Kéttonnás SUV, ami viccet csinál a fizika törvényeiből - Porsche Macan GTS- menetpróba

2020.03.19. 14:34

A jelenlegi Porsche Macan már az életciklusa végéhez közeledik, a következő már elektromos lesz. Ezért is becsüljük meg a mai kínálat legfrissebb, és talán legjobb darabját, a GTS-t, ami a Turbo motorjával és ültetett sportfutóművével úgy mozog, ahogy egy városi terepjárótól nem várná az ember.

Alapáron 20 colos fekete felnik járnak a GTS-hez, a tesztautó viszont 21 colos fémszínűeket kapott. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Gulyás Péter

A Porschénél a Gran Turismo Sport modellek a teljesítményük alapján mindig az alapnál eggyel jobb S, és a csúcsot jelentő Turbo (a 718-asok esetében GT4) közötti űrt töltik be, vagyis az arany középutat jelentik a sportosság, a mindennapi használhatóság és a vételár között. Ezeket a variánsokat a motoron kívül a feszesebb futómű, a hangosabb kipufogó, az erősebb fékrendszer, az Alcantarába burkolt belső, a sötétített lámpák és a feketére fújt külső részletek (díszbetétek, felnik, kipufogók, diffúzor) különböztetik meg az alapmodellektől.

Izgalmas színek az estorili bemutatón: krétaszürke, karminvörös és Miami-kékFotó: Gulyás Péter

Lényegében ugyanaz történt a mostani ráncfelvarráskor a Porsche kisebbik SUV-jával, mint a 718-asokkal: a már nem az S változat feltekert motorját, hanem a csúcsverzió lefojtott motorját építik be a GTS-be. A Macannál az érdekes helyzet állt elő, hogy az új V6-os kisebb, mégis erősebb a réginél: a 3,0-ról 2,9 literre csökkent a hengerűrtartalom, a teljesítmény viszont 360-ról 380 lóerőre, a nyomaték meg 500-ról 520 Nm-re emelkedett.

Miben más a GTS, mint a többi Macan?

Csak a padlólemez származik az első, 2008-ban bemutatott Audi Q5-től, minden más alkatész Porsche fejlesztés. A hossz 4,686 mFotó: Gulyás Péter

A többek között a Macan Turbóból és az Audi RS4/RS5-ből is ismert motor teljesen más, mint a régi, például egy helyett két turbója van, és a hengersorok között vannak a feltöltői, amitől gyorsabbak a gázreakciói. Egyáltalán nincs túlhúzva a GTS-ben, ugyanis a Turbóban 440, az Audi RS4/RS5-ben 450 lóerőt préselnek ki belőle. A motoron kívül a GTS csomag része még a 15 mm-rel leültetett, feszesebb futómű, az adaptív lengéscsillapítás (PASM), a 20 colos RS Spyder felniszett (elöl 265/45, hátul 295/40-es gumikkal) és a gázelvételre, valamint visszaváltáskor géppuskaropogást hallató sportkipufogó is.

Még a kipufogóvégeket és a diffúzort is feketére fújják a GTS modellenFotó: Gulyás Péter

A fürgébb váltó és a nagyobb teljesítmény miatt a korábbinál 0,3 másodperccel hamarabb, 4,7 másodperc alatt éri el a százat (rajtprogrammal) a kocsi, a végsebessége 256-ról 261 km/órára nőtt. Ezeket azonban aligha érzi majd meg, aki a régi Macan GTS-t újra cseréli, azt viszont észre fogja venni, hogy a ráncfelvarrás utáni belsőben jóval nagyobb és jobb felbontású lett az érintőképernyő és frissült a menürendszer is.

Ennyi gomb egy űrhajó vezérlőjében sincs

A kormány ugyanaz, mint a sportautó Porschékben, és ugyanolyan jó szögben is állFotó: Gulyás Péter

Érdekes, hogy ennek ellenére továbbra is mindent gombok borítanak, csak a középkonzolon 43-at (!) számoltam meg, ezek babrálása menet közben bizony képes elvonni a vezető figyelmét az útról. Csak pár modern extra hiánya (HUD, hangvezérlős személyi asszisztens, digitális műszerfal) a gomberdő mutatja, hogy a Macan már nem fiatal modell (2014-ben mutatták be), a belső dizájn, az anyagválasztás és a kidolgozás még ma is élvonalbelinek számít.

Elsőre nem könnyű eligazodni ennyi gomb között, a PDK váltó még nem elektromos előválasztó karos, mint a legújabb 911-benFotó: Gulyás Péter

Alcantarából az ülésekre, az ajtókra és a könyöklőre is jutott, a kormányra viszont csak akkor, ha valaki megrendeli a feláras GT sportkormányt. Ilyen volt a kapott tesztautóban is, a fűtésének a gombját alig találtam meg, mert hátulról benyúlva kell aktiválni. Magas szintű a Macan személyre szabhatósága, a Carmine Red csomaggal például vörös biztonsági öveket, fordulatszámmérőt, varrásokat és díszbetéteket is kaphat az, akinek nem elég mutatós az alap belső.

Milyen vezetni?

A ráncfelvarrás utáni Macanokat az új, csíkkal összekötött hátsó lámpákról lehet felismerniForrás: Porsche

Ebben a szabadidő-autóban még a gyári sajtóanyag szerint sem a motor a legjobb, hanem a futómű, amely lehetővé teszi, hogy úgy kanyarodjon, ahogy egy 1,9 tonnás, magas építésű városi terepjárónak a fizika törvényei alapján nem nagyon lenne szabad. Persze már az alap Macanok sem mozognak rosszul, de a GTS már egyenesen a Turbo szintjén áll, csak egyenesben lassabb egy hajszállal nála. Ha azonnal kell a maximális teljesítmény, arra van egy gomb a kormányon, az üzemmód-választó közepén. Ennek lenyomása után, 20 másodpercen keresztül némi túltöltéssel a lehető legnagyobb teljesítményt adja le a motor – ha előzni kell, ez jól jöhet.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha még több vezetési benyomásra kíváncsi! 

Előző
  • 1
  • 2
Következő