Elképesztően megdrágul a villanyautók töltése, tízszeres szorzó is lehet

2020.01.17. 14:55

A leggyorsabb töltőkkel rendelkező Ionity hálózat január végén megváltoztatja az árképzését.

Magyarországon januárban nyílt a 3. Ionity állomás, BalatonkeresztúronForrás: Shell

Az Európa 20 országában több mint 200 (Magyarországon három) elektromos töltőállomással, és összesen 860 töltőoszloppal rendelkező, német autógyártók által alapított Ionity bejelentette, hogy 2020. január 31.-én új árazási rendszert vezet be. Az eddigi fix ár (nálunk 2500 Ft/töltés volt) helyett kWh alapú lesz a töltés költsége a villanyautósoknak, 1 kWh-ért 280 forintot kell majd fizetni, Európa más országaiban 0,79 eurót.

Egy 16-18 kWh/100 km fogyasztású BMW i3 esetében ez azt jelenti, hogy 100 kilométer megtétele 4500-5000 forint körüli összegbe kerül majd, ami 12-13 literes üzemanyagfogyasztásnak felel meg a költségek szintjén.

Egy 40-60 kWh-s akkuval rendelkező Nissan Leaf vagy Kia e-Niro villanyautó esetében a töltés díja így 4-6-szor, egy 90-100 kWh luxusautó esetében akár 10-szer nagyobb is lehet, mind eddig. Egy Tesla Model S 100D tulajdonosa a töltési veszteségekkel együtt akár több mint 30 ezer forintot is fizethet egy töltésért.

Forrás: Shell

Azért lehet ennyire drága az Ionity, mert náluk vannak a leggyorsabb töltők, az oszlopaik akár 350 kW teljesítménnyel is tudnak tölteni. Ezt még egyetlen autó sem tudja kezelni, a Porsche Taycannál is csak 270 kW a maximum.

Az Ionity

Az 2017-ben alapított Ionity a BMW Csoport, a Daimler AG, a Ford Motor Company és a Volkswagen Csoport az Audi és a Porche vegyesvállalata, amelynek a székhelye Münchenben található. A vegyesvállalat célja, hogy egy kiterjedt és megbízható nagyteljesítményű töltőponthálózatot építsen ki az elektromos járművek számára Európában. 2020 végén már 400 állomásuk lesz Európában.

Az IONITY töltőtechnológiája, az ipari elektronika segítségével, lehetővé teszi AC áramerősség DC-vé alakítását, mielőtt azt teljes sebességgel továbbítaná a jármű akkumulátorába. Minden töltőpontja lehetővé teszi a 350 kW erősséget. A töltőben található smart megoldásnak köszönhető, hogy minden CCS-sel (Kombinált Töltési Rendszer) felszerelt jármű automatikusan azon a legmagasabb erősségen töltsön, amit az akkumulátor biztonságosan kezelni tud. A 350kW-os töltési teljesítményre képes jármű körülbelül 10-15 perc alatt tölt fel, lényegesen gyorsabban mint az elterjedtebb 20-50 kW-os töltők. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK