A sima Taycan Turbónak is csak 3,2 másodpercre van szüksége, hogy elvánszorogjon 100-ig, viszont a 0,4 másodperces különbséget tényleg lehet érezni: kevésbé rendeződnek át a szerveink, de azért egy 911 GT3 RS-től ezzel sem maradnánk leForrás: Porsche

Akinek hiányzik a motorhang, bekapcsolhatja a szintetikus hanggenerátort, amely bár valódi működési zajok torzított és ügyesen mixelt keverékét játssza be a hangszórókon keresztül, mégis olyan hangja tőle lesz a Porschénak, mint egy troli és űrhajó szerelemgyerekének, amelyben valahol mélyen egy boxermotort is elrejtettek. Egy ideig szórakoztató, de fél óra után mindig kikapcsoltuk.

Milyen vezetni?

Az alacsony súlypont miatt nagyon jó az útfekvés, a 2,3 tonnás tömeg vezetés közben jóval kevesebbnek érződikForrás: Porsche

Egy Porschétől akkor is elvárják a vevők, hogy a kanyarokban kimagasló vezetési élményt nyújtson, ha történetesen elektromos hajtású. A Taycan adottságai – leszámítva a tekintélyes, 2,3 tonnás tömegét – megvannak ehhez: a padlóba épített, 650 kilós LG akkumulátor miatt a súlypontja alacsonyabban van, mint bármelyik másik Porschénak, az első-és hátsó nyomatékelosztást vezérlő invertere ötször gyorsabb, mint egy hagyományos összkerékhajtás számítógépe.

A Turbo S-ben széria az összkerékkormányzás, ami növeli az agilitást és a tapadást, bár nem olyan feltűnő a jelenléte, mint például a Renault Mégane RS-benForrás: Porsche

Hátul elektronikus vezérlésű önzáró differenciálmű is dolgozik, a karosszéria dőlését aktív, villanymotorokkal feszített kanyarstabilizátorok csökkentik, a futóműben a háromkamrás légrugók és a lengéscsillapítók feszessége külön-külön a pillanatnyi menetszituációhoz igazítható. Mindezek azt eredményezik, hogy az elöl 265, hátul 305 mm széles gumikon futó Taycannak még nedves időben sincsenek tapadási gondjai, úgy veszi a kanyarokat, mintha egy mágnes szívná az úthoz, és közben a rugózása is kulturált marad.

A sárga féknyergek (10 dugattyúval) a kerámia féktárcsákra utalnak, amelyek a Turbo S-hez alapáron járnakForrás: Gulyás Péter

A hosszú, széles és lapos karosszéria oldaldőlése szinte érezhetetlen, a kormányzás pontosságban és visszajelzésekben mérföldeket ver a Tesláéra, bár egy 911 szintét azért nem éri el. Arra nagyon odafigyeltek a fejlesztésnél, hogy a fékpedál feszes, kemény érzése és adagolhatósága is olyan legyen, mint a normál Porschékban. Ez azért nagy szó, mivel meg kellett valósítani a finom átmenetet az elektromos és a mechanikus fékezés között.

Fékbetétre legalább keveset kell majd költeni

Hatalmas kihívást jelentett a fejlesztés során, hogy olyan gumikat találjanak a Taycanhoz, ami sportautóhoz méltó tapadás mellett is alacsony gördülési ellenállású. Négy-öt gumigyártóval működtek együtt, hogy ezt az ellentmondást feloldják, mindnek saját keveréket kellett fejleszteni a kocsiraForrás: Gulyás Péter

Hivatalosan 25 kWh/100 km a Turbo S változat WLTP fogyasztása, mint ugyan 29-et mértünk, de sokszor kihasználtuk a nem mindennapi motorerőt. A hatótáv a használat módjától függően 3-400 km között változik. A Taycan villanymotorjai minden más villanyautónál erősebben, 265 kW (360 lóerő) teljesítménnyel képesek lassítani pusztán azzal, hogy generátorként áramot táplálnak vissza a 93,6 kWh-s akkumulátorba. Ezért átlagosan 10-ből 9 fékezés során a hidraulikus rendszer egyáltalán nem lép munkába, a pedállal csak a regeneratív fékezést irányítjuk.

A Turbónak mindössze 0,22 az alaktényezője, ami a szériaautók között az egyik legjobb értékForrás: Porsche

Érdekes, hogy más villanyautókkal ellentétben a Taycan egyáltalán nem kezd lassítani, ha lelépünk a gázpedálról, még a világújdonságként bemutatott, kamara-alapú automatikus rekuperációval is csak finom lassítást lehet előidézni. Ennek az az oka, hogy a Porsche szerint hatékonyabb, ha az autó nem veszíti el feleslegesen a mozgási energiáját, mintha mindig lassulna, és annak az energiának egy részét visszatöltené.

Felárért az utas előtt is van egy kijelző, de nincs sok értelme, mert ugyanazt mutatja, mint a középső. Az előszériás tesztautók infotainment rendszere még a béta verzió volt, ami miatt néha akadozott a működés. Állítólag már kész a frissítő csomagForrás: Gulyás Péter

Simán előfordulhat, hogy egy Taycannak soha nem fogják a hidraulikus fékeit használni, a betétek cseréjére ezért időbeli periódust is megadtak. Hogy akkor miért kellett elöl 420, hátul 410 mm átmérőjű kerámia féktárcsákkal felszerelni a Turbo S-t? A vevők azon 1 százalékának a kedvéért, akik rendszeresen hordják majd versenypályára is a kocsit. A mérnök elárulta, hogy profi pilótával 40-50 kilométert bírnak a fékek versenytempóban, ami azt jelenti, hogy például a Hungaroringen kb. 10 kört lehet majd egyhuzamban menni. Valószínűleg a gumi előbb melegszik majd túl, mint a fékrendszer vagy a vízhűtésű akku.

Csak Ionity állomáson töltöttünk, mert csak ezek a töltők tudnak 270 kW-ot (igazából 350-re is képesek, de azt még egy autó sem támogatja). Egy Ionity töltő már itthon is van, az M1 mellettForrás: Gulyás Péter

A Taycan a világ első széria villanyautója, amelynek rendszerfeszültsége a szokásos 400 helyett 800 volt. Ez nem csak ezért előnyös, mert vékonyabb és könnyebb kábeleket használhattak benne, hanem azért is, mert minden villanyautónál nagyobb teljesítménnyel, akár 270 kW-tal lehet tölteni. Egy ilyen villámtöltővel akár 22,5 perc is elég lehet ahhoz, hogy 5-ről 80 százalékosra töltődjön az akku, 5 perc alatt pedig 100 km-re elegendő energiát lehet vételezni.

A 81 literes első csomagtartóban van a fedélzeti töltő. A hátsó csomagtér 366 literesForrás: Gulyás Péter

Kár, hogy még csak az Ionity hálózat töltői képesek ekkora teljesítményre, ezekből Magyarországon még csak a másodikat építik, de egész Európában is csupán 147 darab van belőlük, igaz, jövőre már 400 lesz. Amúgy a kocsihoz mellékelt 11 kW-os fedélzeti töltővel 9 órát vesz igénybe a töltés.

Összegzés

A légrugózás miatt a hasmagasság állítható, nagy tempónál magától lehasal 22 mm-rel mélyebbreForrás: Gulyás Péter

Remek autó lett tehát a Taycan, de kerül is annyiba, hogy ez elvárható legyen tőle. Az biztos, hogy miatta kevesebben fognak a jövőben Panamerát és Tesla Model S-t vásárolni, bár ehhez az is kell, hogy az olcsóbb alapverziók is megjelenjenek a piacon. Egyébként a Porsche már a világpremierig több mint 20 ezer megrendelést vett fel rá, ami nagyjából megegyezik az új gyár kapacitásával. Arra számítanak, hogy a gyártási mennyiséget nem a megrendelések, hanem a rendelkezésre álló akkumulátorok mennyisége fogja meghatározni.

A kilincsek menet közben besüllyednek, hogy csökkentsék a légellenállástForrás: Gulyás Péter

Már azt is bejelentették, hogy jövőre érkezik a Taycan kombi változata, a Sport Turismo normál és terepes változatban, 2021-ben pedig a második generációs Macan, amit már csak elektromos hajtással fognak árulni. Igaz, vele párhuzamosan egy ideig még a régi, benzinmotoros első nemzedék is a piacon marad, biztos, ami biztos.