Kívül kisebb, belül nagyobb az új Yaris, elvileg vezetni is jobb lesz

2019.10.18. 06:56

Bár csak egy év múlva lehet megvenni, a Toyota már megmutatta a kisautó negyedik nemzedékét.

A Yarisokból Európában a mai napig több mint négymillió darabot adtak el, ebből több mint 500 ezret hibridként. Kattintson a képre, galéria nyílik!Forrás: Toyota

Az új Yaris a jelenlegi modellnélrövidebb, szélesebb és alacsonyabb, 5 mm-rel csökkent a karosszéria hosszúsága, ugyanakkor 50 mm-rel megnyújtották a tengelytávot. 40 mm-rel csökkent a magasság, mivel azonban a vezető és utasai alacsonyabban ülnek, a változás állítólag nem csorbította a fejteret. Az autó szélességének 50 mm-es növelése jobb helykínálatot eredményezett, míg a 60 mm-rel szélesebb első és hátsó nyomtáv javítja az útfekvést.

Az új Yaris szintén Európában készül majd. A franciaországi üzem több mint 300 millió eurós beruházással készült fel a GA-B alapú jármű gyártásáraForrás: Toyota

Az orrkialakítás központi stíluselemei a hatalmas hűtőmaszk és a középen elhelyezett Toyota embléma. A tervezők hátrébb mozdították az A-oszlop tövét, és megnövelték a motorházfedél hosszát, az új lámpatestek LED technológiát alkalmaznak, az irányjelzők használaton kívül nappali világításként szolgálnak.

A szélvédő alsó kerete mélyebben húzódik, így jobb a kilátásForrás: Toyota

Állítólag a beltérben a korábbinál jobb minőségű anyagokkal találkozhatunk: az ajtópanel például filcborítást kapott, a műszerfal a Yarisok történetében először puha tapintású. A három, egymással összeköttetésben álló forrásból (központi érintőképernyő, TFT multi-információs kijelző a műszeregységben, illetve 10 colos head-up kijelző) származó információk könnyen leolvasható formában jelennek meg a vezető előtt.

Az új Yarissal együtt ünnepli premierjét a Toyota új TNGA GA-B platformja, amelyet kisautók, illetve azok leszármazottai fognak használniForrás: Toyota

Merevebb karosszéria, stabilabb futómű

A GA-B platformnak köszönhetően a vezetőülés mélyebben és 60 mm-rel hátrébb, az autó középpontjához közelebb helyezkedik el. Ezzel mélyebbre került a kocsi tömegközéppontja, és a vezető jobban érzi a Yaris mozgását. A tömegeloszlás is kiegyensúlyozottabb, az első és hátsó tengely viszonylatában éppúgy, mint bal és jobb oldalon.

Csökkentették a kormánykerék méretét, jobban ki lehet húzni, és laposabb szögben is áll. Maga a műszerfal nem csak keskenyebb, de mélyebben is húzódik, míg a padlókonzol szélesebb lett és magasabbra kerültForrás: Toyota

Könnyű elhinni, hogy a mélyebb súlypont, a karosszéria 40 százalékkal nagyobb torziós szilárdsága, valamint a szélesebb nyomtáv sportosabbá teszi a kisautó vezetését. Az első MacPherson és a csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztésben lágyabbak a rugók, de feszesebbek a kanyarstabilizátorok, mint a régi Yarisban.

1.5 literes hibrid hajtás

Az 1,5 literes, 115 lóerős Hybrid Dynamic Force hajtásrendszer közvetlen leszármazottja azoknak a nagyobb, 2,0 és 2,5 literes rendszereknek, amelyeket az új Corolla, RAV4 és Camry modellek is alkalmaznak. Ebben azonban nem négy-, hanem háromhengeres a benzinmotor, amelynek termikus hatásfoka igen jó, 40 százalék.

A Swift mellett az egyetlen kisautó a piacon, ami rövidebb 4 méternélForrás: Toyota

A hibrid Yaris fogyasztása 20 százalékkal csökkent, valószínűleg 4 liter körül alakul majd a gyakorlatban. Újdonság, hogy a korábbinál erősebb, 80 lóerős villanymotor miatt már akár 130 km/órás sebességnél is le tud állni rövid időre a benzinmotor. Az új hibrid hajtás már lítium-ion akkumulátort alkalmaz, amely nem csak nagyobb teljesítményű, de kisebb és könnyebb is, mint a korábban alkalmazott nikkel-metál hidrid egység.

A karosszéria torziós merevsége 40 százalékkal javult a régi Yarishoz képest, a kocsi tömege mégis 20 kilóval csökkentForrás: Toyota

Egyes piacokon (vélhetően nálunk is) olcsóbb, 1,5 és 1,0 literes, háromhengeres benzinmotorokkal is megvásárolható lesz a Yaris 2020 második felétől, bár a Toyota arra számít, hogy a hibridek aránya Európában eléri majd a 80 százalékot.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK