Benzinest, dízelt vagy elektromosat óhajt? - Peugeot 2008 menetpróba

2020.01.13. 18:59

Műszaki tartalom

A kanyarvadászat nem az ő terepe, de SUV mércével jó vezetniForrás: Peugeot

A modern platform legnagyobb előnye, hogy a belső égésű motorok mellett elektromos hajtáslánc fogadására is alkalmas, ezért a 2008-asból benzines, dízel és villanyos verzió is létezik, ebben az ársorrendben. Hibrid nincs, azt megtartja a Peugeot a nagyobb modelljei számára. Benzinmotorból csak az 1,2 literes háromhengeres turbós választható három teljesítménnyel, 100, 130 és 155 lóerővel, utóbbi csak a nyolcfokozatú hagyományos automatával. Egy ilyet tudtunk kipróbálni Franciaországban, a nemzetközi menetpróbán.

Az alsó rekesszel 434 literesre nő a poggyásztérFotó: Gulyás Péter

Maga a motor a turbónak köszönhetően kellően nyomatékos, a 240 Nm-t elvben már 1750-es fordulattól tudja, ezért nem kell magas tartományban járatni. Ez azért jó, mert ekkor alig hallani a járását, kipörgetve viszont megjön a karakteres, kissé wartburgos orgánum, ami nem mindenkinek nyeri el a tetszését. Mint ahogy az alacsony fordulaton tapasztalható vibráció sem, amely különösen akkor szembetűnő, ha alapjáraton ketyeg a motor, vagy ha rövid állás után a start-stop rendszer újra beröffenti.

Hátul közel akkora a hely, mint egy 3008-asban, jól el lehet férniFotó: Gulyás Péter

A 8,2 másodperces gyorsulás és a 208 km/órás végsebesség alapján egy GTi-szerű sport SUV-ra számítottam, de az igazság az, hogy a tesztautó sosem érződött ilyen fürgének, amiben a néha robotváltósan rángató és lassan kapcsoló hagyományos automata lehetett a ludas, nem a mindössze 1,2 tonnás tömeg. Akik vezették, azok szerint a 130 lóerős verzió harmonikusabb a kihegyezett 155 lóerősnél, azt ráadásul hatfokozatú kézi váltóval kínálják alapáron, jóval olcsóbban.

Nagyobbnak tűnik, mint amekkora, az orra pont olyan, mint a 208-aséFotó: Gulyás Péter

Bár manapság szinte senki nem vesz dízel autót (ebben a kategóriában legalábbis) a Peugeot azért bent tartotta a kínálatban a jól bevált 1,5 literes Blue HDi-t, és milyen jól tette! A 100 lóerős változatot próbáltuk (létezik 130-as is), amely négy hengerével simább járású a benzinesnél, emellett nyomatékosabb és takarékosabb is: a viszonylag precíz hatfokozatú váltóval 5 liter körül fogyasztott, ami 2 literrel kevesebb, mint amennyit az 1.2 Puretech kért.

Milyen vezetni?

A nagy felnikkel rossz úton ráz, de a sebességgel javul a komfortForrás: Peugeot

Ugyan a 2008-as viszonylag nagy autóvá változott, a kisautós gyökereit nem tagadhatja le. Nem a zajszigeteléssel van gond, mert csak a tükrök felől jön némi szélzaj, hanem az egyszerű, csatolt lengőkaros hátsó futóművel, ami hajlamos dobálni az úthibákon, fekvőrendőrökön, és a 18-as felnikkel a rugózás is kemény kis sebességnél. Már a magasabb oldalfalú 17-es kerekekkel is sokat javul a komfort, a legjobb a legkevésbé mutatós 16-osokkal lehet.

