Felfedte titkos terveit a Toyota, meglepő autókkal készülnek idénre

Toyota Kenshiki
Vágólapra másolva!
Amszterdamba hívott minket a japán gyártó, hogy a legújabb modellek mellett a közeljövőre vonatkozó terveikről is képet kapjunk a Kenshiki Forum nevű rendezvényen. A fő irány továbbra is a hibridesítés lesz, de emellett jönnek végre a tisztán elektromos modellek is, és olyan szegmensekbe is be fognak lépni, ahol korábban még nem voltak jelen, legyen szó akár autókról vagy komplex mobilitási szolgáltatásokról.
Vágólapra másolva!
Toyota Kenshiki Forum Amszterdamban, a Toyota workshop területe Fotó: Gulyás Péter

A Volkswagen nem is tehetett volna nagyobb szívességet legnagyobb vetélytársának, a Toyotának a 2015-ös dízelbotránynál, amely elfordította az európai vásárlókat a dízelektől a benzines és hibrid autók felé.

Pont abba az irányba mozdult a piac, amelyben mindig is jó volt a Toyota:

benzinmotorjaik híresen tartósak, az első „öntöltő" hibridet, a Priust pedig még 1997-ben kezdték el gyártani, azóta már 15 millió hibridet adtak el a világon, ebből 2,8-at Európában.

Ráadásul az utóbbi években a szabadidő-autók iránti kereslet is soha nem látott mértéket ért el, ami szintén jól jött a Toyotának, ugyanis ezen a területen is otthon vannak: a RAV4 az első kompakt SUV volt 1994-ben, a 2018-as C-HR pedig az első kompakt terepkupé, a Land Cruiserek, Hiluxok pedig a legismertebb, legmasszívabb terepjárók közé tartoznak.

Európában 3-ból 2 új Toyota már hibrid

Míg 2015-ben 875 ezer Toyota és Lexus fogyott Európában, addig 2019-ben már 1,08 millió, miközben a még fontosabb mérőszám, a piaci részesedés is számottevően javult 4,6-ról 5,3 százalékra.

A növekedés főleg a hibrid modelleknek köszönhető,

tavaly Közép és Nyugat-Európában már az eladott Toyoták 63 százalékában volt ilyen hajtás, sőt a Lexus esetében már 96-százalékban, ilyen mutatókkal ma egyetlen másik autómárka sem rendelkezik.

2025-ben 10 legyártott Toyotából csak egyben nem lesz villanymotor a hajtásláncban Fotó: Gulyás Péter

A következő öt évben a Toyota úgy számol, hogy az európai értékesítésük felmehet 1,4 millió autóra, a piaci részesedés pedig 6,5 százalékra.

Tovább nő majd a hibridek részaránya, a teljes értékesítésen belül elérheti a 80 százalékot,

ebből 70 lesz a hagyományos „öntöltő" hibrid, 10 pedig a külső forrásból tölthető plug-in. Emellett 10 százalékot tesz majd ki a zéró emissziójú modellek aránya, amibe a tisztán elektromos autók mellett az üzemanyagcellás Mirai is beletartozik.

A GR Suprából nem lesz hibrid, cserébe megjelent az olcsóbb, kétliteres turbómotorral szerelt változata 258 lóerővel és egy mázsával kisebb tömeggel Forrás: Toyota

És akkor mennyi marad a hagyományos benzines és dízel autóknak? Nem nehéz kiszámolni, hogy mindössze 10 százalék.

Ezek jellemzően terepjárók és sportkocsik lesznek,

ezekben a szegmensekben a Toyota ugyanis nincs rákényszerítve a villamosításra, a sok egyéb hibridjük ezek nélkül is eléggé lenyomja a CO₂ kibocsátási átlagot.

Közös alapra épül minden modell

Elismerésre méltó, hogy a Toyota Europe működési eredménye a 2015-ös 400 millió euróról mára már bőven 1 milliárd fölé nőtt, ami a javuló eladások mellett a TNGA bevezetésének is köszönhető. A Toyota New Global Architecture nagyjából az a Toyotának, ami az MQB és az MLB a Volkswagennek:

egy olyan moduláris platform, amiből szinte bármilyen méretű és típusú autót lehet építeni

városi kisautótól a nagy szabadidő-autóig, bármilyen hajtásrendszerrel, első, hátsó vagy akár összkerékhajtással is.

Már az új Yaris alatt is TNGA platform van Forrás: Toyota

A sok közös alkatrész leegyszerűsíti és olcsóbbá teszi a gyártási folyamatokat, mivel kevesebb fajta alkatrészre van szükség. A TNGA tervezésénél a dizájn és a vezetési élmény is kiemelt hangsúlyt kapott, Akio Toyodát, a Toyota CEO-ját (aki szabadidejében maga is autóversenyző) ugyanis

semmi sem hozza ki jobban a sodrából, mint ha valaki azt állítja, az autói unalmasak.

Elsőként a Prius IV kapta meg a TNGA építőkészletet, ma már a Toyota-Lexus modellek fele épül rá, 2025-re pedig ez az arány el fogja érni a 90 százalékot.

Versenyelőny a hibrid tapasztalat

Hamarosan jön a Nissan Juke-méretű kis Toyota SUV, 1,5 literes hibrid hajtással és elektromos összkerékhajtással. Még csak ennyit mutattak belőle Forrás: Toyota

A mostani számítások szerint az alacsony CO₂ kibocsátású hibridek hatalmas arányának köszönhetően

a Toyotának kell majd a legkevesebb bírságot befizetnie 2021-től az Európai Unió kasszájába,

ugyanis a flottaátlaguk nekik van a legközelebb a 95 g/km-es előíráshoz, annak ellenére, hogy egyetlen tisztán elektromos autóval sem rendelkeznek – még. Ezt a hiányosságot hamarosan kiküszöbölik, a következő 1 évben 3, a következő 5 évben pedig már 10 különböző elektromos és üzemanyagcellás modellt mutatnak be, az első a 2020 végén érkező Lexus UX 300e lesz. Emellett érkezik még 5 év alatt 5 konnektoros és 25 normál, „öntöltő" hibrid is, a cél, hogy 2025-re évi 5,5 millió elektromos és hibrid autót értékesítsenek, vagyis nagyjából az eladott autók felében legyen villanymotor.

És most lássuk a legfontosabb újdonságokat!

Toyota Yaris – a háromliteres autó

A fekete tetőt megörökölte az elődjétől, a hossz bőven 4 méter alatt maradt Fotó: Gulyás Péter

A Yaris 2020 őszétől megvásárolható negyedik generációja folytatja azt a hagyományt, hogy

a kategóriában viszonylag kicsinek számít:

a hosszát fél centiméterrel csökkentették (most 3,94 m), szélességét és a tengelytávját viszont 5 centivel megnövelték, utóbbi most 2,56 méter. 4 centivel csökkent a magasság is, de a fejtér nem, mert az ülések is ennyivel mélyebbre kerültek.

Elöl-hátul LED-esek a lámpák Fotó: Gulyás Péter

Ez az első autó, ami a TNGA platform kisautókra optimalizált változatára, a GA-B-re épül, hamarosan azonban egy kis SUV is érkezni fog ezekre az alapokra. A régi Yarishoz képest nagyobb karosszériamerevséget, kisebb tömeget, igényesebb futóművet és alacsonyabb tömegközéppontot, vagyis összességében jobb vezethetőséget jelent a TNGA technológia bevezetése a kisautónál.
Fejlődött a hajtáslánc is, az új, 1,5 literes, 4. generációs hibrid rendszer teljesítménye 101-ről 116 lóerőre nőtt,

a fogyasztása pedig 3,6-ról 2,9 (!) literre csökkent (WLTP),

ami simán a legjobb érték a kisautók között.

Igazi méregzsák a szériagyártású, 261 lóerős, összkerekes, kézi váltós GR Yaris. Ebből lesz a WRC raliautó jövőre, csak ez kap háromajtós karosszériát Fotó: Gulyás Péter

Ezt úgy érték el, hogy erősebb villanymotort és lítium-ionos akkumulátort építettek be, így a Yaris az eddigi 50 százalék helyett már

az átlagos menetidő 80 százalékában képes állva hagyni a benzinmotorját,

sőt, rövid ideig akár 130 km/órával is tud így haladni. Nemcsak hibridként lehet majd megvenni a Yarist, 1,0 és 1,5 literes háromhengeres benzinesek is lesznek. A kínálat csúcsán egy igazi méregzsák, az 1,6 literes, háromhengeres, 261 lóerős turbómotorral szerelt,

összkerekes Yaris GR

áll majd, ami a 2021-es WRC versenyautó alapját adja.

A cikk folytatódik a második oldalon. Kattintson tovább, ha kíváncsi az elektromos, plug-in hibrid és hidrogénhajtású újdonságokra!