Így lehet igazán menő egy villanyautó - Mini Cooper SE menetpróba

2020.03.26. 12:01

Íme, a hipszterjárat, amiben különleges randevút ad a retró dizájn és az ökotechnika. Persze a Mini anyacége, a BMW nem ma kezdte, az i3-mal 2013 óta szereplője a villanyautók piacának. Ennyi év tapasztalattal nem is meglepő, hogy a Cooper SE néven futó, első tisztán elektromos Miniben alig találtunk hibát, de érkezhetett volna korábban – mert így kemény konkurenciával kell megküzdenie.

Benzinesként már jó pár tesztvezetésen ismerkedtünk a BMW-féle Mini harmadik generációjával, amely jó minőségben összerakott és agilis autó, ráadásul a dizájnja sehogyan sem akar elfáradni - sőt, néha úgy látszik, hogy egyre erősebb az évek múlásával. De mi van az ökováltozatokkal? Tíz éve az elődből készültek kis szériában kísérleti elektromos modellek Mini E néven, de ott akkuk foglalták el a hátsó ülések helyét. Most végre itt a szériamodell, hangzatosabb Cooper SE típusjelzéssel.

A megszokott retró dizájnt nyújtja, apró módosításokkal: csökkentették a légellenállást és szélesebb lett a küszöb. Galériához kattintson a képre!Forrás: Döme László Balázs

Ismerős retródizájn és menő felnik

Szerencsére nem azt az elképzelést követték a tervezők, mint néhány távol-keleti cégnél (ennek eredménye a Nissan Leaf vagy a Hyundai Ioniq), akik ha villanymotoros hajtás köré rajzolnak kasztnit, rendre csak az unalmas cseppalak és a túldizájnolt tejfölös doboz között állt meg a ceruza. Itt a jól ismert retró jegyekből építkező forma beleillik a nyüzsgő város képébe, ahol divatos kiegészítőként is funkcionál, úgyhogy az ajtó becsukása után kétszer is visszanéz rá az ember.

Union jack világít a hátsó lámpákban, eltűnt a lökhárítóból a kipufogó kivágásaForrás: Döme László Balázs

Emberi szemnek felfedezhetetlen, hogy egy hagyományos, belsőégésű motoros Minihez képest 18 mm-rel magasabban van a tetővonal. Így tudták biztosítani, hogy az első ülések közé és a hátsók alá T-alakban berakott lítium-ion akksikkal együtt is használható maradjon a hasmagasság. Kizárólag háromajtós változatként kapható a Cooper SE, úgyhogy ovijáratra kevésbé alkalmas, viszont a bevásárlásra pont elég: a 211/731 literes csomagtér megegyezik hagyományos társaiéval.

Maradt középen a hagyományos, tányérnyi kijelző, új viszont a vezető előtt a digitális műszeregység. Ovális, és 5,5 colosForrás: Döme László Balázs

A lefalazott hűtőrácson egy stilizált töltőmotívum, azaz a Mini Electric embléma díszeleg,rikító sárgában - ez a szín megjelenhet még a tükörházakon vagy a maszk díszlécén is, ha a vevő úgy kéri. Mégis, a legnagyobb durranás a csak ehhez a modellhez kérhető szögletes motívumokból álló felni, tiszta nyolcvanas évek tanulmánystílusa. Minden más elem megfelel a belső égésű motoros változatokénak, még kopoltyú is van a motorháztetőn, de hátul természetesen nincsen kipufogó.

Nem akar a világ végéig jutni egy feltöltéssel

A Mini nem akar (legalábbis papíron) mindenkinek megfelelni, csak hogy minden fotelfizikusnak kielégítse a többet-nagyobbat-messzebb vágyát. Nem állítja, hogy ezzel akár a Földet is jó megkerülni, vagy, hogy akár a komód is befér, mert az akárok mindig messze vannak a valóságtól. Ami mindenre jó, az igazán semmire se jó. A gyár igenis meri kimondani, hogy a Cooper SE egy városba való, leginkább két, rövidtávon négy személynek jó, igazán stílusos és prémium minőségű autó.

Továbbra is nagyon ügyelnek a részletekre, és persze maradt személyre szabhatóságForrás: Döme László Balázs

Fontos alappillére a BMW elektrifikációs stratégiájának, ami szerint 2023-ra 25 darab olyan modellt kínálnak majd, ami vagy tisztán elektromos, vagy hibridként rásegít egy benzines motor működésére (ilyen plug-in kapható amúgy a Countrymanből is). Éppen ez az idővel szélesedő kínálat volt a kulcsa annak, hogy a Cooper SE-be nem akartak minél nagyobb akksikat besuvasztani, ezzel fölöslegesen növelve az autó tömegét, mivel a hatótávpara így sem merül fel.

96 cellából áll és 32,6 kWh kapacitású a Mini akkuja, CCS-sel akár 50 kW-os töltést is bírForrás: Döme László Balázs

A WLTP szerint is 235-270 kilométerre képes autóból 200 kilométert bármikor ki kell, hogy tudjunk préselni, estére pedig úgyis töltőre dugjuk. Ha mégis napközben kéne kis extra hatótávhoz jutnunk, akkor sem leszünk gondban. Váltóáramon 11 kW maximális sebességű töltéssel számolva két és fél óra alatt 80, további 1 óra múlva 100%-ra tölthető a lemerült akkumulátor. A némileg akksigyilkos egyenáramú villámtöltést 50 kW-nál korlátozza a vezérlés, ilyenkor 35 perc alatt érhető el a 80%.

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő