Így alakult át a hazai autózás a veszélyhelyzetben - minden, amit tudni kell

2020.03.24. 21:56

Hihetetlenül olcsó a benzin, mégis üresek az utak. Csökkent a kereslet az új és használtautó-piacon is, egyes parkolókat ingyen lehet használni, lejárt okmányokkal is lehet ideiglenesen közlekedni. Összeszedtük a legfontosabb információkat, amelyeket a magyar autósoknak tudnia kell a jelenlegi időszakban.

Régen volt ilyen olcsó az üzemanyag

Védőmaszkos nő egy budapesti benzinkúton, a Duna PlázánálFotó: Csudai Sándor - Origo

A kiskereskedelmi üzemanyagpiacon két ellentétes hatás érvényesül: egyrészt a benzin és a gázolaj ára elképesztő mértékben csökkent  az elmúlt hetekben, ami elméletileg növelné a keresletet, másrészt az iskolabezárások és a sok otthoni munkavégzésre utasított munkavállaló miatt sokkal kevesebbet autóznak az emberek, ami a csúcsidőszakokban is könnyen járható nagyvárosokon érezhető.

Az autóbenzin és a gázolaj fogyasztói ára Magyarországon, 2017-2020. február között. Most már olyan olcsó a benzin, hogy lelógna a grafikonrólForrás: KSH/MTI

Mivel a nagy kőolajkitermelők március elején nem tudtak megállapodni a kitermelés csökkentéséről, és a járvány miatt a kereslet jelentősen visszaesett, a kőolaj világpiaci ára 30 éve nem látott zuhanásba kezdett. Mindebből a magyar autósok azt érzik, hogy a benzin és a gázolaj elképesztően olcsó, legutóbb 2016-ban lehetett ennyiből megúszni a tankolást.  

Ráadásul március 25-én szerdától a 95-ös benzin literenkénti átlagára tovább csökken 308 forintra,  a gázolajé marad 335 forint. Évtizedek óta nem volt ekkora mértékű áresés, két hét alatt 57 forintot zuhant a benzin, és 41 forintot a gázolaj ára, az év elejéhez képest pedig 88, illetve 86 forinttal lett olcsóbb a két legkelendőbb üzemanyag. És ki tudja, hol lesz még a vége.

 

Üresek az utak, könnyebb a közlekedés

Alig van forgalom Budapesten, még csúcsidőszakban is - a március végi hóesésbenForrás: Kálló Péter - Origo

A közlekedésben is két ellentétes hatás érvényesül: sokan otthon maradnak a hétköznapokon, ezért csökken az autóforgalom, akinek viszont halaszthatatlan intéznivalója akad, és van autója, az jó eséllyel inkább a saját járművét fogja választani a tömegközlekedés helyett, hogy csökkentse a fertőzésveszélyt. A lanyha hétfő reggeli fővárosi forgalmon érezhető volt, hogy az első hatás jóval erősebb.

Ideiglenesen leállnak a felújítási munkák az M1-es autópályánForrás: Magyar Közút

„Április 15-ig felfüggesztik a helyreállítási munkákat az M1-es autópályán a zavartalan áruszállítás és a koronavírus-járvány miatt kijelölt nemzetközi tranzitfolyosó biztosításáért" - közölte a Magyar Közút Nonprofit Zrt. hétfőn az MTI-vel. Az eddig elvégzett beavatkozásokat még befejezik, hétfőn és kedden visszabontják a kiépített terelést,  utána viszont az országhatár és Budapest között mindkét irányban korlátozás nélkül lehet közlekedni. A terelés visszabontása azonban csak időszakos korlátozások mellett valósítható meg biztonságosan, ezért a Magyar Közút az arra közlekedők türelmét kéri.

Fertőtlenítés egy autópálya-pihenőbenForrás: Magyar Közút

A Magyar Közút március eleje óta elővigyázatossági intézkedésként a gyorsforgalmi pihenőhelyi WC-k, berendezések és utcabútorok további fertőtlenítését is ellátja (szórásos technológiával, széles hatásspektrumú szereket felhasználva) országosan összesen 140 pihenőhelyen. Két hete a gyorsforgalmi pihenőhelyeken a napi fertőtlenítések számát megduplázták,  illetve egyes kiemelt pihenőkre és benzinkutakra még ennél is sűrűbben, 4-5 óránként mennek.

A járványhelyzet miatt új közlekedési táblákat helyeztek ki a magyar utakonFotó: Polyák Attila - Origo

A koronavírus-járvány terjedésének megfékezése érdekében a pihenőhelyek egy részét lezárták a tranzitforgalomban közlekedő kamionok elől, amit használhatnak, ott egy új tábla jelzi ezt.

Forrás: MTI/Rosta Tibor
Itt találja a legfontosabb információkat a határátkelőkkel, közlekedéssel kapcsolatban

A koronavírus-járvánnyal összefüggésben elrendelt határellenőrzésekkel, illetve határátkelő lezárásokkal kapcsolatos legfrissebb információkért kérjük, hogy a rendőrség hivatalos oldalát keressék fel az alábbi hivatkozásokon:

http://www.police.hu/
http://www.police.hu/hirek-es-informaciok/hatarinfo
http://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/legfrissebb-hireink/hatarrendeszet/mukodo-hataratkelohelyek-es-tranzitutvonalak

A kamionstop hétvégi feloldásával kapcsolatos aktuális információkért az ITM honlapját keresse fel ezen a linken.

Áruszállítással kapcsolatos további hasznos információkért a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének honlapját keresse fel.

A környező országokban a járvánnyal kapcsolatban elrendelt korlátozásokról, egyéb utazási tanácsokkal kapcsolatban kérjük, hogy a Konzuli Szolgálat hivatalos oldaláról tájékozódjon.

Nem lett ingyenes a parkolás, csak néhány plázában

Bár sokan jelezték, hogy indokoltnak tartanák a parkolási díjak elengedését, a közterületi parkolásért ugyanúgy fizetni kell a rendkívüli helyzetben is a fővárosban, mint korábban. Érdemes mobillal fizetni, hogy ne kelljen az automatát nyomkodni.  A budapesti közterületi parkolás nem lett könnyebb a forgalom csökkenésével, mivel a belvárosi parkolóhelyek nagy többségét a helyi lakók használják.

A parkolás nem lett ingyenes a közterületekenFotó: Csudai Sándor - Origo

Jó hír, hogy a legnagyobb parkolóval rendelkező fővárosi bevásárlóközpont, az Aréna Mall szabaddá tette 2800 férőhelyes parkolóját, alkalmanként legfeljebb 96 órára, azaz 4 napra. Szintén így tett a MOM Park is, ahol 1500 parkolóhely áll rendelkezésre, ráadásul időkorlát nélkül.

A mikuláscsomagot járvány idején is begyűjtheti az, aki nem fizet a parkolásértFotó: Polyák Attila - Origo

A köztéri és zárt helyű parkolást is lehetővé tevő fizetős Parkl alkalmazás statisztikái is igazolják, hogy kisebb lett a forgalom. Múlt héten a fővárosban egy hét alatt 40%-kal, míg vidéken átlagosan 30%-kal csökkent a közterületi parkolások száma.  Míg Szegeden ez 30%, Debrecenben és Kecskeméten 42%-os csökkenést jelentett a hét elején. A legszembetűnőbb változás azonban nem közterületi, hanem a zárt téri helyszíneken figyelhető meg, ahol 56%-kal kevesebb parkolási tranzakció volt.

Hogy mi a helyzet az okmányirodákban és a kereskedésekben? A következő oldalon megtudhatja.

Előző
  • 1
  • 2
Következő