Milyen vezetni?

Már az alap futóművel is kellően feszes és agilis, itthonra felesleges az ültetett M sportfutómű megvásárlása. Ha mégis megrendelik, akkor ajánlott lenne mellé a 169 ezer forintos adaptív lengéscsillapítók megvétele is, de azt a 118i-hez valamiért nem lehet megrendelniFotó: Csudai Sándor - Origo

Aligha tévedek nagyot, ha kijelentem, hogy az új 1-es BMW-t azzal az 1,5 literes, háromhengeres turbómotorral fogják a legnagyobb számban eladni, ami a tesztautóban is dolgozott. A kis motor 140 lóerőt ad le 4600-as fordulatszámnál, a maximális, 220 Nm-es nyomatékot azonban már 1480-nál szállítja. Éppen ezért az esetek nagy részében sikeresen hiteti el a sofőrrel, hogy a valósnál több erő lakozik benne.

A kicsi és könnyű 1,5-ös turbós benzinmotor ereje bőven elég az 1-esnek, de sem a fogyasztása, sem a járáskultúrája nem kimagaslóan jóFotó: Csudai Sándor - Origo

Egy alapmotortól több mint tisztességes a 8,5 másodperces gyorsulás és a 213 km/órás gyorsulás, de inkább a rugalmassága az, ami igazán meggyőző. Még a fogyasztása is vállalható, városban 8,5 literrel el lehet járni vele, kis odafigyeléssel 8 alá is le lehet menni. Csak egy nagy gond van vele: minden indításnál nagy rázkódással röffen be, ezért pár perc után mindig kapcsoltam ki a start-stop rendszert, ami a fogyasztásra is hatással volt. Sok olcsóbb, szintén háromhengeres autónál nem volt ilyen gondom, egy BMW-től méltatlan az efféle viselkedés.

20 literrel lett nagyobb a csomagtartó, most 380 literes. Alatt is van rekesz, de a szükségpótkerékért felárat kell fizetniFotó: Csudai Sándor - Origo

Alapáron hatfokozatú kézi váltóval adják ez a motort, de a tesztautóban a feláras hétfokozatú dupla kuplungos automata dolgozott. A legtöbb esetben olyan finoman kezeli a kuplungokat a Getrag gyártmányú váltó, hogy könnyen össze is lehetne keverni egy hagyományos automatával, csak hirtelen adott gázzal lehet zavarba hozni, amikor elgondolkodik, hogy mennyit is kéne visszakapcsolnia. 641 ezer forintot kérnek érte, ami reális összeg, de azért beleférhetett volna az árba két váltófül a kormányon, mert ezek nélkül csak az elektronikus előválasztó kar húzásával és tolásával lehet felülírni a vezérlést.

Trükkös elektronika segít átadni az erőt az útra

A villámgyorsan reagáló kipörgésgátló esőben megkönnyíti az autó tempós vezetését, szárazon kevésbé érezni az előnyeitFotó: Csudai Sándor - Origo

Bár a hátsókerék-meghajtás a múlté, az 1-est továbbra is jó vezetni, mivel a kormánya direkt és pontos, hátul is többlengőkaros futóműve sportosan feszes, a tapadása bőséges tartalékokat ad kanyarban, a könnyű benzinmotorral az orrát sem akarja tolni. Érzésre a Ford Focuséhoz hasonló a vezetési élmény, azt leszámítva, hogy úthibákon kevésbé megbocsátó a rugózás, és szándékos provokációra nehezebben lehet kanyarban elindítani a farát, ami sokak számára inkább előny, mint hátrány.

Ebben az esetben ajánlott lenne a 169 ezer forintos adaptív lengéscsillapítók megvétele is, de azt a 118i-hez valamiért nem lehet megrendelni.Fotó: Csudai Sándor - Origo

Csúszós úton sokkal könnyebben adja le erejét az útra hátsókerekes elődeihez képest, és nem csak a fronthajtás, hanem a különleges kipörgésgátló elektronika miatt is, amit az elektromos i3-asból vett át a BMW. Az ARB-nek hívott rendszer az ESP kihagyásával, közvetlenül a motorvezérlő elektronikával gátolja meg a kerekek kipörgését. Ezért sokkal finomabban szabályoz, és akár tízszer gyorsabban képes reagálni, mint a hagyományos kipörgésgátlók, ami csapadékos időben nagy előny, és a hajtási befolyásokat is csökkenti.

Árak, összegzés

A sima LED fényszórók 304, az adaptív LED-ek 473 ezer forintba kerülnekFotó: Csudai Sándor - Origo

Bár az 1-es BMW a harmadik generációjára elvesztette a hátsókerék-meghajtást, amivel kilógott a vetélytársak közül, azért továbbra is az egyik legsportosabb kompakt autó, ráadásul már hátul is el lehet férni benne. Akinek tetszik a megjelenése, elégedetten fogja használni, feltéve, ha meg tud barátkozni az átlagosnál feszesebb rugózással. A belső tere és fedélzeti elektronikája a nagyobb BMW-k színvonalát hozza, de sajnos az ára is.

Már a legkisebb benzinessel is 8,5 másodperc alatt gyorsul fel 100-ra, menet közben a szél- és gördülési zaj minimálisFotó: Csudai Sándor - Origo

Igaz ugyan, hogy alapáron már 8 millió forintért el lehet hozni a 118i-t, de aki rendesen fel akarja szerelni, erre még nyugodtan számítson rá 4-6 millió forintot, a Luxury Line csomagos tesztautó kb. 14 millióra jött ki. A BMW ugyanis régi szokásához hűen szinte mindenért felárat kér, így külön kell fizetni (a feketén és fehéren kívül) az összes fényezésért, a LED fényszóróért, a 40/20/40 arányban dönthető hátsó ülésekért, a kétzónás klímáért, és szinte minden vezetőtámogatásért is, hiszen alapáron csak sávelhagyásra figyelmeztető rendszer jár.

A Storm Bay fantázianevű modern, szürke fényezés 405 ezer forintba kerülFotó: Csudai Sándor - Origo

Ha ebben a kategóriában gondolkodnék, inkább egy Mazda3 Skyactiv-X-et vennék 8 millióért, 40-el több lóerővel, eggyel több hengerrel és eggyel kevesebb turbóval, vonzóbb dizájnnal és alapáron is szinte hiánytalan felszereltséggel.