta, de az átlagos igényekre elég az ereje: 11,8 másodperc alatt gyorsul százra. Menet közben nagyon csendesForrás: Subaru

Másnap egy jókora tesztút várt ránk, Riga központjából indulva. Előbb aszfalton, majd később földúton, kavicson és gyönyörű erdei utakon gyötörhettük az új Forestert. A hibrid rendszer szépen dolgozott, azonnal elérhető nyomatékával a villanymotor ügyesen segítette az alacsony fordulaton gyenge szívó benzinest, elinduláskor és részterhelésnél érezhetően javult a gázreakció és a gyorsulás,  és a fékpedál érzete sem volt természetellenes az elektromos visszatöltés ellenére.

Képes csak villanymotorral is menni

Az energiaáramlás a közepes felbontású felső kijelzőn figyelhetőForrás: Subaru

Ha valaki a WRX sportosságát keresi, csalódni fog, de mozgó akadályok sem leszünk a hibrid Foresterrel: a százas sprint 11,8 másodpercig tart, a végsebesség 188 km/óra. A Sport-üzemmódot leszámítva semmilyen beleszólásunk sincs a hibrid rendszer működésébe, nem lehet például elektromos módot kapcsolni, mint a Toyotákban. Azért finom gázpedál-kezeléssel kicsit lehet zéró kibocsátással menni,  de csak 40 km/óra alatt, és mindössze 1,6 kilométeren át, persze a városi dugóban ez is sokat számít.

Széria a CVT váltó, a villanymotor a házában van. A kerek tárcsával a különféle terepüzemmódokat lehet kiválasztani, van hóra és sárra való isForrás: Subaru

Ha a töltöttségünk megfelelő, még országúti sebességnél is átválthat vitorlázásba a hajtáslánc (lekapcsol a benzines), és persze álló helyzetben is rögtön leáll a boxer, ahogy egy hibridtől illik. Sima és gyors az újraindítás, nincs kellemetlen rángatás. Egyedül a fokozatmentes CVT váltó kíván megszokást,  mivel kissé indirekt kapcsolatot teremt a motor és a kerekek között, bár a fixre programozott áttételekkel próbálja a hagyományos automatákat imitálni.

A tesztautó tele volt extrákkal, a teljes bőrkárpit, az elektromosan állítható, memóriás vezetőülés, a nyitható üvegtető nem jár alapáronForrás: Subaru

A Subaru szerint a hibrid hajtás városi környezetben 11 százalékkal csökkenti a fogyasztást, ami nem túl sok, a gyár által megadott vegyes átlag 8,07 liter. Mi a 150 km-es tesztút végén ennél kevesebbet, 7,4 litert mértünk,  ami a Forester méretét, és a sok terepszakaszt figyelembe véve nem rossz eredmény. De tudni kell, hogy egy hibrid Toyota RAV4 és Honda CR-V 5-6 literrel is eljár, igaz, egyik sem képes 1,87 tonnás utánfutót elhúzni, mint a sokkal robusztusabb Subaru. Az összkerekes Toyotánál 1,65 tonnánál, a Hondánál 750 kilónál áll meg a tudomány, a fronthajtásúaknál még hamarabb.

Hibridnek jó, de autónak milyen?

Kisgyerekes családoknak külön jó pont, hogy a hátsó ajtó majdnem derékszögben nyílik, felnőttnek is könnyű a ki-be szállás. Rengeteg hely van hátul, a lábtér 3,3 centit nőtt az előző Foresterhez képestForrás: Origo

Viszonylag szögletes és magas formáját meghazudtolva a Forester meglepően csendes, a motorból állandó sebességnél szinte semmit nem hallani, de még a szélzaj is visszafogott volt, bár Lettországban gyakorlatilag nincs is autópálya, országúton meg csak 90 km/h-val szabad menni. Kényelmi oldalról sem okozott csalódást a 4,62 méteres SUV, elöl-hátul rengeteg benne a hely,  az 509 literes csomagtartóra sem lehet panasz, pláne, hogy az elektromos mozgatású fedél már gyorsabban működik, mint a régi Foresteren.

Az ilyen utakon nevetve gázol át, csak a fényezésre kell vigyáznunkForrás: Origo

A külsőhöz illően konzervatív beltér normális anyagokat és kimagaslóan jó összeszerelést kínál, az aszfaltról letérve sem törtek elő zörejek,  ami igazolni látszik, hogy az új padlólemeztől és az 55 százaléknyi nagyszilárdságú acéltól a karosszéria hosszirányú merevsége 100, a torziós pedig 40 százalékkal javult.

Terepen ügyesebben mozog, mint egy átlagos SUV, és minden porcikájából a tartósság érzete áradForrás: Origo

Grafikailag kicsit furcsa, ám meglepően egyszerűen használható a fedélzeti rendszer, amelyhez TomTom navigációt és okostelefon-tükrözést is kapunk, nem is beszélve a tolatókameráról, ami szokatlan módon kétkamerás. A sima, segédvonalas hátsó nézet mellett a felső, kisebb színes kijelzőn a jobb tükörben lévő második kamera képét látjuk, ami segít elkerülni, hogy a padkán reszeljük le a felnik peremét.  Gombokból van bőven a vezető körül, az ergonómia ennek ellenére nem rossz, a fontosabb funkciók szem előtt vannak, a kezelhetőség sem rossz.

Nem lesz sem dízel, sem turbós benzines, csak szívó benzines és hibridForrás: Subaru

Mikor jön és mennyibe kerül?

Sajnos egyelőre az árakról nincsenek hivatalos információink, de annyit azért megtudtunk, hogy a Forester e-Boxer árát pontosan a hibrid Toyota RAV4-hez és Honda CV-V-hez igazítják majd. A hazai importőr tájékoztatása szerint várhatóan szeptember végén, október elején várható az árlista megjelenése, az első autók pedig novemberben érkezhetnek.

Figyeli a vezetőjét

Az Európai Unió célja az, hogy 2050-re nullára redukálják az autóbalesetek és az ebből eredő halálesetek számát. A Subaru mindezt már 2030-ra szeretné elérni a saját autóira vonatkoztatva. Ehhez az EyeSight rendszert használják és fejlesztik, amely összefogja a különböző vezetéstámogató segédek működését és saját felmérésük szerint az elmúlt négy év során 61%-kal csökkentette a balesetek számát.

A szokásos vészfékező, távolságtartó tempomat, sávfigyelő és korrigáló, holttér-figyelőn kívül olyan megoldások is ide tartoznak, mint a tolatási ütközést elkerülő rendszer vagy épp a vezető éberségét figyelő kamera. Ez utóbbi amúgy arra is alkalmas, hogy felismerje a sofőrt, és az autó a hozzá eltárolt ülés- és egyéb beállításokat automatikusan aktiválja.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Előző
  • 1
  • 2
Következő