Uráli rokonság és polgári szolgálat – Dnyeper K-750M (1969) teszt

2019.12.15. 18:17

Több szovjet nagymotorhoz hasonlóan a második világháború előestéjén bemutatott BMW R71-es adta a mintát a Dnyeperekhez is, de K-750-es már messze áll a német elődtől. Kipróbálunk egy fél évszázaddal ezelőtt gyártott civil példányt, természetesen oldalkocsis fogatként.

Műszaki próbái után a BMW R71 nem kellett a német vezérkarnak, helyette a Wehrmacht alakulataihoz az R75-öst és a Zündapp KS 750-et rendszeresítette. De akkor miként jutott el a Szovjetunióba? Több teória is létezik erre: az egyik szerint a Molotov-Ribbentropp paktum alapján legálisan kapták vagy vették meg a szovjetek a licencet, de más elméletek alapján egyszerűen csak lemásolták. Ilyenre is volt már példa (máskor háborús jóvátételként vittek haza Opel gyártósorokat).

Alapból oldalkocsival adták, de szólóként is használható volt. Kitámasztó állvány nem járt hozzá, a helye azért megvan. Galériához kattintson a képre!Forrás: Retro Mobil

Végül is mindegy, a lényeg az R71 dokumentáció megszerzése volt, az eredmény pedig az M-72 jelű háromnegyed literes, boxermotoros, oldalkocsis katonai nehézgép lett, amit több helyen is gyártottak, a máig létező IMZ (Ural) mellett az ukrajnai KMZ-nél – e rövidítés jelentése magyarul Kijevi Motorkerékpárgyár. Az üzem a második világháborúban páncélos járművek javításával foglalkozott, 1945-ben egy miniszteri rendelet alapján tért át a motorkerékpár-gyártásra.

Rövidebb, halfarkú és hosszabb szivarvégű kipufogókkal is szerelték, fogyasztása 6,0 l/100 km körüli. Alacsony kompressziója miatt 76-os benzinnel is elketyegForrás: Retro Mobil

Még mobil áramfejlesztőt is készítettek belőle

1951-ben ők is megkezdték az M-72-esek készítését, de később, K. A. Pozdnajkov fejlesztőmérnök vezetésével külön úton haladtak, és 1956-ban előrukkoltak a modernizált M-72N-nel, vagyis a most kipróbált gépünk, a K-750-es közvetlen elődjével. Az 1958-ban bevezetett szerkezet volt az első, ami Kijev folyója, a Dnyeper (angol írásmóddal Dnepr) nevét viselte.

Az órán az fokozatokhoz ajánlott sebességtartományt is megadták, a piros lámpácska a töltésvisszajelzőForrás: Retro Mobil

Mások lettek a hengerfejei, és megnőtt a kompressziója is, így 22-ről 26 lóerőre emelkedett a teljesítmény, a hűtést javítandó bebordázták az olajteknőt, a dugattyúkra két olajlehúzó gyűrűt tettek, a hátsó bakteleszkópokat pedig lengővillára cserélték. Az M72N-t alu kerékagyakkal szerelték, bennük önbeálló fékpofákkal.

Félig nyitott burkolatú a rugóstag, a korábbiakon kisebb átmérőjű és zárt voltForrás: Retro Mobil

Az oldalkocsi is nagy változásokon ment át, gumibetétek közbeiktatásával fogatták fel a vázra, a torziós rugók helyére olajos csillapítók és csavarrugók kerültek. A modellből szélesebb és erősebb oldalkocsi vázzal fabrikáltak teherhordókat, a csónak helyett zárt konténerrel, sőt létezett generátort szállító mobil áramtermelő kivitel is (az elektromos szerkezetet is a boxermotor hajtotta). A K-750 motorját még stabilmotorként is használták ventillátoros hűtéssel.

A bal szektoron kapott helyet az előgyújtás szabályozója, a kürtgomb és fényváltó isForrás: Retro Mobil

Új futómű és kuriózum hátramenettel

1964-ben, a felfrissített K-750M-el egy időben MV-750 néven megjelent a katonai változat is, géppuskaállvánnyal és oldalkocsi-hajtással (difi nélkül). A K-750M-nél a fő újdonság az volt, hogy lengéscsillapítós teleszkópvilla váltotta le a rövid lengőkaros korábbit, picivel megnövelt rugóúttal. A tank 20-ról 21 literesre nőtt, és erősebb lett a dinamó, csakhogy közben az oldaltszelepelt motor a hatvanas évek végére végleg elavulttá vált.

Itt még olajjal átitatott lószőr szűri a levegőtForrás: Retro Mobil

Végül 1967-től a K-650-es vette át a helyét a névhez illően 650 cm3-es, felülszelepelt, 32 lóerős boxerrel és immár 12 voltos elektromos rendszerrel. Próbamotorunk még a régit kéthengerest kapta, de azért is érdekes, mert ritka, hátramenetes kivitel: lent, a blokk jobb oldalán egy kis karral kapcsolható. A plusz fokozat nem fért el a négysebességes váltó házában, meg kellett növelni, így viszont nem fért be a vázba, ezért azt 3-4 centivel megtoldották.

Katonai Ural helyett végül civil Dnyeper lett

A fogat mai tulaja, Ocskó István második világháborús oldalkocsist szeretett volna, de a BMW-k, az Uralok és a KMZ harci kivitelei mind nagyon drágák voltak, így némi kompromisszum árán inkább egy jóval későbbi, megfizethetőbb utcai példányt választott. A neten talált rá, gazdája sokat kért érte, de addig egyezkedtek, míg végül beszámított egy oldalkocsis Pannóniát. Már OT-rendszámmal érkezett, csak minimális javításokra volt szükség.

A K-750-eseket a szovjet rendőrség is használta. Ezt a példányt hátramenetnél nem kell tologtaniForrás: Retro Mobil

Indításhoz mindkét karburátort túl kell folyatni (megúsztatni). A régi idők maradványa a bal szektoron az előgyújtás-szabályzó kar, ezt is illene használni indításnál, de a nyári melegben nem volt rá szükség. A levegőt is el lehet zárni a légszűrőházon, mi ezt sem használtuk. Néhány rúgás, gyújtás nélkül a blokkból a főtengellyel párhuzamosan kiálló karral (ez is régi BMW-technika), utána gyújtást ráadva egy jó nagy rúgás, és már életre is kelt.

Kényelmesek és nagyok az ülésekForrás: Retro Mobil

Kihívás és élmény is az oldalkocsis fogat

Csendesen, hideg alapjáraton is egyenletesen forog, nem tudni típushiba-e, de az egyest nehezebben veszi és az ürest keresgélni kell. Lassan, érzéssel kapcsologatva egészen jól lehet vele haladni, nem recseg. A dinamika visszafogott, az első fokozat hamar leforog, negyedikben viszont gyenge a gyorsulás. A katalógus szerint 95 km/h a végsebesség, de a K-750-es igazából 70 km/h körül érzi jól magát, ilyenkor szépen, egyenletesen forog.

Alapból járt hozzá lábrács, a kapaszkodó jól jön zötykölődéskorForrás: Retro Mobil

Összehangolni a fogatot, összetartást, dőlésszöget beállítani komoly feladat, de itt ez kiválóan sikerült, mert nyílegyenesen fut, nem kóvályog. Igaz, olyan 30 és 40 km/h között időnként beszitál, de ezen a kormányszorítóval lehet segíteni. Tapasztalt oldalkocsikázók állítják, stabilabb az együttes, ha utas van a csónakban. Így is kipróbáltuk, az ülés kényelmes, a rugózásra sem lehet panasz, de rövid és keskeny a hely – leginkább gyerekeknek való.

Itthon nem volt típusengedélye, a kevés behozott példányt ezért már a 70-es években is Uralként vizsgáztattákForrás: Retro Mobil

Enyhe ívmenetben nincs különbség a jobbra és balra között, de élesebb kanyarodáskor és nagyobb sebességnél a fogat geometriájából adódóan jobban szeret jobbra menni. Közepesen feszes a rugózása, rossz úton a komfortot a rugós tányérülések is segítik - a kátyúkat megérzi ugyan, de nem koppan az eleje. A két teli, mechanikus dobfék nem a legalkalmasabb szerkezet ekkora tömeg lassítására, főleg utasokkal, nagyon kell taposni-húzni. Amikor viszont megáll, garantáltan ellepik a kíváncsiskodók.

Műszaki adatok - KMZ Dnyeper K-750M (1969)

Motor: léghűtéses, oldaltszelepelt kéthengeres, négyütemű boxer. Hengerűrtartalom: 746 cm3. Furat x löket: 78,0 x 78,0 mm. Teljesítmény: 26 LE, 4600/perc fordulaton. Nyomaték: 40 Nm, 3200/perc fordulaton. Kompresszió: 6,0:1.

Erőátvitel: négyfokozatú lábkapcsolású sebességváltó hátramenettel, hátsókerék-hajtás kardánnal. Egytárcsás szárazkuplung.

Felépítés: acél bölcsőváz. Felfüggesztés: elöl teleszkópvilla, hátul lengővilla, elöl-hátul hidraulikus lengéscsillapítás. Egykulcsos, mechanikus működtetésű dobfékek.

Hossz x szélesség x magasság (oldalkocsival): 2430 x 1650 x 1040 mm. Tank: 21 l. Saját tömeg: 320 kg.

Végsebesség: 95 km/h.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Még több olvasnivaló a Retro Mobil decemberi számában: