A magyar autósok azt hiszik, tudják a KRESZ-t, a valóság elkeserítő

Mennyire ismered a KRESZ-táblákat? Töltsd ki kvízünket!
Vágólapra másolva!
Egy felmérés szerint tízből hét magyar autós 4-esre vagy 5-ösre osztályozná KRESZ-tudását, a számok viszont mást mutatnak.
Vágólapra másolva!

Bár a felhasználók 94 százaléka legalább hetente egyszer volán mögé ül, a KRESZ-szabályok pontos betartása mégis sokszor kihívások elé állítja őket – derült ki Pető Attila, közlekedési szakértő és az OTP Mobil Kft. közös kvízéből. A kérdéssor többek között a parkolásra, elsőbbségadásra, vezetés közbeni mobilhasználatra és zöld rendszámos autókra vonatkozott.

A kitöltők átlagosan a kérdések felét tudták helyesen megválaszolni,

de arra a kérdésre, hogy milyen osztályzatra értékelnék KRESZ-tudásukat, mintegy 70 százalékuk 4-es vagy 5-ös jegyet adott magának. A legnagyobb fejtörést a parkolás és a mobilhasználat témái okozzák.

A legnehezebbnek bizonyult kérdések közé három parkolással kapcsolatos is bekerült.

A legkevésbé a mozgáskorlátozottakat szállító járművek részére fenntartott helyek szabályozásait ismerik a megkérdezettek. Csaknem 70 százalékuk gondolta úgy, hogy más járművel közlekedve nem teheti ki utasát ezeken a parkolóhelyeken, pedig a KRESZ szerint van erre lehetőség.

Hasonlóan nagy fejtörést okozott, hogy milyen esetben nem kell fizetni az egyébként díjköteles parkolási övezetben. A helyes választ – vagyis, ha a jármű csomagtartójából a mögöttünk álló másik járműbe pakolunk 20 percen keresztül – alig több mint a válaszadók ötöde találta el.

A legnagyobb tévhitek közé tartozik a kapukijáróban való várakozás tilalma is:

a válaszadók háromnegyede szerint ez minden esetben tilos, pedig valójában megtehetjük, amíg nem akadályozzuk a ki- vagy behajtó járműveket.

Bár kevesen (a kitöltők 28 százaléka) tudják, a KRESZ szerint egy esetben lehetséges az utazás közbeni kézben tartott mobilhasználat: amennyiben forgalmi okból állunk meg (például piros lámpánál vagy dugóban), ebben a pár percben használhatjuk a telefonunkat. Ilyenkor hívás mellett a navigációs alkalmazást is elindíthatjuk és kezelhetjük, azonban amint mozgásba kerül az autó, le kell tennünk a készüléket.

Fontos, hogy amint egy kicsit is előre gurulunk mobilozás közben, máris szabályt sértettünk, hiszen a jármű halad. A kitöltők minden telefonozást illető kérdésben óvatosak: 72 százalékuk úgy véli, hogy soha nem szabad autóvezetés közben kézben tartva használni készüléküket.