Gördülő páncélszekrény a földutakon

2020.02.04. 19:04

Nem akar beolvadni a tömegbe, de felvágni sem. A német prémiumtól irtózik, a Lexus kicsit sótlan, tucatautó pedig szóba se jön. Az ilyen vásárló válogatós, és végül nemegyszer a svéd márka kínálatánál köt ki. Ha jól körülnéz, találhat ott néhány érdekes off-road fizimiskájú modellt is, úgy hívják őket, Cross Country. Ezúttal a középkategóriás V60 terepkombit fogtuk tesztre, és négyhengeres dízelmotorral bizonyíthatja be, van-e létjogosultsága a népszerű SUV-ok alternatívájaként.

Sokszor már azelőtt, hogy valakit megpillantanánk, ítéletet mondunk róla az autója alapján. A BMW-s nyilván nyomulós, a Merci-tulaj felvág, a hondás pedig egy kamikaze - biztosan ismeri ön is az összes sztereotípiát, amelyek szinte kivétel nélkül negatívak. A Volvo talán az egyetlen márka, amiről az általánosan elfogadott kép nem ennyire szomorú.

Ez a forma művészet: egyszerre visszafogott és tiszteletet parancsoló, barátságos és brutális. Galériához kattintson a képre!Forrás: Origo

Mert aki Volvóban ül, visszafogott, előzékeny, családbarát, talán az egyetlen némiképp pejoratív jelző, ami eszünkbe juthat, hogy unalmas. Vonatkoztassunk el attól, hogy jogosak-e ezek a régi beskatulyázások, inkább vessünk egy pillantást a svédek terepkombijára: a Cross Country eleven cáfolatnak tűnik, hiszen aki ezt vezeti, aligha fog sótlan, kispolgári figurának tűnni.

A SUV-divat előtt indult a Cross Country

A Volvo a kilencvenes évek második felében kezdte az akkor már valóban unalmas, de legendásan kényelmes kombijait terepesíteni. Az első szériás V70 XC, majd a második és harmadik XC70 műanyag elemekkel körbepakolt, emelt hasmagasságú kombi volt, amivel ki lehetett merészkedni az erdei csapásokra is, de nem nézett ki terepjárónak. Azóta viszont fordult egyet a világ és mindenki terepjárónak kinéző autót szeretne, amivel esze ágában sincs elhagyni az aszfaltot.

A terepkombik őse az AMC Eagle volt, de a műfaj csak a kilencvenes években lett népszerű a Volvo (Cross Country), a Subaru (Outback) és Audi (Allroad Quattro) modellekkelForrás: Origo

Ezért mára a Cross Country sorozat sokat finomodott, bár én még mindig sokkal inkább egy ilyennel hajtanék fel a tajgára, mint bármelyik tucat SUV-val. Ma a svéd kombik közt amúgy a V90 a zászlóshajó (abból is készül CC), de a kisebb testvér, a tesztünkben szereplő V60 sem mondható kicsinek, sőt. Az Audi A4-essel és a C-Mercivel játszik egy ligában, de mindkettőnél hosszabb és szélesebb is, a Volvo formavilága pedig alighanem sokak szívéhez közel áll.

A Volvo szándékosan más, mint a többiek, és ez nagyon jól áll nekiForrás: Origo

Nem mindig volt ez így a V60-nál, sőt, egy időben ő volt a kissé rút kistestvér, de most végre kinőtte a pattanásokat és mindenben felzárkózótt a bátyjához. Elegáns, hosszan elnyújtott a forma, mentes minden optikai csalástól és túlbonyolított ívtől. A skandináv isten, Thor kalapácsát formázó nappali LED-ek is egyediek és könnyen felismerhetővé teszik az autót, de a hátsó lámpa is úgy újult meg, hogy az ember belelátja az ezredfordulós V70 fényeit is.

Ki vannak találva a lámpák, a kalapácsot formázó LED egyediForrás: Origo

Svéd finomságok boltja

Aki ült hátul az előző generációs V60-ban, tudja, hogy ott egy dolgot nem lehetett: rendesen elférni. Most a külső méretekkel összhangban a belsőt is úgy növelték meg, hogy sereghajtóból éllovas lett, a Volvo szerint a kategória legtágasabb hátsó fertálya ez. Nem esik nehezemre elhinni, a belső simán megközelíti a legendásan szellős Superb méreteit, egy megtermett, 190 centi körüli férfi is kényelmesen ki tud nyújtózni nemcsak elöl, de hátul is. A csomagtér 529 liter, ami elég nagyvonalú.

A Saabnak már késő volt felvállalni a svéd identitást, de a kínai kézben lévő Volvo most megtesziForrás: Origo

Ahogy a külső, úgy a belső is az új Volvo-kaptafa alapján készül, szerintem nincs ember, aki a műszerfal vagy a középkonzol alapján megmondja, melyikben is ül. Persze ha közvetlenül a V60 után száll át a V90 Cross Countryba, nyilván érezni fog némi plusz szélességet, de ezek a centik egy pillanatra sem hiányoztak a kisebbik modellben ücsörögve.

Letisztult formák, de kicsit komor színösszeállítás. Keret nélküli a belső tükör, digitális a műszeregység, közben már tömegmárkák is átvették az álló tabletetForrás: Origo

A beltér ízléses fával és bőrrel van burkolva, bár ha már egyszer Volvo, akkor egyértelműen a világos belsőt preferálnám - ez az összeállítás biztosan komorabb, mint amit az Ikea lakberendezői maguknak konfigurálnának. Fotelben már évtizedek óta a Volvo az etalon, ez itt sincs másképp: nagyon kéne egy ilyen otthonra, kerekeken a számítógép elé. A kinézet és a kényelem viszont kevés, nem árt, ha az ergonómia is stimmel, márpedig ezen a területen komoly kihívásokkal küzd a V60.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő