Amikor a legjobbaknak szóló elismerésről van szó, legtöbben az európai Év autója díjra (COTY) gondolnak, amely 1963 óta létezik, és a Genfi Autószalon nyitónapja előtt jelentik be a nyerteseket. Létezik viszont mellette szélesebb fókuszú rangsorolás (Világ Év Autója), másfelől pedig
akadnak csak az egyes országok piacának modelljeit értékelő díjak,
például Japánban, Koreában, Ausztráliában, Németországban (Arany Kormánykerék), illetve összevonva Észak-Amerikában.
Hazánkban eddig elmaradt az ilyen átfogó megméretés, tavaly azonban fordult a kocka: az Autós Nagykoalíció és a Járműipar.hu szakportál meghirdette az Év Magyar Autója 2020 díjat, amelyre bármelyik autómárka importőrjének lehetősége volt nevezni az általa forgalmazott modelleket. Végül 39 autó kelt versenyre a következő kategóriákban: Magyarország Autója (általános), Év Magyar Autója (hazai gyártásúak), Év Zöldautója (alternatív hajtású modellek), és összesített közönségszavazás.
Az első három kategória díjairól szakmai zsűri döntött, elnöke pedig a szervező Biró Csongor (Járműipar.hu). Rajta kívül print és online magazinok autós újságírói pontoztak, nevezetesen Csordás Gábor (Autó és Stílus, Player.hu), Katona Mátyás (Autónavigátor.hu) és Miklós-Illés Kálmán (Autó-Motor).
Megtiszteltetés, hogy a zsűri ötödik tagja jómagam lehettem,
az Origo autós rovatát képviselve. Mind konkurensek vagyunk, mégis közös kihívásként, anyagi javadalmazás nélkül vállaltuk el a munkát.
Egy induló díjnál mindig az jelenti a legnagyobb kihívást, hogy sikerüljön megteremteni az egységes szempontrendszert, amit a későbbiekben legfeljebb finomhangolni kell. Végül arra sikerült jutni, hogy a legnépesebb Magyarország Autója kategóriában fogyasztás, értéktartás, ár, kényelem, praktikum, biztonság, küllem (formaterv), technika, dinamizmus és garancia alapján értékelünk. Több oszlop kétfelé volt bontva, mert szubjektív és objektív szempontokból adódott össze a pontszám.
Objektívnek tekintettünk olyan ismérveket, mint a listaár, az értékvesztés (Eurotax-számítás alapján), a csomagtartó mérete, az Euro-NCAP törésteszt eredménye vagy az alapáron adott garanciaidő, ezek mindegyike sávosan számított bele az értékelésbe.
Nyilván nem lehet a körtét almához hasonlítani, így az egyes kategóriákat tovább kellett bontani.
A Magyarország Autója címért külön-külön küzdöttek a SUV-ok, a kisautók és a családi autók, míg az Év Zöldautója díjért a villanyautók és a plug-in hibridek.
Természetesen a Győr-Esztergom tengelyen zajló Év Magyar Autója megméretésen némileg változott a pontok súlyozása, itt olyan szempontok is megjelentek, mint a gyártói hozzáadott GDP-érték, a beszállítói arány, illetve a modell hazai jelenléte. Ezzel itt 130-ra módosult az összesen kiosztható pontok száma, míg a fent említett kategóriákban autóként maximum 100 pontot lehetett bezsebelni. Természetesen minden zsűritag szavazata egyenlő volt, ezek közt pontozásnál a különbségek a szubjektív pontozásnál jöhettek ki.