Merész megoldásokkal érkezik az első tisztán elektromos Mazda

2019.10.25. 14:46

Az új MX-30 szabadidő-autó megőrzött valamit az RX-8 sportkocsi örökségéből.

A karosszéria fővonala az A-oszlop tetejétől az autó hátsó része felé lejt, így az utascella szerves egységet tükröz. Még több kép a galériában, kattintson a képre!Forrás: Mazda

A Mazda azt állítja, hogy az első elektromos autója azoknak készült, akik nem akarják feláldozni az autózás örömét még akkor sem, amikor villanyautót vezetnek. Az MX-30 nevű modellt egy 143 lóerős, 264 Nm nyomatékú szinkron villanymotor hajtja, amely egy 35,5 kWh kapacitású, padlóba integrált lítium-ion akkumulátorból nyeri az áramot.

A 4,4 méter hosszú kompakt szabadidő-autó a Mazda3 és a Mazda CX-30 által is használt platformra épül, és csak elöl hajtForrás: Mazda

A 200 km-es hatótáv (WLTP) jóval kisebb, mint a konkurenciáé (a Kia e-Niro például 455 km-t tud), de a Mazda szerint így is elég lesz négynaponta tölteni egy átlagos európainak, aki a kimutatások szerint csak 48 km-t megy egy nap. A Mazda azért döntött úgy, hogy viszonylag kisméretű akkumulátort épít az autóba, mert így csökkenteni tudta a tömeget, a fogyasztást és az árat, mellesleg így kisebb a gyártáskor keletkező szén-dioxid lábnyom is.

Van hangja

Hiába van hátsó ajtó, az olyan kicsi, hogy nem lesz könnyű a ki- és beszállás a második sorbaForrás: Mazda

Az MX-30 két lényeges dologban tér el a piacon lévő többi villanyautótól: nem lehet egy pedállal vezetni, vagyis a gázról lelépve nem fog a vezető erős motorfék-hatást érezni a generátorként visszatöltő villanymotorok miatt. Ugyanúgy a fékpedállal kell lassítani, mint egy hagyományos autóban, ami természetesebb érzés a vezetőnek.

A helykínálat nagyjából olyan, mint a CX-30-banForrás: Mazda

Hasonló elvek miatt nem akarták a fejlesztők, hogy néma legyen a kocsi, ezért létrehoztak egy olyan elektronikus hangrendszert, amely szinkronban van a motor nyomatékával hangfrekvenciában és –nyomásban, így segíti a vezetőt a sebesség érzékelésében.

Modern és letisztult a műszerfal, a középkonzol alsó részét parafa borítja, a bőrt vegán alternatívákkal helyettesítettékForrás: Mazda

Szintén különleges megoldás a Freestyle oldalajtó, ami az RX-8-on használt megoldás megismétlése. A hátsó ajtó kisebb a szokásosnál, és csak akkor nyitható, ha az előtte lévő első már nyitva van.

Mennyibe kerül?

A 2020 második felétől megvásárolható Mazda MX-30 előjegyzése a Tokiói Autószalonon történő világpremierjével egy időben megkezdődött. Az előjegyzést 325 000 Ft letét befizetésével lehet véglegesíteni, ami később lejön a teljes vételárból. Állami kedvezmény nélkül az egyetlen zöld rendszámra érdemes Mazda típus 11,4 millió forintba, kedvezménnyel 9,9 millióba fog kerülni.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK