Körzete az autópálya - Opel Insignia 1.6 Turbo D Sports Tourer teszt

2020.02.25. 20:07

Búcsú a négyhengeres alapdízeltől

Van egy olyan tényező, amely Magyarországon nem kis előny az öldöklő konkurenciaharcban: az Opel Insignia B az első vázlatoktól a szériagyártásig a nagyra becsült németes autóépítési iskola szerint készült (még a GM-korszakban, utolsóként a PSA-átvétel előtt). Ez mindenekelőtt a pontosan és logikusan működő kezelőszerveken, a visszafogott giccseken és az Autobahnra optimalizált feszes rugózáson, a kimagasló szintű vezethetőségi biztonságérzeten érhető tetten.

6,2 l/100 km átlagos fogyasztással és autópályára optimalizált technikával könnyedén meghódítható Európa az Insigniával. Természetesen AdBlue hozzáadásávalForrás: Origo

A monoton, nagy sebességgel megtehető kilométereket észre sem venni benne, ugyanakkor a nehéz test és a hosszú rugóutak városok, vidéki mellékutak hepehupáit is jól kezelik. Amúgy a 110-210 lóerős dízelkínálat második lépcsőfokán lévő, 136 lóerős motorral a kitűzött célok gyorsan és takarékosan küzdhetők le. 6,2 literes átlagfogyasztása sietős, de azért szabálykövető módon, zömmel autópályán megtett tesztút eredménye, ami a jókora testet figyelembe véve reális.

Szigorú LED-tekintet és fekete szárnyas díszléc az embléma két oldalán. Szintén az optikai csomag része a matt ezüst tükörházForrás: Origo

Az euro 6 d-Temp szabványt tudó Ecotec dízel amúgy nem is túl régen, hat évvel ezelőtt került sorozatgyártásba Szentgotthárdon, és minden szempontból megfelel az aktuális elvárásoknak, beleértve a nitrogén-oxid-kibocsátást, a start-stop rendszer miatti sűrű városi leállásokat és újraindításokat, illetve a hosszú karbantartási periódust. Ám 112 g/km-es CO2-kibocsátása és az uniós kvóták miatt a facelifttel mennie kellett a kínálatból a dízelnek, háromhengeres érkezik helyette.

A szakterülete: sztrádán falni a kilométereket

Legjobban természetesen az állandó alacsony és közepes terhelést szereti a motor, amit az asszisztensek hatékonyan sugallnak a vezető számára is. A távtartó tempomat, valamint az aktív sávtartó rendszere miatt már-már tétlenül nézi a vezető, hogyan suhan el a táj, igaz nem is akarja, hogy máshogy legyen. A váltó kapcsolófüleit sem babrálja, a kormányt sem rángatja, csak vonul és élvezi mindazt a komfortot, amit a nagy Opel nagyvonalúan biztosít számára.

Könnyen kezelhető kapcsolók a fűthető kormány küllőinForrás: Origo

Bár a kezelőszervek használatának kiismerése nem megy elsőre mindenkinek, utána azonban remekül tehermentesíti vezetőjét az Insignia. Kár, hogy dugóban a távkövető tempomat nem tud lépést tartani a lépésben közlekedő tömeggel, akkor lenne igazán keleti a nyugati kényelem. Persze a 320 Nm nyomatékú dízel a vezető parancsaira is jól reagál, igaz, elsősorban azok lelik örömüket benne, akik már kinőttek a gumicsikorgatós, fejletépős gyorsítások korszakából.

Az igazság pillanata: literekben mérve nem rekorder az Insignia Sports Tourer (560-1665 liter), de őszintén megvallva, kinek kellene ennél nagyobb térForrás: Origo

Az 1,5 tonnás tömeget az automata fáziskéséssel tudja csak megindítani, és menet közben sem hozza ki az állati ösztönöket a sofőrből. Kellemes, kiszámítható menetteljesítményeivel azokat a lenyugodott, biztonsági játékosokat támogatja, akik a nagy családi kombik potenciális vevőkörét alkotják. Versenyautó soha nem lesz belőle, ez az Opel egyértelműen utazásra való. Térben és időben is lehetőleg minél hosszabbra, ilyenkor érvényesül a SUV-okhoz képest igen kedvező légellenállása is.

Talpon maradni egy szűkülő szegmensben

Szerencsére ma már nem gond ráhajtani egy autópályára, s onnantól irány a végtelen. Persze kevesen engedhetik meg maguknak, hogy csak úgy találomra autózgassanak a világban, miként azt is, hogy vásárlóként könnyelműen rábökjenek egy nekik tetsző autóra. Ugyan az Insignia mellett sok érv szól, tudatos vásárlóként azonban tanácsos körülnézni az európai, a japán és a dél-koreai konfekciók között is, sőt a tényleges prémiummodellek világában is érdemes lehet futni néhány kört.

Adaptív gátlók nélkül is remek az elöl McPherson, hátul többlengőkaros felfüggesztés hangolásaForrás: Origo

Az érzelmek, céges beszerzésnél a flottás preferenciák, illetve az elérhető raktárkészletek (köztük ez esetben az akciós Business modellek) nyilván sok mindent átírhatnak, egy ökölszabályt azonban nem. Egy korszerű német középkategóriás kombi mindig több lesz annál, hogy olcsó kommerszként tekintsünk rá. Még akkor is, ha az Opel esetében történetesen hiányzik a hibrid változat - a gyártók mellett ugyanis az ügyfelek közül is sokan rájöttek arra, hogy elhamarkodott volt temetni a dízeleket, főleg, ha hosszú utazásokon szaporodó kilométerekről van szó.

Forrás: Opel
Kisimított ráncok és Astra-alapmotorok

Nemsokára megújult változatban érkezik a szalonokba az Opel zászlóshajója, de a külső változások nem lesznek drasztikusak, és igazából az orr-részt érintik: még szélesebb lesz a hűtőrács, a Matrix-LED fényszórók pedig 84-84 világítóegységgel pásztázzák az utat. A műszerfalat érdemben nem módosítják, de a szolgáltatások közt megjelenik többek közt az induktív telefontöltés, a radaralapú asszisztenssel kiegészített digitális tolatókamera és a teljesen átdolgozott head-up kijelző.

Lényeges változások lesznek az alapmotorok kínálatban, megjelennek a frissített Astrában debütált háromhengeresek, amelyek nem a PSA-együttműködésből származnak, hanem még GM-Opel fejlesztések. A benzines 1.4 Turbo 145, míg a dízel 1.5 Turbo D 122 lóerőt tud mozgósítani, mindkettőt fronthajtással és hatfokozatú kézi váltóval kombinálják. Természetesen a nagyobb motorok maradnak négyhengeresek (mindkét üzemanyagfajtánál kétliteres lökettérfogattal), a kínálat éke a nyomatékvektor-szabályzású 4x4-es, Flexride-felfüggesztésű, 230 lóerős GSi lesz.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Előző
  • 1
  • 2
Következő