Zöld rendszám diszkontáron: kipróbáltuk a Skoda villamosított autóit

2019.12.14. 18:24

Egészen eddig egyetlen tölthető autója sem volt a Skodának, mostantól azonban kettő is akad. A kínálat két végét, a Citigót és a Superbet villamosították. Igaz, utóbbiban a benzinmotor azért megmaradt.

Egyik sem új modell, a Superb 4, a Citigo már 8 éve van a piacon. Az elektromos hajtások megjelenése azonban új lendületet adhat nekikForrás: Skoda

Jóllehet, a Vision E tanulmány két évvel ezelőtti bemutatója már sejtetett valamit a Skoda középtávú szándékait illetően, de igazán csak mostantól hihető, hogy a cseh márkánál (is) az elektromos hajtás lesz a meghatározó fejlesztési irány a következő évtizedben. Bizonyítékként a modellpaletta két végletét, a mini kategóriás Citigo elektromosított és a felső-közép kategóriás Superb hibridesített változatának képességeit tehettük próbára, mindkettő friss modellnek számít a hajtásukat tekintve.

Az ötmilliós villanyautó: Citigo e iV

Már csak elektromos hajtással kapható a kis Citigo, az új változat a karosszéria színére fényezett hűtőmaszkról ismerhető fel. Kattintson a képre, galéria nyílik a villanymini fotóival!Forrás: Origo

A Citigo e iV orrában nem újdonság a villanymotor, ahogyan a padlójába épített akkumulátorcsomag sem. Azazhogy mégis, hiszen korábban csak a Citigo ikertestvéréből, a Volkswagen Up!-ból létezett elektromos verzió. Úgy azonban talán az egyik legjobban ismert villanyautó Magyarországon, legalábbis Budapesten, mivel a járműmegosztó cégek flottájának derékhadát ez adja. Sokaknak ez volt az első elektromos kocsi, amit életükben vezettek, ami meghatározó élmény.

A töltőcsatlakozót a tanknyílás helyén alakították kiForrás: Skoda

Az enyhe külső ráncfelvarráson is átesett apró Skoda sokat változott az e-Up! 2013-as első kiadásához képest: az akkutechnológia robbanásszerű fejlődése ugyanis korlátozottan használható városi futkározóból teljes értékű autóvá érlelte. A korábbi 18,7 kWh kapacitású akkumulátor a tömegének és a méretének érdemi növekedése nélkül 36,8 kWh-ásra változott, ami a WLTP szerint immár 260 kilométeres, vagyis közel dupla hatótávolságot ad. Mostantól tehát nem szükséges előre megtervezni, hogy mely töltési pontokat kell útba ejteni egy balatoni hétvégéhez.

Nincs nagy érintőképernyő, de felesleges is lenne, az autóval szoftveresen összeköthető, gyári tartóba helyezhető okostelefon ugyanis jól helyettesítiForrás: Skoda

A menetpróbán a cudar, esős időben próbált Citigo fedélzeti rendszere 200+ km hatótávot jósolt. Nem autóztuk le, de csak mert nem volt rá idő. Átlagos használatot feltételezve elég lehet, ha csak heti kétszer tölt rá az ember egy éppen rákacsintó szabad konnektorból, és nem mindig azért, mert muszáj.

Városban fürge, de családi autónak kicsi

Sokkal jobban gyorsul, mint ahogy a 12,5 másodperces százas sprintidőből következtetnénk, mivel a villanymotor késedelem nélkül adja le nyomatékátForrás: Skoda

Az újdonságot nem csak a stresszmentes autonómiája miatt lehet dicsérni, jóllehet a négy ajtó és a mesteri helykihasználás ellenére csodás helykínálatot senki ne várjon a 3,6 méteres kocsitól. Négy felnőttnek csak a tömött metrónál kényelmesebb fél óránál tovább, de anyataxinak (és apabusznak) remek, a gyerekek hátul jól elférnek, a 250 literes csomagtartó bevásárláshoz elég. Talán extrák terén javult legtöbbet a helyzet: a Skoda saját, Connect és Move & Fun okostelefonos alkalmazásával távvezérelhető a töltés és az utastér temperálása, sőt a fedélzeti menetadatok is letölthetők.

Az elektromos hajtás nem változott, de az akku jóval nagyobb lett, mint a régi Volkswagen e-Up!-banForrás: Origo

Bár az akku kapacitása nagyobb lett, a dinamika maradt az eredeti e-Up! szintjén, mert a 82 lóerős, 212 Nm nyomatékú villanymotorhoz nem nyúltak. A 12,5 másodperces 0-100-as gyorsulás és 130 km/h végsebesség nem éppen acélos, de az azonnal rendelkezésre álló, combos 212 Nm miatt mégis fürgének érződik az 1,2 tonnás Skoda, főleg 60 km/óra alatt. Háromféle üzemmód van, és egyik sem sportos. A Normál mellett Eco és Eco+ választható, utóbbiban jelentősen csökken a teljesítmény, és kikapcsolnak a felesleges fogyasztók.

Pár kompromisszumot azért kötni kell: a hátsó ablakokat nem lehet lehúzni, csak kibillenteniForrás: Origo

Szerencsére a Citigo e iV egyszerű futóműve is jól tolerálja a hirtelen terhelésváltásokat, úthibákat, persze az alap 14-es acélkerekekkel kényelmesebb a rugózás, mint a 16-os alufelnikkel. Elektromos lett a fékrásegítő, de a fékpedál érzetét szokni kell a rekuperáció miatt. Precíz a kormány, parkoláskor pedig könnyen jár, de az elektromos kormányszervó áldásos hatását kiegészíthetné a Skoda valami önparkoló funkcióval. Az alapfelszereltséget sem vitte túlzásba a cég, de legalább a kormányzó sávtartó, a ködlámpa, az automata klíma, a távirányítós központi zár, és elektromos első ablak alapáron jár.

Hátulról semmit sem változott, leszámítva a kipufogó eltűnésétForrás: Skoda

A Citigo egyetlen nagyobb hibája az, hogy a 168 cellából álló, hőszabályozás nélküli akkupakkja legfeljebb 40 kW teljesítményű gyorstöltést bír el, így kereken egy óráig tart a folyamat. 7,2 kW-os fali töltődobozból már bő 4 óra, hagyományos háztartási aljzatból pedig közel 13 óra alatt jut el 100 százalékra.

Városi autónak tökéletes: kis helyen megfordul és elfér, ingyen parkol (Budapesten), és néhány helyen még a töltése is ingyenesForrás: Skoda

Annak fényében azonban, hogy a Citigo e iV lesz az első, 5 millió forintnál olcsóbban megvásárolható (1,5 milliós állami támogatással és finanszírozással), jó hatótávolságú teljesen elektromos új autó Magyarországon, a töltés viszonylagos lassúsága csak egy megszokható kompromisszummá jelentéktelenedik.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen a hibrid hajtású Superb!

Előző
  • 1
  • 2
Következő