Száz felett is haladhat álló benzinmotorral
Minden elem új a hibrid rendszerben, a mérnökök az új, kompakt motorvezérlőre a legbüszkébbek, ami tényleg nem nagyobb egy kisebb hátizsáknál, bár emlékeim szerint a Priusé sem volt érezhetően testesebb. Az akksi a korábbi Ni-MH helyett Li-Ion, vagyis kisebb és könnyebb a korábbinál, miközben a tapasztaltok alapján probléma- és gondozásmentesen szolgálja majd ki az autó élettartamát.
Két másodperccel rövidebb sprint százas tempóra (10,3 s), húszszázalékos fogyasztáscsökkenés jellemzi az új Yaris Hybridet, de talán a legérdekesebb, hogy az ígéretek szerint akár 80%-ban benzinmotor-használat nélkül lehet vele osonni városban. Az EV-mód továbbra is csak pár kilométerre elég tisztán elektromosan, viszont már 130 km/óráig képes benzin nélküli haladásra, ez szintén komoly különbség az elődmodellhez képest.
Megnyugtató volt látni a prezentáción, hogy a japán mérnök-szamurájok továbbra is lelküket és életüket a munkahelyüknek adják, továbbra is sok volt bennünk a kérdőjel, hogy a vezethetőség a spórolás rovására ment-e, amíg elég sokáig hagyományosan mellékhatása volt a hibrid Toyotáknak. Most viszont itt van a Dynamic Force márkanév ígérete, miszerint ezekkel menni is lehet majd, nemcsak üzemanyagot (illetve a Toyotának idéntől óriási uniós CO2-bírságot) megtakarítani.
116 lóerős teljesítménnyel és étvágytalanul
Valóban nem olyan idegesítően lomha az új modell, mint a Prius vagy az előd hibrid Yaris, de az élményt lerontja a lassú gázreakció. Mindenesetre odáig már eljutottunk, hogy nem lassabb, mint a kategóriatársak a hagyományos, miniatűr turbós benzinesekkel. Sőt, végre a hangja sem olyan kibírhatatlan a gyorsításoknál, szimplán csak semmilyen, de járó benzinmotorral azért kifejezetten csendesnek nem nevezhető. Ha nem is olyan eleven, mint a Corolla csúcsváltozata, azért élhető.
Az ígéret 2,7 liter benzin 100 kilométeren (NEDC-szabvány szerint), ami döbbenetesen kevés, ezzel megközelítené az elektromos autók forint/km arányát. Összehasonlításképp: egy hasonló méretű e-autó nagyjából 2 liter benzin árát kéri áramból 100 kilométerre vetítve. És a valóságban? Még tart az adatok végső uniós homologizálása, de az életszerűbb WLTP-metódus szerint 86 g/km-es CO2-kibocsátásra számít a Toyota, ami 3,7 literes fogyasztást jelentene a gyakorlatban. Az is parádés.
A hibrid technológia mellett a másik, amire rágyúrtak, a biztonság, különösen az asszisztensrendszereket fejlesztették tovább, miközben a Yaris lesz az első olyan Toyota (illetve a Lexus LS után a második modell konszernen belül), amely még a két első utas közé is robbant egy légzsákot, hogy ne törjék össze egymást a benn ülők. Aligha lesz gond megismételni az előd ötcsillagos törésteszteredményét.
Okos asszisztensek és egy elvetemült rokon
Van táblafelismerővel kombinált adaptív tempomat, az autó dugóban megáll és magától el is indul, már nemcsak a sávokat, de a padkát, illetve az út szélét is felismeri. Tényleg működik, bár a sötétet nem szereti a rendszer és önvezetésre se ácsingózzon senki: pár másodperc után csipogással jelzi, hogy fogni kellene a kormányt. Az autó felismeri a bicikliseket és gyalogosokat (kanyarodáskor is, ha az úttal párhuzamos zebrára lépnek), ha kell, fékez, sőt a kormányba avatkozva ki tudja őket kerülni.
Ötletes a parkolássegítő, ami figyeli a keresztforgalmat, és centizgetésnél nemcsak sípol, hanem fékezéssel akadályozza meg, hogy nekikoccanjunk a falnak vagy a szomszéd autónak. Kipróbáltuk, működik, egyszer talán eljutunk oda, hogy Dél-Európában nem lesz minden autó elöl-hátul tele sérüléssel. Egy fontos dolgot nem tudunk még a Yarisról, az árát, de természetesen milliókkal olcsóbban adják az elektromos kisautóknál, és borítékolni lehet, hogy csekély lesz az értékvesztése.
Ha mindehhez figyelembe vesszük a 4 liter környékén vagy akár az alatt tartható fogyasztását (erről majd teszten szeretnénk megbizonyosodni), nagy valószínűséggel a leggazdaságosabb kisautó a Yaris. Közel sem akkorák hiányosságai, hogy ne legyen nagyon jó vétel, de a sportosságért másutt kell majd kopogtatni – akár házon belül. Elkészült ugyanis gonosz testvére, a Yaris GR, ralis technikával, 4x4-gyel és 261 lóerővel, ami poszteren vagy háttérképként lelket önthet majd a Hybrid-tulajdonosokba is.