Nagy test, kis élvezet - Ford Edge 2.0 TD240 ST-Line teszt

2019.11.09. 17:57

A Ford amerikai származású óriás SUV-ja, az Edge egy X3-as BMW áráért X5-ös méretet és rengeteg extrát ad, de a márkától elvárt menetdinamikával adós marad még a legerősebb motorral is.

A sportfutóművel alig dől kanyarban, de ettől még nem nagy élmény a vezetése. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Csudai Sándor

A szabadidő-autók hihetetlen népszerűségét a Kugán kívül eddig nem igazán tudta meglovagolni Európában a Ford, aminek az lehet az oka, hogy a másik két modellt, a régi Fiesta-alapokra épített kis Ecosportot eredetileg a dél-amerikai, a Mondeo-alapokra épített Edge-et pedig az észak-amerikai piac számára fejlesztették ki. Idegen származásuk minden porcikájukon érződik, de főleg a külső formaterven, ami a Ford pechjére - a közvélemény-kutatások szerint - a legfontosabb szempont egy európai számára autóvásárláskor.

Akár még egy terepkupét is bele lehet látni a döntött D-oszlop miattFotó: Csudai Sándor

Talán éppen ezért, ma már a csinos Fiestából és Focusból is kínálnak Active néven emelt futóműves, terepcsomagos verziót, de a két régebbi, alulteljesítő SUV is megtalálható még a kínálatban. Igaz, mindkettő nemrég esett egy alapos modellfrissítésen, mely során a megjelenésüket megpróbálták az európai ízléshez igazítani. A tavaly tesztelt Ecosportnál ez kevésbé sikerült, ellenben a mostani tesztalanyunknak, az Edge-nek jól áll a ráncfelvarrás, amely elsősorban az orr-részét érintette.

Olyan hatalmas a karosszéria, hogy még a malomkerék-méretű, 20 colos felnik sem tűnnek túl nagynak hozzá. Lehetne még fokozni a vizuális hatást a 21 colos felnikkel 360 ezer forintértFotó: Csudai Sándor

Kisebbek lettek a Bi-LED fényszórók és a hűtőmaszk, utóbbi hat- helyett már nyolcszögletű, az ST-Line felszereltségű tesztautón pedig méhsejt mintázatú a rácsa, ráadásul krómozás helyett feketére fújták a kanadai gyárban. Az optikai sportcsomag részei még a 20 colos felnik, a küszöbtoldatok, az alsó védőlemezek, a krómozott álkipufogó-végek, a diffúzort imitáló hátsó lökhárító és a tetőszárny, viszont a praktikus tetősínről le kell mondania annak, aki ST-Line kivitelt kér.

Majdnem akkora, mint egy X5 vagy egy Touareg

Sokkal jobban néz ki a ráncfelvarrás után az Edge, a fényszórók már nem érnek össze a hűtőmaszkkal, és sötét betétek is megjelentek a lökhárítónFotó: Csudai Sándor

Amerikában csak középkategóriás SUV az Edge, de nálunk ez már majdnem a felső kategóriát jelenti: a 4,83 méteres hosszhoz 2,18 méteres szélesség (tükrökkel) és 1,74 méteres magasság tartozik, vagyis a belvárosban ne ezzel akarjunk parkolni. Egy aktuális BMW X5 vagy Volkswagen Touareg csak pár centivel hosszabb nála, egyébként a magasságuk és a szélességük szinte azonos.

Kényelmesek az ST-Line csomaghoz járó, elektromosan állítható, fűtött sportülések. Magasan vannakFotó: Csudai Sándor

Bánhatja a Ford magyarországi importőre, hogy egy ekkora testbe nem tudtak a mérnökök hét ülést belezsúfolni, mert akkor az Edge is jogosult lenne a nagycsaládos autótámogatásra. Kizárólag öt üléssel kapható, viszont az utastere a Super Size méretűekre van tervezve, átlagos testalkattal már feleslegesen nagynak érezzük minden irányban. Igaz ez a csomagtartóra is, amely alapállapotában is több mint 602 literes (ablakig pakolva 800), a hátsó ülések gombbal történő lehajtása után pedig 1847 literesre bővül.

Asszisztensből nincs hiány

Hátul akkora a lábtér, hogy táncolni is lehetFotó: Csudai Sándor

Nemcsak az Edge mérete, hanem a műszaki színvonala is a prémiummárkákat idézi. Szinte minden vezetéstámogató rendszer elérhető alapáron vagy felárért, van adaptív fényszóró, holttér-figyelő, automata távolsági fényszóró, sebességkorlátozásokat figyelő „intelligens" sebességhatároló, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, gyalogosfelismerő fékasszisztens és a táblafigyelő is.

A műszerfal hasonlít a Mondeóéra, az ST-Line sportcsomagot a piros varrások, a perforált bőrkormány és a fém pedálok jelzikFotó: Csudai Sándor

Megkönnyíti a parkolást a keresztirányú forgalomfigyelő és a kormányzó asszisztens, amely padkával párhuzamosan és merőlegesen is ügyesen dolgozik, ráadásul a kiállást is megoldja helyettünk. A ráncfelvarrás után az asszisztensek listája az ütközés utáni fékezőrendszerrel, a kikerülő vészmanővereket megkönnyítő kormánysegéddel és a start-stop funkciós adaptív tempomattal bővült. Utóbbi sajnos idegesítően működött együtt a dugóban, mindig rángatva állította meg az Edge-et, és lassan reagált az elöl haladó autó mozgására, ezért kis idő múltán mindig kikapcsoltam.

A műszerfal részben konfigurálható digitális része 10,1 colos kijelzőt kapott, de a plexije párásodikFotó: Csudai Sándor

Maga a műszerfal hasonló, mint a Mondeóban, az anyagminőség és a kidolgozás messze van a prémium szinttől, de elfogadhatóak, az elektromosan állítható, félbőr ST sportülések viszont kifejezetten kényelmesek. Aki szereti a parancsnoki üléshelyzetet, elégedett lesz a magas pozícióval, bár a kilátás így sem tökéletes a vaskos tetőoszlopok miatt. Szerencsére a jó felbontású tolatókamera alapáron jár, és osztott képes frontkamera is elérhető a Biztonsági csomag részeként.

Gigantikus a több mint 600 literes csomagtartó, el sem érni a végét. A fedél mozgatása elektromos, láblendítéssel is indítható, a poggyásztérben 230 voltos csatlakozó is vanFotó: Csudai Sándor

Ahogy a többi új Fordban, itt is forgótárcsás lett az automata váltó előválasztója, így lett hely a középkonzolban egy vezeték-nélküli telefontöltő számára. A könyöklő alatti tárolórekesz olyan mély, hogy könyékig el lehet tűnni benne, a kétliteres palackok is állva elférnek. Két dolog zavart a belső térben: a félig analóg, félig digitális műszerfal átlátszó plexije belülről párásodott, valamint a szélvédőkamera burkolata úthibákon zörgött, elég hangosan.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni az Edge-et! 

Előző
  • 1
  • 2
Következő