Egy hetet töltöttem el a ráncfelvarrott Superb gyomrában, és arra jöttem rá, semmilyen észszerű magyarázat nem lehet arra, hogy valaki ennél nagyobb luxusban vagy méretesebb autóban akarjon utazni. A Superb kihasználja a józan ész kereteit, tessék hát ellenállni az Audi, vagy akár a VW Passat kísértésének! Csakhogy ilyenkor szoktak közbeszólni az emóciók, na meg a presztízsszempontok.

A Skoda az első Superbbel vezette be az állakat leejtő méretosztályt a középkategóriába, a második és a harmadik generáció pedig még arra is rálicitált. Hosszított hetes BMW-ket megszégyenítő hátsó traktusával és szerény presztízsével tényleg kiváló állami középvezetői autó, úgy, hogy valójában semmilyen szükséges dolgot nem nélkülöz. Az aktuális, harmadik széria tavaly érett meg a frissítésre, ekkor a csúcs-Skoda is megkapta a kötelező apróbb módosításokat és hangzatos ígéreteket.

Audi-pótló járat, vagy nagyra nőtt Octavia? Nézőpont kérdése, mindenesetre tavaly megújult a Skoda zászlóshajója. Galériához kattintson a képre!Forrás: Origo

Hatalmas, mégsem vált ki ellenérzést

Persze a meglepetés a Volkswagen-csoport zárt világában szitokszónak számít, itt mindennek kimértnek, kiszámíthatónak és tervezhetőnek kell lennie. A Skoda az egyik legjobb tanítvány, amely immáron teljesen levetkőzte a másodhegedűs szerepet és – amennyire a németek engedik – saját útját járja. Ennek megfelelően hideg és technokrata az új Skoda dizájn, határozott élekkel, a nemrég tesztelt Passaténál jóval agresszívebbre húzott fényszórókkal.

A lámpa az aktuális divat szerint elér a hűtőrácsig, innen lehet felismerni a faceliftes modellt. Nappali fényességet varázsolnak az éjszakába, úgyhogy Mátrix LED-et mindenkinek!Forrás: Origo

A ráncfelvarrással letisztultabb lett az autó, nagyobb a hűtőrács (már a lámpáig ér), és hátra a csomagtérfedélre jó nagy térközzel felkasírozták a Skoda feliratot. Innen lehet egyébként a legkönnyebben megkülönböztetni az előző modellévtől. Továbbra is egy böhöm ötajtós limuzin, komoly tekintéllyel és mégis kevés pofátlanság-faktorral, amit így egyszerre kevesen tudnak.

Büszke származására, és ezt jó nagy betűkkel tudatja a nagyvilággal. A Passat hasonló kivitelben 700 ezer forinttal drágább, ráadásul a Skoda nagyobb, és limuzinként is ötajtósForrás: Origo

Akár elöl, akár hátul foglalunk helyet, egyszerűen szerintem nincs olyan alkat, aki ne férne itt el, és ebbe beleértem Jason Momoát is. Az ergonómia a tökéleteshez közelít, de ez régi hagyomány a márkánál: aki már életében ült VW-csoportos termékben, annak semmit nem kell keresgélnie, én nagyjából 10 másodperc alatt laktam be a vezetőülést. Hátul óriási, jól hozzáférhető és bővíthető gardrób várja a csomagokat, akiknek netán kevés lenne, kombiként is kérheti a Superbet.

Kicsit magas ugyan a perem, de ebben a műfajban nagy szó az üveggel együtt felnyíló csomagtérajtó. Óriási, 625-1760 literes a térForrás: Origo

Díszkivilágítás és kisautós műszeregység

A ráncfelvarrással ide is megérkezett 2020 kötelező extrája, a LED-es hangulatfény. Itt is sokat dob az esti hangulaton az állítható fénycsík, bár kicsit azért szégyellem, hogy engem ilyen filléres kínai vackokkal le lehet venni a lábamról. A műszerfal felárért lehetne teljesen digitális, de itt nem ilyen volt - ez a fehér analóg műszeregység egy kicsit puritán egy ekkora céges limuzinban, dizájn alapján inkább egy Fabiába passzolna, bár ettől még jól használható.

Az ergonómia tökéletes, bár az új típusú középső képernyő kicsit kilóg az összképből, nekem nem annyira tetszettForrás: Origo

Mostanában egyre több márkánál csak egy odaragasztott tablet a középső képernyő, és ez itt sem néz ki igazán jól, talán ez lóg ki egyedül az összképből. A Mátrix-LED fényszórók felárasak, de senki ne ezen spóroljon. Csodálatosan világítanak, nappali világosságot teremtenek, amerre csak járunk, ez az egyik olyan tartozék, amin nagyon lehet érezni a fejlődést: 10 évvel ezelőtt semmilyen bi-xenon nem tudta ennek a felét se.

Hátsó klímakonzol és az egyik kedvenc extra, az ügyesen pozícionált ülésállítás. Látszik, hogy sofőrös autónak is tervezték a Skodát, nálunk is használja az államapparátusForrás: Origo

A Skoda okos megoldásai között vannak erőltetett dolgok is, de akadnak nagyon ötletes elemek: ilyen a kivehető, zseblámpaként is funkcionáló csomagtérvilágítás, a tanksapka mögé rejtett jégkaparó, a Rolls-Royce mintára ajtóélbe rejtett esernyő és a kedvencem: az anyósülés elektromos állítása az ülés bal szélén. Én sokszor ültetek előre is nagyobb gyerekeket, így nagyban megkönnyítette a mindennapi életet.