Szürke kombi helyett megfizethető shooting brake - Kia ProCeed 1.4 T-GDI teszt

2020.01.07. 18:31

A változó vásárlói igények és a költséghatékonyság miatt egyre ritkább, hogy a hétköznapi autógyártók különleges típusokat tartsanak a kínálatukban. Még szerencse, hogy néha akadnak kivételek, mint például a Kia ProCeed – íme, egy shooting brake (kupé-kombi) a kompakt autók forgatagában, amihez hasonlót egyedül a Mercedesnél láthatunk. Pontosan másfélszer ennyiért.

Hol vannak már az idők, amikor tucatszám válogathattunk a „népautók" érdekesebbnél érdekesebb változatai közül? Emlékszik még például a Peugeot 206 CC-re, vagy épp az Opel Calibrára? Nem csupán a kabrió és kupé kategória szűkült töredékére, komplett autófajok tűntek el a süllyesztőben. Lassan az egyterűek is kezdenek kihalni, és ma már nemcsak a kisautók, hanem a kompaktok között is eltűntek a háromajtós verziók. Egyedül a SUV-divat hódít megállíthatatlanul.

Nem a megszokott kombis puttony: lekerekített far, kupés tetővonal, cápauszony-motívum a Kián. Galériához kattintson a képre!Forrás: Ruschel Zoltán

Persze a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt már annak is örülni kell, ha GTI, GSi vagy Type-R felirat díszeleg az autón (persze gyárilag, nem utólag). Az ilyen különlegességek sokáig nem igazán mozgatták meg Dél-Korea feltörekvő autóiparát, erre most tessék, miközben mindenki más racionalizál, a kompakt Hyundai i30-ból ötajtós kupét (Fastback) és vérpezsdítő N-modellt is kínálnak. Naná, hogy ezek után a konszerntestvér Kia Ceed harmadik generációja sem maradhatott ki a jóból.

Aki csak az orrát látja, nem is gyanakszik

Ennek szellemében a Golf koreai riválisa sem csupán ötajtós ferdehátú és kombi karosszériával kerül le a gyártósorról. Míg azonban korábban a háromajtós verziót rejtette a régi írásmódú Pro_Cee'd név, ezúttal egy igazi különlegességet, a shooting brake kialakítást vették elő. A kupé-kombinak tekinthető forma kifejezetten ritka, leginkább a Mercedes világából lehet ismerős. Nagyot vállaltak tehát Dél-Koreában, de mint látni fogjuk, nem tört bele a bicskájuk a feladatba.

Innen nézve semmi különös, hiába az egyedi felni és lökhárító, és pont ez a fő hibája. Aztán a folytatás már izgalmasForrás: Ruschel Zoltán

A ProCeedet leginkább hátulról vagy oldalról érdemes megközelíteni, ha szemből nézünk rá, pont a lényeget nem fogjuk észrevenni. Persze innen sem csúnya innen, csak pont úgy néz ki, mint bármelyik másik Ceed. Rendben, a lökhárító sportosabb az utcákon tucatszám rohangáló hófehér céges verzióknál, de egyébként minden más ugyanaz. A tigrisorrnak hívott hűtőmaszk, a lámpák, a márkajelzés, a motorháztető, minden stimmel.

Nincs ugyan adaptív lengéscsillapítás, de olyat tud a ProCeed, ami ma már ritkaságszámba megy a kompakt autók kategóriájában: már az alapváltozat is multilink hátsó futóművet kapForrás: Ruschel Zoltán

Csak laposabb építése lehet gyanús, és valóban, 4 centivel alacsonyabban van a tető, de az igazi show a B-oszlop mögött indul. Onnantól ugyanis erőteljes lejtésnek indul a felső lemez, hogy aztán egy olyan farrészben végződjön, ami mindenki fejét elcsavarja. Tesztautónk fekete fényezése tompítja ugyan a hatást, de ennyire dögös „kommersz" kombit nem találunk még egyet. A tető vonala egyetlen ívben folytatódik a csomagtérajtón és tovább, a teljesen síkba dolgozott lökhárító legaljáig.

A régi Pro_Cee'd koncepciója a múlté, de okos ötlet volt leporolni a nevet egy dizájnkombihoz. Keretnélküli ajtókra nem futotta, és még számtalan megoldás mutatja: azért ez nem Merci CLA. Igaz, nem is kerül annyibaForrás: Ruschel Zoltán

Ez azért nem a szokványos kombis far

Mindezt megfejelik a lámpák, amik este, sötétben menő látványt nyújtanak. Egyesek a Porsche Panamera ST-t vélik felfedezni ebben a hátsóban, talán tényleg a német márka adott hozzá ihletet. Egyedül egy dologba lehet  belekötni, kedvenc mumusaim, a kamu kipufogónyílások itt is felütötték a fejüket. Ha valaki a csúcs GT kivitelt választja, ott tényleg a felső nyílásokon "sztereóban" távoznak a gázok, míg a tesztelt alap GT-Line esetében befalazott végződések vannak dísznek.

Más gyártók is előszeretettel alkalmaznak kamu kipufogóvéget, az igazi (és egyetlen) cső lejjebb lapulForrás: Ruschel Zoltán

Oldalról is impozáns az ívelt hátsó, amit fokoz a csinos, 17 colos felni és a cápauszony-dekoráció, valamint a sportos küszöb. Belül kevésbé mellbevágó a látvány, shooting brake ide vagy oda, a költségeket nem lehetett az egekbe emelni. A műszerfal maradt ugyanaz, mint a mezei Ceedekben, de a hangulat mégsem fapados. Bőrhatású, puha, dupla varrással díszített borítást kapott a felsőrész, a selyemfényű ezüstöt is bátran használták, ilyet kaptak a szellőzők, a kormány, a váltó környéke és az ajtók is.

Szokványos Kia-belső, néhány csinosított részlettel. Manuálisan a kormány mögötti fülekkel kapcsolható a duplakuplungos váltóForrás: Ruschel Zoltán

Sajnos legalább ugyanekkora arányban tűnik fel a könnyen porosodó fekete zongoralakk, de a két ülés közötti területet leszámítva azért nem annyira zavaró a jelenléte. Majd elfelejtettem a részben perforált bőrrel és fehér cérnával varrt, csapott aljú és remek fogású sportkormányt. Mivel GT-Line kivitelről van szó, az üléseknek csak a kárpitozása speciális (bár inkább nézni kellemes, mint tapintani), igazi sportos kagylókról nem beszélhetünk – mindenesetre kényelmesek.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő