Egy Lexus, ami dízellel az igazi – LY650 jachtbemutató

2019.10.18. 12:44

Parádés rendezvényt szervezett a Lexus, hogy megmutassa, az autókon kívül milyen különlegességek bújnak még meg a tarsolyukban. Elsőre egy grandiózus luxusjachttal igyekeznek elbűvölni a tehetős vevőközönséget.

Az ember azt gondolná, hogy egy autógyártó valamilyen parádésan felöltöztetett kivitellel vagy egyedi modellel ünnepli harmincadik születésnapját. Nos, e fontos jubileumot most szeptemberben tartó Lexus más utat választott, miután nem négykerekű, hanem egyenesen egy kerék nélküli jószággal mutatta meg a világnak, mivel szeretné felhívni magára a figyelmet napjainkban.

Legyen jobb, mint az S-osztály!

Ha már évforduló, feltétlenül érdemes szót ejtenünk azokról a meghatározó típusoktól, amik naggyá tették a Toyota leányvállalatát. Így a történetet elindító LS400-asról, mely a mai napig igazodási pont, főképp az amerikaiak körében, tekintettel arra, hogy kivitelezési minőségével, selymes járású V8-asával és elismerésre méltó menetkomfortjával még az elvakult németautó hívőket is elbűvölte.

Már az értékesítés első évében 42 ezer darab gazdára talált az elképesztő ráfordítással kifejlesztett LS-bőlForrás: Lexus

De ott volt első SUV modelljük, az RX300 1998-ban, majd jött a hármas BMW méltó ellenlábasa, az IS 300, aztán sorra jelentek meg a mára a márka védjegyévé vált hibridhajtással mozgatott különféle típusok. A Lexus Európában is megvetette a lábát, globálisan elért eredményeiket pedig nyugodtan nevezhetjük kimagaslónak, mivel 2014-ben – több mint 582 ezer eladott autóval - a negyedik legkedveltebb luxusmárkává léptek elő a BMW, az Audi és a Mercedes mögött.

A nagy arányban hibrid limuzinok és SUV-k mellett sportkupék is részei a kínálatnak. Előtérben a legendás LFA (2010-2012), a Yamahával közös fejlesztésű V10-es szívómotorralForrás: Lexus

Külön érdekesség, hogy Magyarországon is nagy elismertségnek örvendenek az „L" betűs négykerekűek, az idei év első kilenc hónapjában közel hatszáz darab új Lexust vettek itthon, ezzel a márka piaci részesedése 0,5 százalékon áll, amivel – arányaiban - alaposan felülmúlja Közép-Európa környező piacait a magyar. Tegyük hozzá, sok, nálunk jóval gazdagabb országban sincs olyan renoméja a márkának, mint itthon.

De miért eveztek új vizekre?

Talán ezért is fordulhatott elő az a furcsa helyzet, hogy a Miamiba szervezett Luxus LY650 yacht bemutatóján hazánkat két újságíró is képviselte, míg például Ausztriából, Csehországból vagy Portugáliából egyet sem hívtak az eseményre. Meg kell hagyni, a Toyota-Lexus csapat valamennyi tagján érződött, hogy apait-anyait beleadnak ebbe a rendezvénybe, ami érthető is, hiszen nem egy autóval, hanem a konszern termékpalettáján eleddig nem megszokott hajtóval parádéztak Miami felettébb előkelő részén, Fort Lauderdale-ben.

Impozáns látvány, meg kell hagyni. Motorjai menet közben is a háttérből duruzsolnak, a szélvédelem a nyitott fedélzetrészen sem rossz. A felső hídról nagyszerűen belátható a hajó környezete. Galériához kattintson a képre!Forrás: Lexus

Elsőre furcsának tűnik, vajon miért vág bele a világ legnagyobb autógyártója egy ilyen projektbe, de ha jól belegondolunk, igazán logikus ez a lépés. A Lexus még mindig abban a fázisban van, hogy szeretné magát minél szélesebb körben elfogadottá és elismertté tenni, ehhez pedig – ismerve az úri közönség igényeit – jól jöhetnek olyan termékek, amelyek az autózástól némileg elkülönülnek.

Nem mondhatjuk, hogy kihasználatlanul maradtak a szalon terei, hiszen itt találjuk a kormányállást, mellette pedig egy ívelt ülőgarnitúra és egy kanapé is elfértForrás: Lexus

Úgynevezett lifestyle termékekkel – kerékpárral, ruházati termékekkel, elektronikai cikkekkel stb. - már eddig is sok autógyártó előjött, de azért valljuk be, egy hajó elég meghökkentő ahhoz, hogy a márka híveiben és a vagyonos polgárokban felkeltse az érdeklődést. Aki azt gondolná, hogy ez az egész egy geg a Toyota-Lexus részéről, az nagyon téved, mivel a japánok a jachtbiznisz nagyágyúival léptek szövetségre.

Célkeresztben a tehetős amerikaiak

A hajót ugyanis a méltán elismert Marquis Yachts tervezte, míg a belső kialakításával nem kisebb csapatot, mint az olasz Nuvolari Lenard vállalatot bízták meg. Utóbbit személyesen Dan Lenard tervező képviselte a bemutatón, akin látszott, hogy szenvedélye a hajó. A kabinbelső minden porcikájáról pazar előadást tartott, így még az olyan, vízi járművekhez nem értő autóőrültek is élvezettel hallgatták, mint jómagam.

A típusnév megfejtése: LY, mint Lexus Yacht, a 650-es szám pedig a 65 láb hosszra utalForrás: Lexus

Érdekes volt persze beszédbe elegyedni a Marquis mérnökével is (Yosh Delforge), aki felhívta a figyelmünket arra, hogy egy ilyen jacht elsősorban az Újvilágban életképes, mivel az európai vevők ízlése némileg eltér az amerikaiakétól, s nem pont ilyen hajókra vágynak. Ez megmagyarázza, hogy miért nem hozzák Európába az LY650-et, ami az USA piacán kívül Japánban lesz kapható.

Három, extrán kényelmes hálókabinban szállásolhatják el a vendégeket, valamennyihez fürdőszoba is tartozikForrás: Lexus

Egy efféle exkluzív járműnél a gyártási mennyiség meglehetősen kicsi, évente 6-8 darabot állít majd elő a Marquis, a bemutató példányt pedig már el is adták, nem meglepő, hogy szinte csak poroszkáltunk a hajóval a Floridai-félsziget csatornahálózatán. Meg kell hagyni, így is élveztem az utazás minden pillanatát a 65,5 láb, tehát csaknem húsz méter hosszú óriás teakfával borított fedélzetén.

De mit mond róla egy profi hajós?

A süppedős szőnyeggel és mozitermi élményt kínáló TV-rendszerrel felszerelt előkelő tulajdonosi kabinban ücsörögve könnyedén bele tudja magát élni az ember – akár csak néhány órára is - a hipergazdagok kiváltságos helyzetébe. A nem mindennapi kiránduláson velünk tartott egy hajós magazin munkatársa is, akit arról faggattam, szakemberként hogy látja, milyen színvonalon áll ez a jacht a konkurensekkel összevetve.

Csak egy lépés a tenger, ha valaki (természetesen lehorgonyozott hajónál) úszni vagy búvárkodni indulnaForrás: Lexus

Elégedetten bólogatott, de azt sem tagadta: a kabinban akadt néhány olyan részlet, amit még finomíthattak volna. Megakadt a szeme néhány kevésbé jól sikerült illesztésen vagy a nem teljesen homogén felületet mutató, lakkozott faburkolatokon. Ezek apróságok, és várhatóan a későbbiekben orvosolják őket, bár az amerikaiaknak ez még simán belefér.

Megszállott autós lévén nagyon izgatott, hogy mi mozgatja a szárazon több mint 33 tonnás monstrumot. Nos, a Lexus a hajós világban különösen elismert Volvo Pentától vette a komplett hajtást, tehát a motort, a vezérlést, az irányító rendszert és az elektronikát, állítólag most ez az egyik legjobb összeállítás a világon.

A 2017-ben bemutatott Lexus Sport Yacht tanulmány néhány formajegye is visszaköszön. 852 literes a víztartálya, maximum 15 főt szállíthat (de 6 fekhely van benne)Forrás: Lexus

Akár 2000 lóerővel szelheti a hullámokat

Többféle motorral rendelhető a jacht, az IPS 1050 jelű alapmodellben két darab 800 lovas, hathengeres, 12,8 literes, hengerenként négyszelepes turbódízel dolgozik a fedélzet alatt, de választhatunk 900 lovas IPS 1200-ast vagy 1000 lóerős IPS 1350-est is, vagyis a csúcsmodell 2000 lóerővel hasítja a vizet. Nehéz szóhoz jutni ilyen számok hallatán, de tegyük hozzá, az LY650 nem sporthajó, hanem elsősorban nyugodt krúzoláshoz és családi kirándulásokhoz kitalált jármű.

A fedélzeten mindenütt visszaköszön az Omotenashi, a hagyományos japán vendégszeretet szellemisége. Hajókhoz mérten nagy a belmagasság, az alsó kabinrészben 198, a belépési szinten 203 cmForrás: Lexus

Erre utal a felső híd (angolul flybridge) is, ami a szakavatott szemnek rögtön elárulja, hogy nem száguldásra tervezett óriás áll előtte. Az együtt 25 ezer köbcentis motorok fogyasztásáról nem esett szó, de a négyezer (!) literes tank sejteti, hogy az izomkolosszusok nem csak csipegetik a gázolajat.

Egyébként a Volvo Penta rendszere olyan zseniális és könnyen kezelhető, hogy nincs szükség soktagú személyzetre, akár két ember is elboldogul az irányítással. Számtalan érzékelővel és külső kamerával felvértezték, s a partra merőlegesen is képes mozogni, ezáltal könnyűszerrel benavigálható a kikötőbe.

Aki ismeri a jachtpiacot, tudja, hogy a Marquis Yachts elsősorban a tengerentúlon arat sikereket, az öreg kontinensen viszont vannak nála nevesebb, sikeresebb szereplők. Nem biztos, hogy Európa gazdagjai kifizetnék az újdonságért a Lexus által kigondolt vételáratForrás: Lexus

A végére maradt az ár, bár mostanra olvasóink is kitalálhatták, hogy nem magyar pénztárcához illő számok következnek: az alapmodellt 3,8 millió dollárért, azaz hozzávetőlegesen 1,2 milliárd forintért kaphatjuk meg, ami főleg annak tudatában mellbevágó összeg, hogy a yachtok még az autóknál is durvábban vesztik az értéküket. Vagyis aki újonnan ruház be egy ilyenre, annak valóban édes mindegy, mi lesz a számla végösszege.

A Toyota konszern elnöke maga is szenvedélyes autóversenyzőForrás: Toyota
Találkozás Akio Toyodával
Sokan nem is sejtik, milyen nehéz egy-egy cégóriás vezérét megközelíteni. Legtöbbjüknek sem kedve, sem ideje nincs arra, hogy egy-egy autóbemutatón pózoljanak, legfeljebb a különösen fontos típusok érkezésekor vagy a vállalat és a márka életét befolyásoló eseményekkor állnak ki a pódiumra, de akkor sem jellemző, hogy közel kerülhetnénk hozzájuk.
Igaz, akadnak szerencsés pillanatok, az én életemben is adódott néhány ilyen. Az egyik Párizsi Autószalonon épp, hogy fel nem löktük egymást Carlso Ghosn egykori Renault-Nissan fővezérrel, mikor épp a Renault standon nézegettük az új Megane-t. Nagyot néztem akkor is, amikor a szinte megközelíthetetlen Carlos Tavares PSA-főnök kiszállt Lola T70-es versenyautójából az idei Hungaroring Classicon, és egy testőr sem fontoskodott körülötte - barátságosan mosolygott és a közös fotónak is örült.
Akio Toyoda, a vállalatcsoport alapítójának unokája eljött a Lexus miami rendezvényére, ráadásul egy egész estét együtt töltött az újságírókkal, még a hajónézésre is elkísérte a csapatot. Az autóversenyzőként is számon tartott főnök igazán közvetlenül viselkedett, és egyáltalán nem volt elutasító akkor sem, amikor mellésodródtam, és a márka stratégiájáról faggattam.
Persze nem bonyolódott bele a részletekbe, de elmondta, hogy a jacht bemutatása része annak a koncepciónak, melynek keretében a Lexus a jövőben egyfajta életstílus márkává válik. Az autók és a hajtók mellett jönnek majd újabb termékek, mert szeretnének fontos tényezővé válni ezen az egyre nagyobb (és persze jövedelmezőbb) piacon. Meglátjuk, de Toyoda úr elszántságát ismerve jó esélyt látok arra, hogy siker koronázza az erőfeszítéseiket.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK