Két Duster is kijön az árából, mégsem rossz vétel a tartós japán - Subaru XV 1.6 teszt

2019.11.16. 19:54

A Subaru legkisebb szabadidő-autója papíron nem tűnik túl ígéretesnek, hiszen drágább, kisebb és lassabb a konkurenciánál, de vezetés közben kidomborodnak a valódi erényei, amiket nehét adatokkal leírni.

Emelt futómű, tetősín és műanyag védőelemek különböztetik meg az XV-t az Imprezától. Kattintson a képre, galéria nyílik!Forrás: Gulyás Péter

Valahol vicces, hogy a magát SUV-specialistaként meghatározó Subaru valójában csak egyetlen klasszikus SUV-ot gyárt az európai piacra, a Forestert. E cikk főszereplője, az egy mérettel kisebb XV az aktuális Impreza emelt futóműves, körbeműanyagozott terepváltozata, a kínálat csúcsán lévő Outback pedig hasonló recept alapján született a nálunk már nem forgalmazott Legacy kombiból.

Persze a Subaru megteheti, hogy SUV-nak hívja a személyautókból átalakíott modelljeit, hiszen az alapot adó kocsik jóval robusztusabbak egy átlagautónál, és márka védjegyének számító szimmetrikus, állandó összkerékhajtást is tartalmazzák (kivéve a hátsókerekes BRZ sportautót).

Más márkák általában kombikból csinálnak terepváltozatot, de a Subaru ebben is külön úton jár: a Levorg helyett az ötajtós Imprezát választotta alapnakForrás: Gulyás Péter

4,46 méteres hosszával az XV a kompakt SUV kategória alsó felében helyezkedik el, ott ahol a Toyota C-HR, a Kia Xceed vagy a Volkswagen T-Roc. Kinézetre mind terepjárós, de valójában egyik konkurens sem alkalmas arra, hogy valódi offroadozásra használják, a magasságuk inkább csak arra szolgál, hogy könnyebben lehessen ki- és beszállni belőlük, illetve a vezető jobban ráláthasson a forgalomra.

A hátsó lámpákról a legkönnyebb felismerni az új XV-tForrás: Gulyás Péter

A magyar utakon ritkaságnak számító XV viszont más. Már a tekintélyes, valódi terepjárókat megszégyenítő, 22 centis hasmagassága is jelzi, hogy nem a puhány város crossoverek közül való, hanem tényleg alkalmas arra, hogy elhagyjuk vele az aszfaltot. Ezt az érzést erősíti az is, hogy a Subaru a szokásos méretadatokon felül a terepszögeket is megadja (elöl 19,5 hátul 31,2 fok), valamint az, hogy ballonos, vagyis magas oldalfalú 225/60/17 méretű gumikkal szereli a kocsit, ami a terepjáró-képességen felül a rugózásnak is jót tesz.

Hogy néz ki ?

Az alapváltozatot leszámítva széria a kanyarban elforduló LED fényszóróForrás: Gulyás Péter

Számomra vonzóbb ennek az XV-nek megjelenése, mint 2011 és 2018 között gyártott elődjéé, csinosabbak a fényszórói és a hátsó lámpái, valamint a közel függyőleges, hatszög alakú új hűtőmaszk is jól áll neki. Már az alapkivitel is 17-es felniken gördül, kap tetőszpojlert és cápauszony-antennát, ezen kívül - a legolcsóbb Trend csomagot leszámítva - szériában jár a kanyarkövető LED fényszóró (nagynyomású mosóval és kikapcsolható elfordulás-funkcióval), a tetősín, a sötétített hátsó ablak és szélvédő.

A tetősín magas kiképzésű, ezért jól használható rögzítésreForrás: Gulyás Péter

Nem sokat változak a karosszérua arányai az előző XV-hez képest, ami azt a téves képzetet keltheti, hogy csak egy ráncfelvarrás történt. Ez azonban nem igaz, az XV szinte az utolsó csavaráig új autó, ez az első Subaru, ami már a márka új, globális platformjára épül. Ennek köszönhetően a tengelytávot 3, a szélességet 2 centivel tudták megnövelni, ami kompakt-mércével egészen tágas utasteret eredményezett, még akkor is, ha a hátsó fejtér és a 385 literes csomagtartó nem versenyezhet a valódi, testesebb SUV-ok helykínálatával.

Milyen belül?

Sportos kormány, sok kijelző és kikezdhetetlen építési minőségForrás: Gulyás Péter

Beüléskor azonnal érezni, hogy ezt a kocsit úgy építették meg Japánban, hogy tartós legyen. Minden kapcsoló, gomb és kar masszív érztetet ad, az anyagminőség klasszisokkal múlja felül a régebbi Subarukét, zörgésnek, hanyag összeszerelésnek nyoma sincs. Bár a műszerfal dizájnja nem éppen forradalmi, és mindenhol a fekete különböző árnyalatai dominálnak, a narancszínű cérvával varrt varrások, a szénszál-hatású betétek és a fém pedálok azért képesek feldobni a hangulatot. Remek fogású és tág határok között állítható a multifunkciós kormány, az ülés kényelmes, de a padlólemezhez képest nincs magasan, ezért az XV-ben olyan pozícióban kell ülni, mint egy hagyományos kompaktban.

Elképesztő mennyiségű gombot zsúfoltak a kormányraForrás: Gulyás Péter

Mégis, kevés SUV van a mai mezőnyben, amiből olyan jól ki lehetne látni, mint az XV-ből. Az Imprezához képes eleve 9 centivel magassabban ülünk az emelt futómű miatt, de a karosszéria kialakítása (nagyméretű oldalablakok, kiegészítő ablakok az A- és B-oszlopoknál, keskeny A-oszlop) is olyan, hogy segítse a vezető tájékozódását.

Sokkal jobb a Suzuki, a Toyota vagy a Honda infotainment rendszerénél, de a németek szintjét nem éri el a SubaruéForrás: Gulyás Péter

Kicsit zavaró, hogy három digitális kijelző is van a műszerfalon: egy kisebb az analóg órák között, egy nagyobb a középkonzol tetején, és a legnagyobb, az egyetlen érintőképernyő alatta. Utóbbi a médiarendszer és a navigáció megjelenítésére szolgál, Apple Carplay és Android Auto kompatibilis, jól használható, bár a grafikája nem mérhető a német konkurenciáéhoz. Felül a fedélzeti számítógép és a terepjárós menü jelenthető meg, amelyen láthatjuk a kocsi dőlését és az első kerekek irányát is, ami Subaru sajátosság.

Jól leolvashatóak a régimódi analóg műszerek, érdekesség, hogy a kiindulási ponton vízszintesen állnak a mutatókForrás: Gulyás Péter

Abban, hogy az XV Japánban és Európában is maximális pontszámot kapott a biztonságára, nem csak az elődjéhez képest 40 százalékkal nagyobb energiaelnyelő-képességű karosszériának, hanem az alapáron adott, sztereo kamerával dolgozó Eyesight rendszernek is szerepe volt. Utóbbi egy átlagosnál kifinomultabban és megbízhatóbban működő vezetéstámogató csomag, amely tartalmazza az adaptív tempomatot, a vészfék-asszisztenst, a sávtartó rendszert és a távfény-asszisztenst is.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni az XV-t!

Előző
  • 1
  • 2
Következő