A vámpírfogairól könnyű felismerni, sokan fogják Drakulics elvtársnak hívniFotó: Gulyás Péter

Kanyarban enyhe karosszériadőlés érezhető, ami együtt jár a magas súlyponttal, de a menettulajdonságok kiszámíthatóak és biztonságosak. Egyedül a közvetlen kormányzás emeli az átlag fölé a vezetési élményt, de egy kis SUV-tól már ez is valami. Összkerékhajtás felárért sincs, elérhető viszont a Grip Control nevű okos, programozható kipörgésgátló és a lejtmenet-vezérlés, ami terepen jól jöhet.

Elektromos is van

A Peugeot szerint a villanyautó vásárlók nem szeretnek kitűnni a tömegből, ezért örülni fognak, hogy az elektromos 2008 pár apróságon kívül (karosszéria színére fújt „hűtőaszk”, apró feliratok, felnik) ugyanúgy néz ki, mint a benzines és a dízel változatokFotó: Gulyás Péter

A menetpróbán csak keveset vezethettük az e-2008-ast, amelynek 50 kWh-s kapacitású, padlóba rejtett akkumulátora 310 km-es WLTP hatótávot ad. Meghajtásáról egy 136 lóerős, 260 Nm nyomatékú villanymotor gondoskodik, amely azonban csak sport menetprogramban tud ennyit, normálban 109, ecóban 82 lóerőre esik vissza a teljesítménye. Ezt a csökkenést vezetés közben is nagyon megérezni, főképp azért, mert az e-2008-as 340 kilóval nehezebb a benzines változatnál, üresen 1,55 tonnát nyom.

A 136 lóerős villanymotort is előre építik beFotó: Gulyás Péter

A plusz tömeg a rugózásnak határozottan jót tesz (nagyautósan siklik az e-2008), de a fékekre nagyobb terhelést ró, ezért is előnyös, hogy a lassításban a generátor-üzemre váltó, energiát visszatöltő villanymotor is szerepet kap. Sajnos az elektromos és az üzemi fékrendszer közötti váltás nagyon érezhető az útjának első részében puha és érzéketlen fékpedálon. Ha pedig jobban lenyomjuk a pedált, könnyen működésbe lép az ABS, de ezt a szériaváltozaton valószínűleg kijavítják majd (mi előszériás autókat próbáltunk).

Az elektromos verzió kap egy új menüpontot a műszerfalra, amelyben a töltöttség és az energiaáramlás figyelhetőFotó: Gulyás Péter

Nagy előnye az e-2008-asnak, hogy ugyanakkora utasteret kínál, mint a normál változatok, és a csomagtartója is csak a padló alatti rekesszel kisebb, 405 literes. Akár 100 kW teljesítménnyel is lehet tölteni (ekkor 0-80 százalékra fél óra alatt felugrik), a 7 kW-os fedélzeti töltővel 8 órát vesz igénybe a művelet.

Árak, összegzés

Aki viszonylag elérhető áron keres egy kívül-belül ütősen kinéző, jól felszerelt városi SUV-ot, és nem zavarja a kisautó-technika, az jól járhat az új 2008-assal. Pont annyival nagyobb a kocsi az alapokat adó 208-asnál, hogy már teljes értékű családi autóként is beváljon, igaz, ennek meg kell fizetni majd a felárát.

Meredeken emelkedik az övvonal, az ablakok kicsik a lemezfelülethez képestForrás: Peugeot

Bár pontos árakkal a menetpróba idején a hazai importőr még nem tudott szolgálni, aligha tévedünk nagyot azzal, ha azt saccoljuk, hogy egy azonos motorizáltságú 208-ashoz képest 500 ezer - 1 millió forint közötti összeggel lesz drágább. Ez a különbség százalékban kifejezve a 10 milliónál drágább elektromos verzió (az e-208 9,9 milliótól indul állami támogatással) és a kb. 8 milliós GT esetében nem lesz jelentős, viszont az 5-6 millió környékén induló kis benzinmotoros kiviteleknél már érezhető különbséget jelent majd.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Ha tetszett a cikk, kövesse az Origo Autót a Facebookon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő