Kipufogó nélküli óriásokat gyártanak Magyarországon

2019.12.05. 05:57

Magyarországon az elektromos személyautók számának robbanásszerű növekedése immár tény, s végre a teherautók és a buszok világában is felkapcsolhatjuk a villanyt. Az e-haszonjárművek egyik úttörője a világpiacon a BYD, amelynek Magyarországon is működik egy gyára, és immár képviselete is. Megnéztük aktuális palettáját, amelynek érdekes tagja a kompakt T3 furgon.

A BYD az elektromos járművek gyártása terén 2015, 2016, 2017, és 2018 években világelső volt. Gyári, illetve a szakmai napon készült fotók galériájához kattintson a képre!Forrás: BYD

Néhány évvel ezelőtt még csak beszéltünk róluk, mára azonban a hétköznapjaink részeivé váltak az elektromos járművek. Nap mint nap növekszik a zöld rendszámos személyautók száma és a bennük ülők jókedve - a kezdeti hatótávparát többségüknél hamar felváltja a csendes dinamika és az alacsony üzemköltségek feletti tartós öröm. De mi a helyzet az elektromos haszongépjárművekkel?

Amszterdam repterén (Schiphol) állt üzembe az első nagy BYD-flottaForrás: BYD

A BYD valószínűleg hamarosan erre a kérdésre is megadja a választ, legalábbis több ponton erősödött a vállalat magyarországi jelenléte, amely az esztergomi Suzuki, a szentgotthárdi Opel, a győri Audi és a kecskeméti Mercedes példájából kiindulva meghatározó szerepet vetít előre számukra.

Hazai gyár és dízeleken edződött képviselet

Mint arról korábbi buszos riportunkban beszámoltunk, az európai Daimlerrel eredetileg akkumulátorok fejlesztésére és gyártására létrehozott kínai központú óriáscég 2017 áprilisától már Komáromban is megkezdte a járműgyártást. A 300 dolgozót számláló, 60 ezer négyzetméteres bázison a szakma és a hazai felvevőpiac számára egyaránt versenyképes elektromos buszok, teherautók és egyéb speciális haszonjárművek készülnek – az éves kapacitás 400 darab.

A BYD első európai gyárát Komáromban építették, itt jelenleg buszok (két műszakban évi 400 db) és alvázak készülnek, a többségük Nyugat-Európában köt kiForrás: BYD

Ugyancsak ígéretes a BYD szempontjából, hogy kereskedelmi képviseletét ez év végétől professzionális cég, az M1 autópálya komáromi lehajthatójánál már messziről látható, jövőre 30 éves haszongépjármű értékesítő Eurotrade Kft. látja el. E cégcsoport többek között új Ivecók, Tatra teherautók és Wielton félpótkocsik értékesítésével foglalkozik, és a tagjai több mint 100 MW kapacitású napelempark építésében is érdekeltek.

Az Eurotrade az elektromos járművek piaci bevezetése mellett a pótalkatrész-ellátást, valamint garanciális és garancia időn túli szervizelést is végzi majdForrás: Eurotrade

A magyar vállalkozás vezetői hatalmas áttörésről és fényes jövőről beszéltek a partnerségi megállapodást bejelentő sajtótájékoztatón. Hogy korai volt-e az örömük vagy sem, majd kiderül, mindenesetre az Eurotrade azokban a szegmensekben dobja piacra a BYD-t Magyarországon, amelyekben minden fél a környezeti ártalmak drasztikus csökkentését szorgalmazza.

A T3 kisáruszállító 3,5 köbméteres raktérrel és 920 kg terhelhetőséggel rendelkezik, s papíron 300 kilométeres a hatótávjaForrás: Eurotrade

E-furgon és egy teherautó, ami átöltözik

Pontosan a rövid és közepes távolságú áruszállítás, illetve tömegközlekedés területéről van szó, amelyek a városlakók életminőségét közvetlenül is képesek befolyásolni. Kezdetben hat BYD fejlesztésű konstrukciót lehet rendelni: a T3 egy Nissan eNV200 méretű kisfurgon, a T6 7,5, míg a T8 18 tonnás dobozos teherautó, továbbá egy konténermozgató és két buszcsalád része a kezdeti kínálatnak. Utóbbiak sokaknak ismerősek lehetnek, magyar városokban is futottak tesztüzemben.

Hasonló formátumú, mint a Nissan eNV200, az utasszállító tesztautó helyett a kétüléses, lemezelt furgon kivitel lehet nálunk népszerű. A végsebesség 100 km/h, a fogyasztása 16,7 kWh/100 kmForrás: Origo

300 kilométeres gyári hatótávjával, 136 lóerős villanymotorjával és 1,5 óra töltési időszükségletével papíron nagyon csábító a T3 kishaszonjármű. 2,6 tonnás össztömege, 920 kg terhelhetősége és 4,46 méteres hosszúsága révén városban ügyes áruterítő lehet, de sikerét nagyban befolyásolja az ára. Ha olcsó lesz, akkor venni fogják, ha nem, akkor a kidolgozási és méretbeli hátrányait nemigen tudja mivel kompenzálni.

A T6 érdekes alternatíva lehet a városi vagy regionális áruterítéssel foglalkozó cégeknek, a képen látható régi kabin még a japán iskolát követiForrás: Eurotrade

Teljesen más érzés volt a T6 volánja mögé ülni. Ez már most formatervezett ipari jármű benyomását keltette, holott ezzel a fülkével pont nem is lesz már kapható. Helyette modernebb kabinnal kérhető majd a telepen megtett párszáz méteres próbakör során kellemes menettulajdonságai miatt dicsérhető, 7,5 tonnás össztömegű dobozos. Állítólag ez is elmegy 240 kilométert egy töltéssel, ami hazai viszonylatban akár regionális feladatokra is elég.

Digitális műszerfal a T6 teherautóban. Mivel 7,5 tonnás össztömegű, itt már kell a C-s jogsi, a tachogáf és útdíj is fizetendőForrás: Origo

Ezek is Magyarországon készülő buszok

Sajnos a nagyobb T8 teherautó nem volt jelen a bemutatón, a K9 városi busz háromajtós szólóverziójával azonban még utazni is lehetett. Az összes BYD között leginkább kiforrottnak tűnő modell kívül-belül modern, városi forgalomra tervezett kivitele a troliktól megszokott csendes búgással suhant a troliktól idegen, művelt földek között kanyargó országúton.

A régebbi K9-generációénál modernebb, letisztultabb dizájnt kapott a 12 méteres eBus, így már bármelyik nagyvárosban jól mutat. Masszív és funkcionális az utastereForrás: Origo

Formaterve, a megállókban 15 centivel jobbra dönthető alacsonypadlós alváza, tartósnak ható és funkcionális utastere meggyőző érv lehet egy városi közlekedési cég számára.  Apró furcsaságként csupán a műszerfal egyik óráját lehet említeni, amely 10 000/percig skálázott fordulatszámmérő volt, ehelyett általában a visszatáplálást is jelző teljesítménymérőt szoktak beépíteni az elektromos járművekbe.

Utasként különleges hozzáadott élményt nem ad az elektromos busz mindazoknak, akik már ültek trolin, országúton mégis furcsa a halk búgása. Persze gyalogosként érezni az igazán nagy különbséget: nem füstölForrás: Origo

A Coach névre keresztelt helyközi járat a nagyobbik teherautóhoz hasonlóan csak virtuálisan vett részt a bemutatón, remélhetőleg hamarosan azzal is találkozhatunk majd, hiszen a K9-esekhez hasonlóan Komáromban is készülhet, és 2x150 kW teljesítményű motorizáltsága, valamint 200 kilométer körüli hatótávolsága révén bárhol felbukkanhat az országban - igaz, éppoly gyorsan el is tűnhet.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK