Superb iV

Budapest belvárosában óránként akár 550 forintot is meg lehet spórolni vele a parkoláson a zöld rendszámmal, már ha találunk egy kellően nagy helyet a közel 5 méteres óriásnak. Kattintson a képre, külön galéria nyílik a Superb képeivel!Forrás: Origo

A Skoda a legkisebb mellett a legnagyobb modelljét is villamosította a flotta szintű szén-dioxid kibocsátás leszorítása, meg persze a valódi és egyre fokozódó vásárlói igények teljesítése érdekében. És akárcsak a Citigo e iV, a Superb iV sem teljesen ismeretlen az autós világot ismerők köreiben, hiszen a Volkswagen Passat GTE aktualizált, nagyobb akkus hajtásláncát kapta meg, és azzal egy üzemben is készül, Pozsonyban – ugyanott, ahol a Citigo e iV.

Csendes, tágas és kényelmes utazóautó, de autópályázásra egy dízel még mindig jobb megoldás, mert ott alig tud spórolni a hibrid hajtásForrás: Skoda

E tényt, továbbá az emblémát leszámítva nincs túl sok közös a két Skodában, a Superb ugyanis plug-in, vagyis konnektorról tölthető hibrid. Tisztán elektromosan is képes haladni (induláskor szinte mindig így tesz), de alapvetően kettős üzemű. A 156 lóerős 1.4 TSi benzines turbómotor és a hatfokozatú DSG váltóval összeépített 116 lóerős villanymotor olyan harmóniában dolgozik össze, hogy sokszor alig érezni bentről, hogy épp melyik motor hajt. A felszereltségtől függően 8 vagy 9,2 colos érintőképernyőn az energiaáramlás monitor segítségével azonban pontosan követhető a hibrid hajtás működése.

Van, amiben rosszabb a sima Superbnél

Kombiként is kapható a hibrid Superb, a felára kb. 350 ezer forint a ferdehátúhoz képestForrás: Origo

Három hátránya van a hibridesítésnek a magasabb áron felül: az alap, 1,5 TSI verzióhoz képest a Superb iV tömege 275 kilóval nagyobb (üresen min. 1655 kg), a csomagtartó viszont a hibrid rendszer akkumulátora miatt az ötajtósnál 140, a kombinál 150 literrel kisebb. Igaz, így is marad 485, illetve 510 liter, ami még mindig bőven hozza az átlagot. Kisebb lett a benzintank is, 66 helyett csak 50 literes, azonban az elméleti hatótáv így is eléri a 850 km-t.

Csökkent a térfogata, de így is jókora - és legalább nincsen benne lépcső az akku miatt, mint néhány más plug-in hibrid kombibanForrás: Origo

A Superb profi üzleti nagyautó környezettudatos üzenettel és titkos menetdinamikai képességekkel. Ha késve indulunk, akkor is oda lehet érni egy megbeszélésre, mivel Sport üzemmódban a két motor kombinációjából adódó 218 lóerő, illetve 400 Nm dinamikus menetteljesítményeket biztosít: a gyorsulás 0-100 km/órára 7,7 másodpercig tart, a végsebesség 224 km/h.

Nincs villámtöltés

A zöld rendszámon kívül a hűtőmaszkba integrált töltőnyílásról lehet majd felismerni a hibrid változatotForrás: Skoda

A Superb iV külső forrásból is tölthető lítium-ion akkumulátora összesen 13 kWh energiát képes magába fogadni, amelyet többféle módon lehet betáplálni. Legegyszerűbb, de nem éppen környezetbarát hozzáállás, ha a fékezésen kívül még a benzinmotorra bízza az ember a visszapótlást egy beállított energiaszintig, azaz klasszikus öntöltő hibridként használjuk a kocsit. Ilyenkor a Superb a lomhábbik énjét mutatja (csak a benzinmotor hajt), miközben a fogyasztása akár 10 liter fölé is felmehet a katalógusban ígért 1,9 helyett.

A hibridhez széria a LED fényszóró és az adaptív futómű isForrás: Origo

A másik végletes felhasználási mód, ha kizárólag elektromos üzemmódban, benzinfogyasztás nélkül autózunk a 330 Nm nyomatékú villanymotorral. Ez azonban akkor lehet csak életszerű, ha a rövid szakaszok és a hosszú töltési idő nem borítják fel a napi rutinunkat. Az elvileg 62 km-es hatótáv (a gyakorlatban inkább 50) a 3,6 kW-os (a nyilvános és fali töltők többsége is ilyen) töltéssel 3,5 óra, az otthoni normál konnektoros töltéssel 5 óra után áll rendelkezésre ismét. Egyenáramú (DC) gyorstöltési lehetőség sajnos nincs, pedig akkor 5-20 perc is elég lenne.

Cseh luxus

Széria a 8 colos érintőképernyő navigációval, a 9,2 colos, gesztusvezérlésre is képes nagyobb feláras. A beépített eSIM állandó internetkapcsolatot biztosít, lehetővé téve például a valós idejű forgalmi információkat, illetve az online adatokkal támogatott gyorsabb és pontosabb útvonal-számításokatForrás: Skoda

A legjobb kompromisszum a „Hybrid" üzemmód, amely a keményvonalas villanyautósoknak a csalás kategóriáját súrolja mind a technikai megoldások, mind pedig a zöld rendszám és a vele járó kedvezmények szempontjából. Ilyenkor az autó dönti el, hogy épp melyik motor hajtson, vagy esetleg a kettő együtt. A villanyautóként enyhe kompromisszumot igénylő Superb iV hibridként kellemes utazóautóvá változik: elképesztő méretű hátsó lábterével akár reprezentációs célra is alkalmas, miközben a világszerte kiépített autós infrastruktúra korlátlanságát adja a Skoda zászlóshajójának nevéhez méltó, osztályon felüli kényelemmel és biztonsággal.

Ha fel van töltve az akku, elképeszően alacsony fogyasztással lehet járni. A 10,25 colos digitális műszerfal felárasForrás: Origo

Ráadásul a cseh hibrid 12,49 millió forintos alapára kedvező a nagy plug-inek között, az azonos technikájú, de valamivel kisebb Passat GTE például több mint 2, a BMW 530e xDrive több mint 5 millió forinttal drágább nála. Ráadásul a felszereltség is jó, már az alap Ambiente csomag is tartalmazza az elöl-hátul LED-es lámpákat, a navigációs rendszert és az adaptív csillapítású futóművet.
Kell ennél több? Aligha, de mivel a Skoda még csak most kezdett bele a jövőbe, már most borítékolható, hogy a ma lesz a holnap tegnapja...