Az első tisztán elektromos Honda elképesztően jól néz ki, és sokat tud, de állami támogatással is drága, és hamar lemerül. Nem lesz tömegtermék, de nem is annak szánják.

A lámpák közötti fekete paneleket egyedi, konkáv profil teszi látványossá. Kattintson a képre, galéria nyílik!Forrás: Honda

Régen váltott ki akkora lelkesedést egy tanulmányautó, mint 2017-ben a Honda Urban EV a Frankfurti Autószalonon. A fehér kisautó legelső Civicre emlékeztető, mégis modern formája, nappali hangulatot árasztó, kijelzőkkel telerakott belső tere és elektromos hajtása telitalálatnak bizonyult; olyan volt a kocsi,  mintha nem is a pragmatikus Honda, hanem az Apple tervezte volna.

A hátsó kilincseket az ablak tövébe rejtették. Hosszú a tengelytáv, rövidek a túlnyúlásokForrás: Honda

Két évvel később, 2019 őszén már a Honda e névre átkeresztelt szériaváltozat is bemutatkozott, most pedig ki is próbálhattuk a Spanyolországban rendezett nemzetközi menetpróbán. Természetesen sokat változott a forma két év alatt  a gyárthatóság és a használati érték növelése miatt – például kisebbek lettek a kerekek, három helyett öt ajtót kapott – de a japános cukiság, a keret nélküli ablakok, a kerek LED lámpák megmaradtak. Sőt, a kamerás visszapillantókat sem kaszálta el a pénzügyi osztály, és ami a legmeglepőbb, hogy az Audival ellentétben még felárat sem kér értük a Honda.

Kisebb, mint a Jazz

Jól rímel a farkiképzés az orrhoz. Az antennákat a hátsó szpojler mögé rejtettékForrás: Honda

A 3,9 méteres új kisautó 10 centivel rövidebb a Jazznél, a magassága 4, a szélessége 6 centivel kisebb, de utóbbi csak a tükrök hiányának köszönhető. Bár a tengelytávjuk tökéletesen megegyezik (2,53 m), a két Honda teljesen más alapokra épül. A villanyautó számára ugyanis egy új, hátsókerék-meghajtásos platformot fejlesztettek ki,  a hajtást nem csak a jobb menetdinamikai tulajdonságok miatt vitték hátra, hanem azért is, hogy az első kerekeket minél jobban el lehessen fordítani. Akár 50 fokban is kitérhetnek, ezért elképesztően kicsi, 8,6 méter a fordulókör átmérője, ami majdnem 2 méterrel kisebb a Jazzénél. Emiatt az az érzésünk, hogy a saját tengelye körül megfordul.

A gyűrűkben 12 LED sorakozik egymás mellett, melyek számos módon képesek felvillanni. Érkezésnél körbeszalad a fény a lámpa körül, így üdvözli közeledő tulajdonosát a kocsiForrás: Honda

A vízzel hűtött/fűtött, 35,5 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátort mélyre, a padlóba építették be, ezért a tömegközéppont csak 2 centivel van magasabban (50 cm), mint az NSX szupersportautóé. Kétféle villanymotorral lehet rendelni a Honda e-t, a gyengébb 136, az erősebb 154 lóerős,  a nyomatéka mindkettőnek 315 Nm, ami már elindulás után azonnal rendelkezésre áll. Hogy ilyen motorerő ellenére sem túl kimagasló a gyorsulás (9 és 8,3 másodperc), az a több mint 1,5 tonnás tömegnek köszönhető. Egy BMW i3 ennél két mázsával könnyebb, mert a karosszériája szénszálból készül, a Hondáé viszont acél.

Milyen belül?

Elképesztően mutat a belső tér a teljes szélességben végigfutó kijelzőerdőtőlFotó: Gulyás Péter

Szerencsére az utastér méltó a külsőhöz, a skandináv nappalikat, elegáns lounge-okat idéző formák és anyagok otthonos légkört teremtenek. Érződik, hogy azokra a tulajdonosokra is gondoltak, akik a töltési időt az autóban ülve fogják eltölteni.  Elöl szellősnek érződik a kabin, köszönhetően a világos színeknek, az átjárható lábtérnek, a karcsú tetőoszlopoknak és a nagy ablakfelületeknek (még a tetőablak is széria).

A Duna TV-t idézi az élő akvárium animációja, ami csak álló helyzetben hívható elő. A Peugeot tanulhatna a Hondától: tele van kijelzővel a beltér, a klíma mégis külön irányítópanelt kapottFotó: Gulyás Péter

Simán elhinném a kellemes tapintású fahatású betétekről, hogy tényleg fából vannak, az ülések puha, szürke tweed-szerű szövetkárpitozást kaptak, a biztonsági övek pedig barnák, hogy passzoljanak a fához. Elegáns a kétküllős, hossz- és tengelyirányban is állítható kormány, amelynek annyira apró a közepe, hogy az ember alig hiszi el, hogy belefért a légzsák.

Digitális majális: képernyők minden mennyiségben

Hangulatos a fahatású betétektől a kabin, a minőség a prémiumautókat idéziForrás: Honda

De a legkülönlegesebb, hogy a műszerfal teljes szélességében képernyőkből áll,  nem kevesebb, mint öt darabból. Ebből a két szélső a visszapillantó tükröket helyettesítő kamerák képét mutatja, aztán van egy 8,8 colos TFT a vezetővel szemben, a műszeregység, tőle jobbra pedig két 12,3 colos képernyő a multimédia-rendszernek. Hatalmas előrelépés ez a Hondától, a gyártót ugyanis sok kritika érte eddig (jogosan) az ósdi és nehezen kezelhető infotainment rendszerei miatt, most azonban kétségkívül szintet léptek.

A két nagy, jó felbontású multimédia-képernyőre animált háttértémákat (például erdőt vagy élő akváriumot) is rá lehet tölteni, ezért olyanok, mintha egy laptop képernyői lennének. Mivel matt a felületük, erős napsütésben sem tükröződnek vészesen. Használatuk egyszerű, akinek volt már okostelefonja, ezekkel is simán elboldogul:  az éppen futó applikációk sokaságát gombnyomásra feldobja a rendszer, közöttük pörgetve lehet választani, amit be akarunk zárni, csak felfelé kell húzni. Egy érintéssel meg lehet cserélni a két képernyő tartalmát (kivéve a vezetéstámogató rendszerek menüjét), így például a vezető át tudja küldeni az első utasnak a navigációt, hogy ő pötyögje be a címet.

Remek a kidolgozás, ízlésesek a részletmegoldások. Bal oldalt a parkoló-automatika gombja látható, amely ötféle módon tud beállni egy helyre, a pedálokat és a kormányt is kezeliFotó: Gulyás Péter

Tényleg elképesztő a szolgáltatások kínálata. Természetesen van Apple Carplay és Android Auto is, a képernyőkre HDMI csatlakozón bármilyen tartalmat rá lehet küldeni, alul még egy 230 voltos konnektor, egy 12 voltos csatlakozó, valamint három USB is rendelkezésre áll. Nem hiányzik a verbálisan (angolul) kommunikáló digitális asszisztens és a beépített wifi router  sem, a kulcsot el lehet küldeni digitális formában öt ismerősnek, a My Honda+ applikáción keresztül pedig a távolból is le lehet kérni az autó helyzetét, állapotát, és a klímát is el lehet indítani. Sőt, a geofencing szolgáltatással beállító, hogy egy bizonyos földrajzi területen kívül a kocsi csak korlátozottan legyen használható, aminek a szülők örülhetnek.

Tükrök helyett kamerák

A kis Junoszt tv-n a külvilág nézhető, ez van tükör helyettFotó: Gulyás Péter

Számomra a legizgalmasabb kütyük a kamerás oldalsó visszapillantók voltak, amelyek jól használhatóak, ha az ember megszokta, hogy máshova kell néznie sávváltás előtt, mint ahová eddig évtizedeken át nézett. Azt is szokni kell, hogy a kamerák mélyebben vannak, mint a tükrök lennének. Szerencsére vízlepergető borítást kaptak a házak, így esőben sincs gond a képpel, a kamerák fényérzékenysége ráadásul sokkal jobb, mint az emberi szemé.

Tükrök nélkül nagyon keskenynek érződik belülről a kocsi, ami városban előnyösFotó: Gulyás Péter

A jobban felszerelt Advanced változatban a belső tükör is kamerás, ami akkor jön jól, ha az ember tetőig pakolta az aprócska, 171 literes csomagtartót. Sajnos ennek a képernyőnek a felbontása már nem olyan jó, mint az oldalsó tükröké, ezért eltelik néhány pillanat, amíg az ember szeme rá tud fókuszálni. Akit ez zavar, a billentővel kikapcsolhatja a kamerát,  ami után hagyományos módon használható a tükör.

Alaphelyzetben 171, bővítés után 861 literes a csomagtartó. Bevásárláshoz elégFotó: Gulyás Péter

Sajnos nemcsak a csomagtartó, hanem a hátsó lábtér is szűkös, az osztatlan háttámlás második üléssor szigorúan kétszemélyes, alacsonyan van a pad, és itt az ajtónyílások is nagyon kicsik. Aki a Jazz helykínálatát várja az e-től, csalódni fog,  még a mágikus hátsó ülésekről (felhajtható pad) is le kell mondani. Négy felnőtt azért tűrhető kényelemben be tud ülni, de ügyelni kell arra, hogy a magasabbak üljenek elöl.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni a Honda e-t!